skordaat
Lid
Geen vraag dit keer, maar gewoon een topic om mijn ervaring te delen. Sommige informatie is al te vinden in oudere topics op skodaforum.nl, maar misschien heeft iemand iets aan het complete plaatje.
Dankzij dit forum in aanraking gekomen met de wereld van VAG-COM en de verschillende opties die mogelijk zijn om achteraf te activeren en/of aan te passen. Mijn grootste wens bij de Octavia 3 FL was om Hill Hold Control te activeren. Ik heb een 1.0 TSI en dat is een prima blokje, maar in de lage toeren heeft hij te weinig vermogen om op een helling zonder handrem een fatsoenlijke hill start te doen. Aangezien ik vaak op autovakantie in Zuid-Europa ga en in het verleden vaker in file op hellingen heb gestaan, leek het me bijzonder prettig om Hill Hold Control te hebben.
Ik weet dat iedereen hier VCDS prefereert of het coden uit handen geeft aan een van de specialisten hier, maar ik wilde graag zelf aan de knoppen zitten. Een ross-tech was me toch wat te prijzig, dus ik heb de OBD11 aangeschaft. Wel heb ik alle waarschuwingen ter harte genomen. Ben ver weggebleven van de one-click apps en heb me op meerdere fora verdiept in welke coding nou echt valide is voor mijn model. Er gaan nogal wat versies rond. Ook gecheckt of mijn ABS het uberhaupt ondersteund. Enkele geraadpleegde resources:
- Dit forum
- https://forum.vcdspro.de/index.php?...nt/berganfahrassistent-freischalten-mqb-r260/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/417362-activate-hill-holder/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/424797-auto-hold-vs-hill-hold-control/
- https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/2582/
- https://www.stemei.de/pages/coding/skoda-octavia-iii-5e/hill-hold-freischalten.php
Uiteindelijk de klus geklaard via:
[03] ABS Brakes
Long Coding
Byte 25 selecteren
Bit 0 (HHC) activeren
Bit 1 (handbak) activeren
Vervolgens heb ik de tijd dat Hill Hold Control de remmen vasthoudt gemaximaliseerd naar 3 seconden via:
[03] ABS Brakes
Adaptation
Hill-start assistant: late
Dat was het! Het volgende waar ik in ga duiken is de reverse mirror-dip, het kantelen van de buitenspiegel aan de passagierskant als je achteruitrijdt. Ik lees tegenstrijdige berichten hierover, de ene zegt dat je elektrische memory seats nodig hebt, de ander dat slechts de juiste spiegel motor module van belang is. Als iemand hier meer over weet hou ik me beleefd aanbevolen, en anders ga ik zelf verder op onderzoek uit
Dankzij dit forum in aanraking gekomen met de wereld van VAG-COM en de verschillende opties die mogelijk zijn om achteraf te activeren en/of aan te passen. Mijn grootste wens bij de Octavia 3 FL was om Hill Hold Control te activeren. Ik heb een 1.0 TSI en dat is een prima blokje, maar in de lage toeren heeft hij te weinig vermogen om op een helling zonder handrem een fatsoenlijke hill start te doen. Aangezien ik vaak op autovakantie in Zuid-Europa ga en in het verleden vaker in file op hellingen heb gestaan, leek het me bijzonder prettig om Hill Hold Control te hebben.
Ik weet dat iedereen hier VCDS prefereert of het coden uit handen geeft aan een van de specialisten hier, maar ik wilde graag zelf aan de knoppen zitten. Een ross-tech was me toch wat te prijzig, dus ik heb de OBD11 aangeschaft. Wel heb ik alle waarschuwingen ter harte genomen. Ben ver weggebleven van de one-click apps en heb me op meerdere fora verdiept in welke coding nou echt valide is voor mijn model. Er gaan nogal wat versies rond. Ook gecheckt of mijn ABS het uberhaupt ondersteund. Enkele geraadpleegde resources:
- Dit forum
- https://forum.vcdspro.de/index.php?...nt/berganfahrassistent-freischalten-mqb-r260/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/417362-activate-hill-holder/
- https://www.briskoda.net/forums/topic/424797-auto-hold-vs-hill-hold-control/
- https://forums.ross-tech.com/index.php?threads/2582/
- https://www.stemei.de/pages/coding/skoda-octavia-iii-5e/hill-hold-freischalten.php
Uiteindelijk de klus geklaard via:
[03] ABS Brakes
Long Coding
Byte 25 selecteren
Bit 0 (HHC) activeren
Bit 1 (handbak) activeren
Vervolgens heb ik de tijd dat Hill Hold Control de remmen vasthoudt gemaximaliseerd naar 3 seconden via:
[03] ABS Brakes
Adaptation
Hill-start assistant: late
Dat was het! Het volgende waar ik in ga duiken is de reverse mirror-dip, het kantelen van de buitenspiegel aan de passagierskant als je achteruitrijdt. Ik lees tegenstrijdige berichten hierover, de ene zegt dat je elektrische memory seats nodig hebt, de ander dat slechts de juiste spiegel motor module van belang is. Als iemand hier meer over weet hou ik me beleefd aanbevolen, en anders ga ik zelf verder op onderzoek uit
