Octavia 3 Combi, Superb of Seat

sitechris

Donateur
Ik mis in je onsamenhangende verhaal welke Seat je op het oog hebt? Het is echt wel even handig om opnieuw je verhaal even door te lezen en wat aanpassingen te doen. Hoofdletters, witregels etc. En lees svp even iedere zin goed door, dan komt de inspiratie vast wel om even iets beter je best te doen. Zo is het nagenoeg onleesbaar.
 

Rallye

Forumguru
Volgens de testen is de wegligging van de Octavia beter dan die van de, inmiddels wat oudere, Superb. De Octavia is ook wat lichter en (mede daardoor) sneller, zeker als je de 2.0 TDI kiest (die in de Superb boven je budget is).

Dan lijkt me, zeker gezien de opmerkingen die je maakt over je rijstijl, de Octi 2.0 TDI eenprima wagen voor je. Ten opzichte van je SEAT zul je er niet op achteruitgaan. De Octavia is immers lager en moderner...
 

CDK

Forumguru
Alles hangt of staat met budget, smaak en eisenpakket, persoonlijk zou geen enkele Seat mij kunnen bekoren, puur en alleen wat betreft de ruimte, optisch klopt de O3 beter als de S2FL en ook dat is een ruime auto met een hoog value for money gehalte, momenteel zou ik voor een O3 RS Combi gaan.

Greetz Corné


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk 2
 
Hierbij nogmaals mijn verhaal.
Ik rij via de zaak een Seat Altea xl 2.0 tdi 6 versnelling. Fijne auto wel wat rumoeriger door hogere opbouw en wat stug, maar rijdt super. Veel ruimte binnenin, sportief en met na 170.000 km een goede auto.
Op deze auto zit xenon af fabriek(meedraaiend) echt een top accessoire nooit meer lampen vervangen, nou ja laatst zijn de 2 lampen vervangen omdat ik altijd met licht op rij, kosten circa 160 euro per stk. Maar wil niet anders meer.

Nu zal er binnenkort een nieuwe komen naar ik mag hopen, en omdat een nieuw model altea nog lang op zich laat wachten, had ik eerst naar de superb gekeken ook vanwege de binnenruimte .
Echter volg ik nu al een tijdje de octavia 3 combi. Helaas niet in een 14% verkrijgbaar maar dan maar 20% is nog altijd beter dan de 25% die ik nu betaal.

Omdat ik nogal vaak lange stukken rij is comfort belangrijk maar ook een beetje power. Ja een a6 avant 30 tdi geweldig maar te duur. Heb onlangs proefrit gemaakt in oct 3 HB 16 tdi niet slecht maar sinds ik de combi heb gezien in race blue of brilliant silver heb ik daar mijn pijlen opgericht.
Ook al is de superb er nu ook weer in 20 % uitvoering , wel een 16 tdi. Denk ik dat de oct 3 wel wat moderner is en het verschil alleen de beenruimte achter zal zijn. Of is het comfort ook anders?

Dan vanwege wat power achter de hand hebben is een 20 tdi natuurlijk heerlijk of 16 tdi dsg? twijfel aan de dsg met name bij wat sportief rijden.

En wat inzake 17 of 18 inch, de greenline zijn bij skoda verlaagd dan met 17inch hard genoeg misschien wel te hard, zou een normale met 18 inch minder comfortabel zijn?of gelijkwaardig? 18 inch is wel mooier natuurlijk

Kortom wat is jullie mening?
 

sitechris

Donateur
De 2.0 TDI is qua prestaties een prima blok. Heb er in mijn Seat Leon (2013 model) niets te klagen over. Vanaf 1500 RPM veel trekkracht en loopt heel soepel naar snelheden van 200 plus. Op teller (op vlak met neutrale wind) 225 gezien. Met slipstream al een keer 230 gehaald (ook op teller). Het blok is verder stil en erg zuinig. BIj normale rijstijl rijd je zo 1 op 20. Ik kan het blok van harte aanbevelen. Dat extra beetje power vind ik altijd prettig en de auto kun je erg schakellui rijden. Op de snelweg kun je vanaf 90 km/h gewoon in 6e versnelling prima meekomen.
 

