Octavia 3 Hill-hold geactiveerd met OBD11

Geen vraag dit keer, maar gewoon een topic om mijn ervaring te delen. Sommige informatie is al te vinden in oudere topics op skodaforum.nl, maar misschien heeft iemand iets aan het complete plaatje.

Dankzij dit forum in aanraking gekomen met de wereld van VAG-COM en de verschillende opties die mogelijk zijn om achteraf te activeren en/of aan te passen. Mijn grootste wens bij de Octavia 3 FL was om Hill Hold Control te activeren. Ik heb een 1.0 TSI en dat is een prima blokje, maar in de lage toeren heeft hij te weinig vermogen om op een helling zonder handrem een fatsoenlijke hill start te doen. Aangezien ik vaak op autovakantie in Zuid-Europa ga en in het verleden vaker in file op hellingen heb gestaan, leek het me bijzonder prettig om Hill Hold Control te hebben.

Ik weet dat iedereen hier VCDS prefereert of het coden uit handen geeft aan een van de specialisten hier, maar ik wilde graag zelf aan de knoppen zitten. Een ross-tech was me toch wat te prijzig, dus ik heb de OBD11 aangeschaft. Wel heb ik alle waarschuwingen ter harte genomen. Ben ver weggebleven van de one-click apps en heb me op meerdere fora verdiept in welke coding nou echt valide is voor mijn model. Er gaan nogal wat versies rond. Ook gecheckt of mijn ABS het uberhaupt ondersteund. Enkele geraadpleegde resources:

- Dit forum
- https://forum.vcdspro.de/index.php?...nt/berganfahrassistent-freischalten-mqb-r260/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/417362-activate-hill-holder/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/424797-auto-hold-vs-hill-hold-control/
- https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/2582/
- https://www.stemei.de/pages/coding/skoda-octavia-iii-5e/hill-hold-freischalten.php

Uiteindelijk de klus geklaard via:
[03] ABS Brakes
Long Coding
Byte 25 selecteren
Bit 0 (HHC) activeren
Bit 1 (handbak) activeren

Vervolgens heb ik de tijd dat Hill Hold Control de remmen vasthoudt gemaximaliseerd naar 3 seconden via:
[03] ABS Brakes
Adaptation
Hill-start assistant: late

Dat was het! Het volgende waar ik in ga duiken is de reverse mirror-dip, het kantelen van de buitenspiegel aan de passagierskant als je achteruitrijdt. Ik lees tegenstrijdige berichten hierover, de ene zegt dat je elektrische memory seats nodig hebt, de ander dat slechts de juiste spiegel motor module van belang is. Als iemand hier meer over weet hou ik me beleefd aanbevolen, en anders ga ik zelf verder op onderzoek uit :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Even aannemend dat er vergaande technische overeenkomst bestaat tussen de Octavia3 en mijn Leon5F ST kan ik je melden dat de mirrordip bij mij werkt zonder elektrische stoelen (ook achteraf laten activeren). Zou bij jou dus ook moeten kunnen.
 

Slider

Forumguru
de ander dat slechts de juiste spiegel motor module van belang is.
Dat dus. Ik heb het ook geprobeerd, maar wil niet werken. Maar bij een andere O3 FL werkte het wel. Ik heb niet de juiste module en hij blijkbaar wel, niets aan te doen.
 

Antera

Donateur
Dit is helaas geen Hill hold maar Hill Assist :-).

Je moet eens proberen uit te stappen als je tegen de helling staat :-) Je auto gaat dan zeker rollen .
 
Dit is helaas geen Hill hold maar Hill Assist :-).
Skoda heeft het op hun eigen website toch echt over hill hold control.

- https://www.skoda-auto.com/world/hill-hold-control
- https://www.skoda.nl/nieuws/alle-nieuwe-skodas-hebben-deze-veiligheidssystemen/

Maar in de Owner's Manual heeft men het weer over Hill Start Assist, dus ik denk dat ze er zelf ook niet helemaal uit zijn. Maar maak je geen zorgen, ik weet (zoals boven beschreven) dat de rem maar 3 seconden vasthoudt.
 

Slider

Forumguru
Hoe het ook heet, het werkt heel fijn. Stukken fijner dan mijn Focus mk3.1 dat deed, die was heel irritant.
Bij het wegrijden moest je hem door de rem heen duwen. Dan liet hij pas los.

Dus het voelde alsof je wilt wegrijden met de handrem er nog op. Je voelde de weerstand. Mega irritant, zeker als je niet ziet dat het systeem actief is.
Eerst schiet je in de stress, waarom hangen mijn remmen nog vast? Staat de handrem er op? Je laat meteen je gas los.......DAN liet de auto de remmen los en rolde je alsnog bijna achteruit, eer je door had dat het "gewoon" de Hill Hold van Ford was en geen defect aan je auto.......

Afine, met de O3 werkt het heerlijk. Al zou het alsnog fijn zijn als je dashboard met een lampje zou aangeven dat het systeem actief is, maar wegrijden gaat heel soepel gelukkig en nooit meer schrik gehad.
 

Captain Hook

Forumguru
eer je door had dat het "gewoon" de Hill Hold van Ford was en geen defect aan je auto.......
Aanvulling:
Blijkbaar heeft Ford ook z'n leven gebeterd. :)
Want bij onze Kluger Kuga werkt dat automagisch-op-de-rem-blijven-zonder-je-voet-op-de-rem-te-houden gewoon prima.
Je ziet het symbooltje aangaan in het dashboard. En als je beschaafd wegrijdt, dan, met een heel klein hikje, gaat de rem er af en rijd je vooruit.
 

ertromp

Forumguru
Je kunt hier praten als Brugman @Captain Hook maar het Ford systeem haalt het natuurlijk nooit bij het perfecte VAG. Je geeft zelf aan dat het al met een hikje gaat. Ondenkbaar bij de mooie VAG bolides ;):deuk:
 

Slider

Forumguru
Feit dat Ford een lampje geeft is al een flinke winst in mijn ogen. Ook al is er dan een hikje, je weet van te voren dat die er zal zijn en dat scheelt alles.
 

Captain Hook

Forumguru
Whatever @hemi24 het werkt in de platte polder, maar ook in de bergen.
Dus het zal wel een HillAutoFlatHold zijn... :D

ik heb het nog ff nagezocht:
Bij Ford noemen ze dit Hill Start Assist en AutoHold i.c.m. de automatische ontgrendelende parkeerrem.
M.a.w. 3-in-1. Of zoiets.;)
 
Laatst bewerkt:
Dat dus. Ik heb het ook geprobeerd, maar wil niet werken. Maar bij een andere O3 FL werkte het wel. Ik heb niet de juiste module en hij blijkbaar wel, niets aan te doen.
Om hier nog even op terug te komen, bij mij is het helaas ook niet mogelijk. Mijn spiegels hebben bijna alles (heating, dimming, folding), maar geen memory module.
 
Bovenaan Onderaan