Octavia 3 ingeruild Superb 3 / getril

Supb16

Actief lid
Mijn Octavia na 4 jaar ingeruild voor een Superb 3, auto rijd super(b) alleen trilt deze vanaf 90 tot 120..
Eerst dacht ik simpel, even de velgen uitbalanceren en het probleem is weg..
1 week later trilt de auto helaas weer.. zowel in het stuur als de zetels, garage heeft alles nagechecked en alles zit er goed en strak bij.

Rare is, als ik koud weg rij, geen trilling te bekennen, het begint pas na 10 minuten ongeveer.
Ook als ik vol de snelweg op rij trilt de auto niet, pas als de auto "tot rust komt" op ongeveer 120/130km/u begint hij ietsjes te trillen na 10 seconden, lijkt een beetje alsof je op een ribbellijn rijd, niet te zien op een camera maar wel voelbaar in het stuur / zetels.

Iemand ervaring mee? 2.0tdi 190PK / DSG met 80K op de teller..

a0fc9bab-8c32-4eec-bc04-b92274032bd4.JPG

Voor de rest super blij met de auto..
 

Jewepe

Forumguru
@OCT2016

Heb je de auto al eens uit laten lezen? Zo ja, welke foutcodes zijn er geconstateerd? Dat zou helpen bij de diagnose. Als wilde gok zou ik een niet meer okselfrisse injector willen noemen. De motor gaat daar onregelmatiger van lopen en kan trillingen veroorzaken. Maar goed, zoals gezegd, eerst uit laten lezen.

PS. Nette car trouwens
 

Supb16

Actief lid
Dat had ik erbij moeten vermelden, ja, dit heb ik al gedaan.. er was een gloeiplug in cylinder 1 defect, deze is ook vorige week vervangen..
de garage houder heeft me meteen ook injector cleaner in de tank gegooid om er zeker te zijn dat deze ook netjes zouden lopen.. (hij gaf aan dat deze motors nogal eens gevoelig waren qua brandstof?? (of dit klopt...))
 

Jewepe

Forumguru
Misschien ben ik wat achterdochtig, maar waarom gooit de garage meteen injector cleaner in de tank? Een gloeiplug is alleen van invloed bij het starten. Een diesel is immers een "zelfontbrander". En dat van de gevoeligheid voor brandstof zou ik naar het rijk der fabelen willen verwijzen. Ik zou de zaak eens laten controleren door een diesel specialist. Ik weet niet waar je woont, maar Diesel Büchli in Harderwijk is er één. Heeft meen ik ook een vestiging in België.
 
Laatst bewerkt:

VAG-man

Forumguru
Tja nou klopt je nickname niet meer.;)

Mooie S3 met een van de mooiere kleuren. Lava Blue als ik mij niet vergis.

Zoals eerder gemeld laat de auto uitlezen op eventuele fouten. Pas daarna kun je verder gissen.
 

Arjann

Forumguru
De verstuivers van de dieselmotoren (ook de 1.6) zijn inderdaad mega gevoelig voor vervuiling, dus dat er een cleaner is toegepast is heel logisch. Er hoeft ook geen storing in een verstuiver aanwezig te zijn.
De achterdochtigheid van @Jewepe is in dit geval niet terecht.
Wat men bijvoorbeeld nog zou kunnen doen is een retouropbrengst meting van de verstuivers. Maar als ik je verhaal zo lees dat je ook de trilling in de stoel voelt lijkt me het probleem in het onderstel/aandrijving te zitten
 

Supb16

Actief lid
@VAG-man , zover ik weet niet is deze niet getuned..

Ik zit zelf te denken om de velgen even te wisselen van voor naar achteren.. het getril in het stuur begint namelijk altijd eerder dan in de zetels.

Zelf heb ik ook het gevoel dat ik het kan uitlokken als ik na rechts stuur en dan weer terug naar middenstand ga.. (alsof er iets verschuift en het motorblok de trilling doorgeeft aan het chassis),, vandaar dat ik de mensen van de garage al gevraagd had alles even na te lopen qua rubbers en dergelijke..

ook zodra het getril start en ik trap op de rem dan voel ik de trilling ook in het rempedaal, maar als de auto op een moment niet trilt en ik trap op de rem, trilt het rempedaal ook niet,, lijkt me niet uit het remsysteem te komen..
 