CDK

Forumguru
18'' met verlaagd onderstel is prima te doen hoor, dat rijd nog steeds lekker comfortabel
 

MacRembrandt

Forumguru
Met de nieuwe Seat Leon SW (vergelijkbaar met de Octavia Combi) is je probleem misschien opgelost?
Kun je full-led nemen. Hoef je echt nooit meer een lampje te wisselen.;)
 

Atria

Actief lid
Octavia combi III is niet echt ruimer als de Leon III ST voorin. Kofferbak van de leon is wel 20 liter minder, maar dat ga je echt niet merken op die hoeveelheid. Blijft een kwestie van smaak wat je mooier vindt maar qua ruimte ontlopen golf/octavia/leon elkaar nauwelijks.
 

ferry

Lid
Octavia combi III is niet echt ruimer als de Leon III ST voorin. Kofferbak van de leon is wel 20 liter minder, maar dat ga je echt niet merken op die hoeveelheid. Blijft een kwestie van smaak wat je mooier vindt maar qua ruimte ontlopen golf/octavia/leon elkaar nauwelijks.


Met de bank omhoog is het idd maar 23 liter, met de bank plat scheelt het echter 270 liter.
 

Atria

Actief lid
@ferry, met de bank plat inderdaad meer, maar wanneer rijdt je nu met de bank plat en de auto van voor tot achter tot het plafond volgestouwd?

@leo442, bij de leon zijn dezelfde benzine motoren 1.2, 1.4, 1.8 tsi motoren leverbaar als bij vw/skoda.
 
Dank voor vele reacties. Dat een
golf en leon en zelfs .a3 op gelijk platform is gebouwd. Wil zeker niet zeggen even ruim.. op you tube kun je ook een vergelijk vinden van een duits blad en komt ook duidelijk naar voren dat leon van binnen kleiner is. Dus als ik kans krijg ga ik voor 20 tdi combi
 

sitechris

Donateur
Hebben zij de gewone Leon gepakt of de Leon ST? De Leon ST is nog niet op de markt, de eerste officiele beelden zijn pas sinds gisteren uit. Lijkt me dus onwaarschijnlijk dat de ST al gebruikt is als referentiemateriaal.
 

Atria

Actief lid
Dank voor vele reacties. Dat een
golf en leon en zelfs .a3 op gelijk platform is gebouwd. Wil zeker niet zeggen even ruim.. op you tube kun je ook een vergelijk vinden van een duits blad en komt ook duidelijk naar voren dat leon van binnen kleiner is. Dus als ik kans krijg ga ik voor 20 tdi combi

Ik heb de test thuis liggen en wellicht is het handig om de harde feiten te raadplegen. Voorin zijn de Leon, a3, Golf en Octavia 1,47 m breed op schouderhoogte, achterin allen 1,455. De max afstand van de pedalen naar de kruising van de rugleuning/zitting van de voorstoel bij de Golf en Leon 1,19m, bij de Octavia 1,18m en bij de A3 1,165m. Conclusie, objectief gezien is de Octavia voorin niet ruimer dan zijn concerngenoten. Op de achterbank heeft de Octavia HB wel max 4 cm meer beenruimte dan de anderen (Golf en Leon gelijk, A3 het krapst). De kofferbak van de octavia is vanzelfsprekend veel groter dan zijn geteste concernbroers. Dit betreft een tests van de 5-deurs versies. Voor de station versie van de Octavia, Golf en Leon ligt de bagageruimte onder het afdekzeil op nagenoeg gelijk niveau.

Blijft mijns inziens een kwestie van smaak en prijs (waarbij ik persoonlijk de Golf het Saaist (en duurst) vindt, de Octavia het meest chique en de Leon het meest Dynamisch).
 

sitechris

Donateur
Het zijn alledrie hele goede auto's met heel veel kwaliteiten. De Golf is net wat meer premium, interieur schurkt tegen Audi A3 niveau aan en de Golf is een extreem doorwrochte auto.

Ik rijd zelf verreweg mijn meeste kilometers in de 2013 Seat Leon FR en ben zeer te spreken over de auto. Is idd het meest dynamische broertje van de 3 zoals de Octi idd de meest ruime en praktische is. Maar ik was wrsnl ook heel erg tevreden geweest in een 2013 Octavia of 2013 Golf. Het zijn gewoon hele goede auto's. Kwestie van smaak welke je kiest, maar je kiest altijd goed.
 

Rick

Senior Member
@ferry, met de bank plat inderdaad meer, maar wanneer rijdt je nu met de bank plat en de auto van voor tot achter tot het plafond volgestouwd?

Ik vermoed, maar cijfers zijn niet beschikbaar dat de octavia juist meer ruimte biedt boven het afdekzijl tov de seat. De octavia is toch wat hoekiger. Die ruimte, gebruik je m.i. wel vaak (vakantie e.d.)
 
Bovenaan Onderaan