Octavia 3 icm Canton soundsystem

RiSc911

Actief lid
Hallo allen,

Op dit moment rijd ik met grote tevredenheid in een Fabia Combi, 1.4TDI DSG Style Business. Dus toen ik te horen kreeg dat ik een nieuwe leaseauto mocht gaan uit kiezen, ben ik heel grondig alle mogelijke merken en modellen langs gegaan, om te kijken wat het beste bij mij past. En wat blijkt: het wordt weer een Skoda! Omdat het leasebudget vergroot is, wordt het dit keer een Octavia Combi, 1.0TSI DSG Style Business, Quartz metallic en Sunset als enige aangevinkte optie. Je snapt dat ik blij ben!
Nu zit op die uitvoering het Columbus infotainment systeem, met Canton soundsystem. Gaaf natuurlijk! Nu verdiep ik me er een beetje in, en nou kom ik op de site van Canton (https://www.canton.de/en/skoda-en) dat er zelfs active noise cancelling (voor geluiden van buitenaf) op zou zitten! Geldt dat ook voor "mijn" Octavia? Ik kan er niets over terugvinden. Ook de dealer wist het niet.
Hetzelfde geldt voor dat er een systeem in zit, dat alles wat je "voorin" zegt, dat het over de achterspeakers te horen is, zodat je niet zo hard hoeft te praten om achterin verstaanbaar te zijn.

Weet iemand iets hierover, of beter, heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt voor jullie reacties!

Richard

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 

Antera

Donateur
Dat van het laatste dat je kan praten en die achter terug te horen is is op de nieuwe modellen met Canton idd standaard geworden. Omtrent de noice canceling kan ik helaas weinig zeggen
 

Jooo...

Forumguru
Over het "noise cancelen" zijn er al verschillende discussies aan de gang. Voor zover ik weet zitten er akoestische filters op je geluidsweergave die niet specifiek hoorbaar zijn maar toch daardoor het geluid van buitenaf (rolgeluid, motorgeluid, omgevingsgeluid,...) dempen. Zelfde principe als de koptelefoons of de systemen die ze gebruiken in grote bureau's waar eilanden gemaakt worden en er constant getelefoneerd word.

Komt er dus op neer vanaf je canton aanvinkt je er automatisch de sound canceling optie bij hebt. :tegek:
 

dn-co

Actief lid
Over het "noise cancelen" zijn er al verschillende discussies aan de gang. Voor zover ik weet zitten er akoestische filters op je geluidsweergave die niet specifiek hoorbaar zijn maar toch daardoor het geluid van buitenaf (rolgeluid, motorgeluid, omgevingsgeluid,...) dempen. Zelfde principe als de koptelefoons of de systemen die ze gebruiken in grote bureau's waar eilanden gemaakt worden en er constant getelefoneerd word.

Komt er dus op neer vanaf je canton aanvinkt je er automatisch de sound canceling optie bij hebt. :tegek:
Of er daadwerkelijk akoestische filters aan het werk zijn, betwijfel ik.
Het enige merkbare is een snelheidsafhankelijke volumeregeling waarvan je de volume toename kan instellen in het menu van je systeem.
 

RiSc911

Actief lid
Of er daadwerkelijk akoestische filters aan het werk zijn, betwijfel ik.
Het enige merkbare is een snelheidsafhankelijke volumeregeling waarvan je de volume toename kan instellen in het menu van je systeem.
Dat is ook al mogelijk met andere audiobestanden, waaronder de Amundsen in mijn Fabia. Daar hoef je dus niet per sé een Canton-soundsystem voor te hebben. Overigens vind ik het wel prettig werken. Voorkomt uiteraard dat je tijdens het rijden steeds je volume moet aanpassen, maar ook dat ie bij de volgende rit die je maakt niet nog op "standje snelweg" staat en je dus rot schrikt van het volume...

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 

Jooo...

Forumguru
Blijkbaar komen deze zuiver door de equalizer. Dit zou wel geconfigureerd zijn en niet on the spot gemeten worden door een micro. Dus onrechtstreeks moet ik je wel gelijk geven over de snelheidsafhankelijke volumeregeling. Maar het is niet alleen het volume die geregeld wordt.

Het enige officiele die je er kan over vinden is volgende: https://www.canton.de/en/skoda-en
 

RiSc911

Actief lid
Blijkbaar komen deze zuiver door de equalizer. Dit zou wel geconfigureerd zijn en niet on the spot gemeten worden door een micro. Dus onrechtstreeks moet ik je wel gelijk geven over de snelheidsafhankelijke volumeregeling. Maar het is niet alleen het volume die geregeld wordt.

Het enige officiele die je er kan over vinden is volgende: https://www.canton.de/en/skoda-en
Aha, dus het werkt iets verfijnder dan simpelweg het volume veranderen. Gaaf stukje techniek!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
 

jongetje

Forumguru
Zover ik weet zit dat als je spreekt en je hoort het door de achter speakers alleen op de Kodiaq (maar kan ernaast zitten). Op de O3 uit 2016 van mij met Canton zit het iig niet.
 

dn-co

Actief lid
Ik heb de vraag over de werking van de noise cancellation bij Canton weggelegd. Hun antwoord zal ik t.z.t. met jullie delen.
De reactie van Canton is binnen maar veel wijzer worden we er niet van:

"Dear Marco,

Thanks for getting in touch with us directly.

Canton only provides SKODA its components like drivers, tweeters, amplifiers and knowledge.
The fine-tuning of this sound-system is up to the SKODA sound engineers.

In this case I would kindly ask you to get in touch with SKODA directly to fix it.

Unfortunately, there is nothing we can do on the Canton side...

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards

Lukas Reiter"
 

foobalicious

Senior Member
Ik heb onlangs dezelfde vraag bij Canton gesteld en ik was erg tevreden over de snelle respons en uitleg.

Men vertelde mij dat het systeem geen echte noise cancellation is zoals in bijv. Bose hoofdtelefoons, waarbij het 'storende geluid' (motorgeluid of windgeruis) wordt opgenomen en in tegenfase weer wordt afgespeeld.

Het Cantonsysteem houdt rekening met de snelheid van het voertuig en past daar de geluidskarakteristiek op aan:

"To your question regarding the Canton Noise cancelation.
It's not a noise cancelation, like in headphones. It's more a dynamic soundtuning adapted to driving noises.
Otherwise it would be too dangerous, if you hear nearly nothing from outside.

For example:
If you drive faster, the soundsystem adapts the sound to your speed.
With that feature, we want to make sure, that the system automatically adapts the sound to driving noises from outside."


Dit is niet wat er op dit moment op de Canton-site staat. Hier heeft met het over echte noise cancellation:

https://www.canton.de/en/skoda-en

Ik heb ook aangegeven dat dit verwarrend is voor mensen en de beste man gaf me gelijk. Hij zei dat men het zou aanpassen in de komende weken:

"you are totally right, we will change the technical part on our homepage to make it more clear!

That will happen in the next weeks.

I wish you a lot of fun with the even better KODIAQ and a lot of hours fulfilled with awesome sound!"

Ik ben benieuwd. Als ze dat daadwerkelijk doen vind ik dat ze in ieder geval naar hun klanten luisteren.
 
Bovenaan Onderaan