Octavia 3 Combi Elegance Business 2.0 TDI uit 2013

Ik ben sinds vrijdag de eigenaar van een Octavia 3 Combi Elegance Business met een 2.0 TDI motor uit juni 2013. En heeft maar 126K op de teller. Na ruim 20 jaar leaseauto's is dit de eerste eigen auto.

Ik ben specifiek naar dit model en (motor)uitvoering op zoek gegaan. Ik heb in 2014 tijdens de zomervakantie een paar weken in eentje gereden en dat beviel erg goed. En ik heb daarvoor 1,5 jaar in een O2 gereden. Met leaseauto's heb je het niet altijd voor het zeggen w.b.t. uitvoering dus ik wilde nu luxe en een dikke motor.

De auto heb ik gekocht bij CarNext, onderdeel van LeasePlan. Bij de proefrit bleek dat de achterbanden niet goed waren; wat maakten ze een herrie. Bij aflevering zaten er twee spiksplinternieuwe banden op dus keurig opgelost.

Echter bij thuiskomst viel me een bijgeluid op. De brandstofpomp maakt heel veel lawaai en hier op het forum kom ik de klacht ook tegen. Als bestuurder hoor ik het ook tijdens het rijden hetzij vaag als je er op let, de passagiers op de achterbank horen het zeker. En zaterdag eerste keer tanken (CarNext levert blijkbaar niet met een volle tank), gaat de klep niet open. Na gepruts en de auto open en dicht doen en ondertussen duwen en trekken aan de klep is die open. Getankt en thuis bij het afsluiten van de auto springt de klep spontaan open. Toch wel apart; ook dit is op het forum terug te vinden. Ik ga hier maar eens mee terug naar CarNext. Ze bieden 6 maanden garantie dus ik ga zien wat ze werkelijk bieden.

Om gebruiksschade op de achterbumper weg te werken had ik bij SuperSkoda een achterbumper beschermlijst besteld. Echter dan winkel je zo eens door en dan klik je wat andere leuke dingetjes aan in dezelfde brushed aluminium stijl. De bestelling had ik in enkele dag binnen, terwijl de auto nog moest worden geleverd. Nu wachten op goed droog weer.
  • Octavia III Combi - massive stainless steel rear bumper protective panel V2 - RS6 MATT version O3C-RBSILL-V2-RS6
  • Octavia III Combi - interior rear cargo trunk protective panel KI-R - RS6 MATT O3C-INCARGO-RS6
  • Octavia III - door sill covers FX type - O3-SILLS-FX
De vorige eigenaar heeft geen moeite gedaan om de navigatiekaarten en andere updates bij te houden. Inmiddels heb ik de kaarten gevonden en ligt de SD-kaart klaar. Een Bluetooth update heb ik inmiddels uitgevoerd. Wat betreft de Columbus firmware updates ben ik een beetje het spoor bijster. Ik kom geen volledige en eenduidige beschrijving tegen betreffende Columbus modellen, firmware en downloads. Waarschijnlijk omdat dit eigenlijk alleen door de officiele Skoda-dealer moet worden gedaan. Dan ga ik daar maar eens kennismaken.

Met veel interesse kijk ik naar de OBDEeleven ervaringen. Ik ben zelf developer dus dit soort spielerei trekt mij wel aan.

Groeten
Paul
 

Rallye

Forumguru
Veel plezier met de auto! Je mist bij Superskoda nog de LEDjes voor in de kofferbak en de spiegels.....
 

Duijzer

Donateur
Welkom! Ik heb ook een O3 Tdi en ook regelmatig bestellingen bij Superskoda. Inderdaad, mooi spul en snelle levering!
Foto’s altijd welkom;)
 

Japanese Power

Donateur
Ha Paul,

Altijd mooi als mensen zich zo uitgebreid voorstellen. Weten we gelijk wat meer van je. Veel plezier met je OC en natuurlijk hier op het forum.

Johan
 
Vlak voordat de vorst intrad waren er een paar redelijk droge en niet al te koude dagen. Dus aan de slag met spiritus om schoon te maken en föhn om het materiaal te verwarmen voor een beter plakresultaat.

Ik durf het nog niet aan om de bumperbeschermer ook te bevestigen, straks blijkt het toch te koud te zijn geweest en valt die er tijdens een rit af. Zie mijn eerste post in deze thread voor de lijst met onderdelen die ik bij SuperSkoda heb gekocht.

Onderstaand de situatie voor en na. Als de rest er t.z.t. opzit zal ik wat "opgeruimde" foto's maken :D


IMG_20190114_151517440 - Copy.jpg IMG_20190114_152319373 - Copy.jpg
 
Hier is dus een nettere foto dan hierboven.

IMG_20190217_133909_DRO.jpg

Vervolgens de drempelbeschermer geplaatst. Dat is heel wat blik i.p.v. plastic.

IMG_20190217_135116_DRO.jpg

Met de klep dicht wordt de lakkleur mooi weerspiegelt.

IMG_20190217_135128_DRO.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het is een hele lange lat en vast is vast. Ik heb het alleen gedaan, maar een volgende keer vraag ik hulp. En de randen zijn scherp.
 

Duijzer

Donateur
Ja, is even goed opletten. Ik heb 'm net geplakt. Een carbon-versie, is iets gemakkelijker plakken omdat hij wat buigzamer is. En geen scherpe randen. Zou eigenlijk standaard moeten zijn, zo'n stuk lak vóór een achterklep is vragen om krassen en beschadigingen. Daar hadden ze af fabriek toch wel een oplossing kunnen maken die wat meer 'simply clever' is....
 
Bovenaan Onderaan