Supb16

Actief lid
@Arjann daar had de garagehouder het inderdaad ook over, aangezien we de rijgeschiedenis van de vorige berijder niet wisten heeft hij die cleaner erin gegooid.

zijn verhaal was

Deze DSG probeert continue snel door te schakelen, als er altijd te rustig in gereden is (1200toeren) koekt dit op in het systeem.
Na het vervangen van de gloeiplug reed de auto al wel 10x beter dan ervoor, maar dat zal wel komen door de noodloop waar de motor in stond.
 

larsy

Forumguru
Mooie wagen . Zal wel vlot rijden met 190pk
Welk jaar is hem ?

Als je gekocht hebt met garantie moeten ze het maar oplossen daarvoor koop je toch met garantie.
 

Supb16

Actief lid
@larsy betreft 2016 model, vermogen genoeg inderdaad, zelfs met regelmaat per ongeluk al met gillende banden weggereden als je vanaf stilstand vol gas in trapt, “wheelhop” is alleen beetje irritant
 

Gbn

Actief lid
Als je bij het wegrijden al veel last hebt van WheelHop, en trillen als de boel in rust is, de dog-bone mount aan de achterkant van het blok controleren.
Een onderdeel waarvan veel garage's denken dat het een autoleven mee gaat, maar het zou me niet verbazen als deze in dit geval een stuk van de boosdoener is.
Als je versnelt etc, dan wordt de boel onder spanning gezet, weinig getril.
als je in een rust situatie komt, komt de boel vrij te hangen, met mogelijk trilling tot gevolg.
wheel hopping wordt voor een groot deel weggenomen door deze dog-bonemount te vervangen

gerard
 

jadijkstra2000

Forumguru
Je hebt er waarschijnlijk niets aan, maar de Superb die ik nu rijdt, reed prima de eerste 10 minuten (naja, remmen ging prima de eerste 10 minuten), ook op de snelweg, echter na 10 minuten met remmen leek de wagen uit elkaar te trillen zo erg.

Maar een volgende rit bij koude motor niks geen trilling bij wegrijden (en dan remmen), tot na 10 minuten (als de boel een beetje warm begint te worden).

In dit geval waren het de remschijven die krom waren... had ik zelf niet bedacht, dacht eerst aan de remblokken dat die helemaal op waren (was ook bijna zo :) )

Verhaal van de monteur was duidelijk, als het warm wordt zet het uit, worden verschillen groter en krijg je de trillingen...

Misschien is het bij jou ook zoiets, misschien een lager in de versnellingsbak die bij warm worden begint te trillen?

Mn ouders hebben het gehad bij hun Octavia, ook trillen in de auto (maar volgens mij altijd), bleek een versnellingsbaklager de boosdoener te zijn (ook bij 90K...)
 

Supb16

Actief lid
Vandaag ritje van 500km gemaakt,, het getril is vele malen erger geworden.
Getril begint nu vanaf 70km/u tot aan 170km/u en het voelt nu ook net alsof de demping van de banden naar het wegdek weg is.
Garage meteen gebeld, 2 januari pas ivm vakantie.

Ikzelf vermoed dat het toch een lager is, vanmiddag toen ik een stuk 100 reed hoorde ik continue een brommend/grommend/metaalschurend (tja hoe omschrijf je het) geluid..

Motorsteunen hebben we ondertussen al uitgesloten, zijn niet doorgezakt en hebben geen scheuren.
 

Jewepe

Forumguru
Ik heb al meerdere VAG-auto's tot ver over de 300.000 km gereden en ook wel eens een wiellager moeten (laten) vervangen. Maar nog nooit ging dat gepaard met sterke trillingen. Sterker nog, ik heb in die gevallen nog nooit trillingen gevoeld en de (amateur) techneut in mij zegt dat dat ook niet voor de hand ligt. Ik herhaal mijn advies: ga naar een diesel specialist en laat de zaak daar onderzoeken. Ik gok 99% kans dat de oplossing gevonden wordt. En dat "brommend/grommend/metaalschurend geluid" kan van elk draaiend deel afkomstig zijn.
 

JeSko

Forumguru
@Peter-036

Mogelijk, maar dat verklaart niet waarom de auto van TS het pas na 10 minuten ofzo krijgt, zou dit dan niet altijd en meteen problemen moeten geven?
 

hemi24

Forumguru
@WhiteSuperB : als er bij de opbouw van de band of tijdens het vulkaniseren iets verkeerd is gegaan wel ja; dan krijg je banden met interne spanningen.

Ze worden in koude toestand gebalanceerd, maar als ze op temperatuur komen nemen de spanningen toe en daarmee het onballans.
 
Bovenaan Onderaan