Octavia 3 Combi Elegance 2.0TDI DSG Race Blue

blauwkeut

Forumguru
Op 19/06/2014 heb ik mijn nieuwe Skoda bedrijfswagen in ontvangst mogen nemen na een levertermijn van ongeveer 3,5 maand (besteld 28/02/2014) ter vervanging van mijn vorige bedrijfswagen, een VW Golf (1.6TDI BlueMotion 105pk). Hier wil ik m'n nieuwe aanwinst graag even aan jullie voorstellen :)

Model: Skoda Octavia III Combi in Elegance uitvoering
Kleur: Race Blue, Leder Black interieur
Motorisatie: 2.0TDI 150pk met DSG versnellingsbak



Packs Comfort, GPS & Style: o.a. KESSY, Columbus, kleur MaxiDOT, elektrische bestuurderszetel, DAB, BT, 17" Teron, TPM, LED day lights & achterlichten, mistlampen black, Bi-Xenon met AFS & Intelligent Light Assistant.

Opties: 3-spakig stuur met DSG, Canton, Drive Mode Selection, 15mm verlaagde sportchassis met XDS, Adaptieve Cruise Control, verwarmde voorruit, pano-dak, sunset, elektrische achterklep, variabele koffervloer, multifunction pocket, ontgrendeling achterzetels uit koffer.

In de wagen zitten ook enkele MJ2015 aanpassingen. Zo heb ik het afgevlakte sportstuur gekregen en bv. de nieuwe bekerhouder in de armsteun achter.


Eerste indrukken: kleur is in het echt nog mooier dan ik dacht, vind ‘m echt goed staan met de chroomaccenten en de zilveren dakrails. Het is een mooi opvallende kleur zonder schreeuwerig te zijn.

Het is ook de eerste keer dat ik echt met een DSG rijd (daarvoor enkel af en toe een huurwagen) maar ik ben nu al verkocht. De ACC is wennen. Bizar dat de auto gewoon het verkeer volgt en zich gewoon tot stilstand remt. Voet bleef toch even boven de rem hangen de eerste keren… Maar vanmorgen op weg naar het werk (drukke 70-baan) - wat een gemak. Dat de CC bediening nu niet meer gecombineerd is met de lichthendel moet ik ook nog aan aanpassen. Daarstraks zat ik al met mijn grootlicht te knipperen omdat ik de verkeerde hendel vast had…

Canton geluidssysteem is echt een topper, zelfs met simpele MP3’s als bron. Waarschijnlijk nog wel wat spelen met de instellingen, maar ook met de instellingen die ik nu heb, super geluid.

Panoramisch dak, ook fijn, veel lichtinval, terug met open dak kunnen rijden. Geluidsoverlast valt mee, pas op de snelweg wordt het lawaaierig. Ook niet te veel inslaande wind, wat wel prettig is.

Zetels zitten tot nu toe goed, maar merk dat ik mijn ideale zitpositie nog niet gevonden heb. Ook nog geen lange ritten gedaan. Het zitvlak is misschien wat kort maar ze zijn voor de rest goed in te stellen. Heb wel het idee dat ik meer heen en weer schuif dan in de Golf. De lendensteun is wel heel welkom voor mij.

Bediening in het algemeen wijst zichzelf echt wel uit, zeker veel overeenkomsten met wat ik in de Golf had. Vooral dat alles veel visueler is, is wel fijn. Columbus is er ook weer een stapje op vooruit gegaan (gróót scherm!). Navigatie e.d. heb ik nog wel niet gebruikt.

Mis voorlopig wel een plaatsje voor mijn zonnebril.



Verder heb ik zelf alvast een paar updates aangebracht - vooral aan de verlichting - om de looks vanbinnen en vanbuiten toch een beetje te verbeteren. En omdat gele gloeilampjes niet meer van deze tijd zijn :)

Interieur:
  • Leesverlichting, voetverlichting en de spots in de voordeuren vervangen door LED verlichting van www.hypercolor.de (kleurtemperatuur neutraalwit 4000K)
  • Exterieur:
    • De spiegelverlichting gewisseld voor LED verlichtingsmodules van superskoda.com (setje van 2)

    • Side lights vervangen door LED verlichting van hypercolor.de (koudwit 6500K, 2 stuks)



    • Knipperlichten achter en achteruitrijlichten vervangen door 90W LED verlichting van CSL Tuning (mistlichten achter blijven gloeilampen, gezien ik niet weet hoe goed LED lampen zichtbaar zijn in mist)

    • Kentekenverlichting vervangen door de bekende VW LED modules (VAG onderdeelnummer 3AF943021A)




Door de nieuwe verlichting is het interieur meteen een heel stuk moderner en helderder, en wat een bak licht komt er van die dingen, zeker die kofferbakverlichting. Je ziet tenminste iets.

