Octavia 3 hatchback 1.0TSI van Jeroen

1983jeroen

Forumguru
Donderdag kan ik mijn Octavia gaan ophalen.
Omdat ik nu al wat plannen heb wil ik hier mijn aanpassingen en ervaringen gaan delen.
Het is een hatchback uit 2017 van net na de facelift met de 1.0TSI motor.
Staat op 17 inch Trius velgen.
Gekocht met 67000km op de teller.

Wat ik sowieso wil doen is de typeaanduiding achterop verwijderen.. Heb ik op de laatste paar auto's ook gedaan en vind ik zelf gewoon mooier.
Alleen het logo blijft zitten.

De kentekenplaathouder wordt vervangen voor 1 zonder reclame.

Ik ga een achteruitrijcamera plaatsen.
Hier heb ik al één en ander over uitgezocht en camera is besteld.

Heb in voorgaande auto's altijd een subwoofer gehad, maar in de Octavia lijkt het geluid standaard al heel behoorlijk, dus dat is nog niet zeker of die hier weer in komt.

Even een plaatje van hoe hij er tijdens de proefrit bij stond.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220517-223040~2.png
    Screenshot_20220517-223040~2.png
    1,4 MB · Weergaven: 59

1983jeroen

Forumguru
Zojuist opgehaald.
Blij mee

Waar ik minder blij mee ben is dat 1 spiegel kraakt bij het inklappen. Binnenkort maar eens de moed vinden om het spiegelglas los te trekken.

Er is een vaste trekhaak gemonteerd, maar de stekkerdoos steekt wel erg ver uit.
Binnenkort eens kijken om dat beugeltje te verplaatsen. Moet goed kunnen zo te zien.

Inmiddels is de camera ook binnen dus ga dit weekend eens kijken of het inbouwen wil lukken
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220519-224344~2.png
    Screenshot_20220519-224344~2.png
    780 KB · Weergaven: 40

Kanerr

Forumguru
Ik zou eerst wd40 spuiten op het spiegelvoet zodat het wat geolied wordt. Had ik ook op mn cc, tussen spiegel en spiegelvoet wat wd40 en klaar :)

Veel veilige km's!
 

1983jeroen

Forumguru
Ik zou eerst wd40 spuiten op het spiegelvoet zodat het wat geolied wordt. Had ik ook op mn cc, tussen spiegel en spiegelvoet wat wd40 en klaar :)

Veel veilige km's!
Gisteren geprobeerd, maar zonder resultaat. Zal dit weekend nog wel even kijken.
 

Tees

Donateur
WD40 is sowieso niet het goede middel hiervoor, dat heeft maar heel beperkte smerende werking. Siliconenolie of teflon spray werkt veel beter. Maar als er met WD40 geen effect is, zelfs niet kortdurend, zullen die andere 2 ook niet de oplossing zijn.
En er zit daar rubber, daar wil je eigenlijk geen WD40 op spuiten, dat spulletje kan behoorlijk agressief zijn voor bepaalde rubbers.
 

EdK

Forumguru
124x116.jpg

Als je deze WD 40 ertussen spuit en er zitten ook rubberen ringen of manchetten waar je het op spuit dan lossen die erg snel op !
Rubber kan namelijk erggggg slecht tegen dit artikel van WD40......:koffie:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Vanochtend de camera ingebouwd. Paar uurtjes werk om alles netjes weg te werken, maar goed te zoen zonder schade.
Plug and play gelukkig :)

Omdat de nummerplaat er toch af moest meteen de houder maar vervangen voor 1 zonder dealer reclame.


IMG_20220520_210407120.jpg IMG_20220521_094356236_HDR.jpg IMG_20220521_095208969_HDR.jpg IMG_20220521_113946670_HDR.jpg IMG_20220521_115805000_HDR.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Net de caravan voor het eerst achter de Octavia gehangen. Wel even wennen na een 150pk (gechipte) diesel, maar het lijkt prima te gaan.
Screenshot_20220601-184259-606.png
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels bijna 7.000km onderweg met de Octavia waarvan een kleine 2.500 met een kleine caravan.
Overall bevalt het goed.
Op slecht wegdek zou het wat stiller mogen zijn binnen, maar misschien is dat op te lossen ooit met stillere banden.

