Octavia 3 handrem knop vastmaken

spelia

Lid
Beste lezers, wij zijn onlangs de trotse eigenaars van onze Skoda Octavia MK3 combi uit 2013 geworden. Helaas is de knop van de handrem losgegaan en krijg deze er niet meer op. Misschien mis ik een onderdeel?

Is er iemand die kan aangeven of dit zo is en hoe dit er weer opgezet kan worden?

Ik krijg het zwarte palletje in de hendel niet in de uitsparing van het chromen dopje. De veer drukt wellicht te sterk terug
 

Bijlagen

  • 20231011_182306.jpg
    20231011_182306.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 62
  • 20231011_182323.jpg
    20231011_182323.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 62
  • 20231011_182342.jpg
    20231011_182342.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 62

1983jeroen

Forumguru
Het lijkt er op dat er een borgpinnetje onderin het gaatje van het losse dopje moet. Op je eerste foto denk ik ook iets te zien zitten. Misschien kun je dat indrukken?
 

JPs_OC2

Donateur
Je mist in ieder geval geen onderdelen @spelia .

Door de veerdruk kan het goed zijn dat het binnendeel (met het palletje aan de onderkant) net even te ver naar achteren verschuift waardoor het palletje de uitsparing mist.
Onder de hoes (zie afbeelding) zit de rest van het binnendeel wat voor de ontgrendeling van de handrem zorgt. Als je dit binnendeel naar voren (in de rijrichting) schuift en dan vasthoudt (zie pijl), dan zit het palletje verder naar voren en zou in de uitsparing van de chromen knop moeten vallen.

1697052279452.png
 

spelia

Lid
Dank, het ziet er bij mij net iets anders uit, maar begrijp het mechanisme nu beter. Ik denk dat ik dan iig een nieuw knopje bestel. Kan mij voorstellen dat er een reden is waarom ie los is gesprongen.
 

motje82

Nieuw lid
Ik zit met net hetzelfde probleem maar ben wel de veer kwijtgeraakt. Iemand een idee waar ik zoiets kan bestellen? En wat de specificaties zijn?
 

Rallye

Forumguru
Lijkt wel typisch voor de Octavia, dit. Mijn Octavia had dit ook. Ik heb het overigens door de garage laten repareren.
 

Rallye

Forumguru
Bij mij was het knopje afgebroken als ik het mij goed herinner. Vruggink in Halle, mijn Skoda-garage, heeft het gerepareerd.
 

Chateau Rouge

Senior Member
Als je het veertje nog hebt: stukje tape om het staafje doen en daarna het dopje er weer op drukken. Zorgt voor voldoende wrijving. Werkt bij mij al ruim een jaar en scheelde monteren volledig nieuwe handrem.
 
Bovenaan Onderaan