Woon- werkverkeer erg zuinig met makkelijk 1 op 20 en uitschieters naar ruim 1 op 23.
Met de grote caravan wel serieus hoog verbruik, maar te weinig mee gereden om goed te beoordelen.
Met de kleine Kip ongeveer 1 op 10, maar moet zeggen dat we vrij stevig (110 of harder) hebben doorgereden naar Frankrijk. Bij netjes 90 in Nederland reed ik daarmee ongeveer 1 op 12, dus nog steeg wel veel.

Camera werkt nog steeds goed en is erg fijn. Beeldkwaliteit zou wel beter mogen. Ben benieuwd of een originele beter is.

Typeaanduiding en merknaam verwijderen ging soepel. 10 minuten werk per woord.

Gekraak van de buitenspiegel is grotendeels opgelost.

Begin gemaakt met de inbouw van een subwoofer.
De aansluiting voor het audiosignaal heb ik al op de radio aangesloten en naar achteren getrokken.
Nu nog kijken hoe ik de voeding ga aansluiten.

Afgelopen week de hill hold laten activeren en nog wat andere dingen.

Vandaag is de auto gechipt omdat ik hoop dat hij dan vooral met de caravan iets makkelijker rijdt.
Heeft nu ca. 140pk en 240nm. Solo trekt het wel echt vlotter op, dus ben benieuwd.

Nu nog het gekraak bij rijden over drempels op zien te lossen. Lijkt van achteren te komen dus denk dat het niet de rubbers van de stabilisatorstang komt waar ik al veel over gelezen heb

img_20220611_113548125_hdr-2-jpg.97322
 

Bijlagen

  • IMG_20220611_113548125_HDR~2.jpg
    IMG_20220611_113548125_HDR~2.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 250
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Als je beetje doof bent is elke band stil.....
En geluid word door ieder anders ervaren !
Dus ze kunnen de banden wel in decibel uitdrukken tegenwoordig maar met me vredestein 4 seizoen ben ik zeer tevreden maar heb hier ook wel gelezen van leden die het een lawaaiband vonden
 

1983jeroen

Forumguru
De tuning is door ATM in Houten gedaan.
Ik ben me ervan bewust dat het geen echt maatwerk is, maar dat doen de bekende VAG tuners ook niet bij stage 1 tuning.

Deze week bezig geweest met een subwoofer op maat maken. Best goed gelukt vind ik zelf
Versterker komt onder de vloer. Heb de stroom even provisorisch aangesloten. Kist is denk ik wat aan de kleine kant, want echt heel laag gaat het niet, maar zeker een goede aanvulling. Moet sowieso een andere versterker, dus wellicht verbetert dat nog wat.

IMG_20220723_172250886.jpg
 

1983jeroen

Forumguru
Dit weekend weer op pad geweest met de Kip
Auto trekt sinds de tuning nog wat makkelijker, maar lijkt vooral in de hogere versnellingen net wat makkelijker te rijden.
Eerst kon ik z'n 6 alleen gebruiken bij snelheden boven de 110, maar nu is 100 ook prima te doen. Als ik dan het gas in trapt versnelt de auto ook nog wel redelijk. Screenshot_20220808-215206-523.png

Subwoofer doet het ook nog prima. Blij met deze aanvulling al wil ik nog wel een keer kijken of die net ietsje dieper kan gaan. Waarschijnlijk toch een iets grotere kist nodig.

Gisteren meermaals de melding gehad dat de ruitensproeier vloeistof bijna op was. Leuk dat de auto het meld, maar 4 symbolen en nog een geluidje is wel wat overdreven voor zoiets. Zeker omdat het tijdens 1 rit meerdere keren voorkwam.
Heb er even wat water in gegooid omdat ik op de camping niets anders had. Vanavond even goed bijgevuld met de juiste vloeistof
 

hemi24

Forumguru
850 kg is ook niet echt iets waarvan je verwacht dat een dergelijke auto zenuwachtig van zou moeten worden, toch?
 
Bovenaan Onderaan