Langs buiten passen de side lights nu perfect bij de LED DRL. Het totaalbeeld oogt echt veel mooier en geeft een estetischer lichtbeeld zo door geen 'gele' verlichting meer te hebben naast de xenons.

De vervangen lichten achteraan zijn echt feller dan de oorspronkelijke gloeilampen. Mooi meegenomen ook dat ze geen CANBUS fouten veroorzaken. De spiegelspots zijn nu ook veel bruikbaarder door de hoeveelheid licht die er vanaf komt.

Heb er aardig wat geld aan gespendeerd omdat ik toch wel op zoek was naar kwaliteit en niet direct richting Chinese eBay-rommel wou gaan (niet dat alles van eBay problemen geeft, maar je begrijpt me wel).

Er komt ook nog een Brodit gsm-houder in, de kabel ga ik volledig wegwerken achter de Columbus door richting zekeringen, zodat ik geen losse kabels of laders heb.

Binnenkort nog bij @Antera langs om een aantal VCDS aanpassingen te laten doen.

Tip: Voor het vervangen van de verlichting plastieken tools gebruiken, bv zoals deze http://www.dx.com/p/professional-premium-precision-phone-disassembly-tool-7-piece-set-23050, om beschadigingen te vermijden. En heb ook op Erwin de benodigde documentatie afgedrukt. Als je op voorhand weet hoe je de armaturen los krijgt is het veel gemakkelijker.
Tip 2: Die originele W5W gloeilampjes worden echt belachelijk heet als ze branden. Best dus zorgen dat de verlichting uitstaat voor je ze vervangt zodat je je niet verbrandt (ervaringsdeskundige :banghead:).
 
Laatst bewerkt:

blauwkeut

Forumguru
Ondertussen ook al mijn Brodit GSM-houder gemonteerd met alle kabels door het dashboard weggewerkt. Stroom pakt 'ie rechtstreeks van de zekeringkast...


Edit 2/09/2014: Mistlamen voor toch vervangen door LED lampen van xenonlamp.nl (zie post 91) na eerst twee sets 'gewone' halogeenlampen van Simoni Racing geprobeerd te hebben. De 4300K vond ik nog te geel ten opzichte van de Xenons. De 6000K matchte beter maar had een belabberde lichtopbrengst. Dus toch maar de knoop doorgehakt om voor LED lampen te gaan...






Hier in vergelijking met de 6000K Simoni lampen (rechts)​

Edit 6/09/2014: Op de nazomer meeting door @Antera een waslijstje aan VCDS aanpassingen laten uitvoeren...
- Knipperlichten bij noodstop
- DRL op de achterlichten, zonder kentekenverlichting
- LED kentekenverlichting aangemeld
- Beide mistlampen achter geactiveerd
- Snelheidsdrempen van de bochtverlichting verhoogd naar 42km/h
- Komfort knipperlicht naar 4x
- Ramen blijven bedienen na contact uit en deur open
- Nawissen (teardrop wipe) achterruit activeren
- Bijtankhoeveelheid weergeven op de Maxidot
- Ventilatorstand in auto-stand tonen
- Stoelverwarming stand 10 minuten onthouden na contact uit
- De elektrische achterklep kunnen sluiten met de knop op middenconsole en afstandsbediening
- Irritante piepje van de achterklep uitgeschakeld
- Sleuteldetectie in de koffer zodat de koffer niet meer sluit indien de sleutel in de koffer ligt
- DRL dimmen bij knipperlicht
- AM band verbergen op de Columbus

Regensluiten lukte niet meer, blijkbaar is er weer een softwarewijziging doorgevoerd in wagens ná juni 2015 (MY2015?) waardoor de aanpassing niet meer werkte...

Edit 16/11/2014: Ik heb onlangs ook de knipperlichten vanvoor vervangen door deze LED exemplaren van CSL Tuning (zie post 141):


Deze ingreep heb ik ook gedocumenteerd in een how-to in de kennisbank vanwege de lastige installatiemethode...
 
Laatst bewerkt:

MaXt0r

Actief lid
Leuk verhaal @blauwkeut Ik wil mijn verlichting ook nog aanpassen. Niet zo grondig als wat jij hebt gedaan. Puur de mistlampen, stadsverlichting en kentekenverlichting. Veel plezier en veilige kilometers met je nieuwe aanwinst. Je hebt een mooie wagen!
 

micky

Forumguru
Top, ik gebruik dit draadje nog wel even als de mijne er is, hier wordt ook alle verlichting aangepast :)
 

CDK

Forumguru
prachtige wagen @blauwkeut mooie modificaties heb je doorgevoerd :thumbsup: Heel veel plezier met je O3 de komende jaren en tot 6 september!
 

blauwkeut

Forumguru
Dank voor alle complimenten... :) Het vervangen van de verlichting maakt de wagen ineens toch een heel stuk knapper - het toont niet echt op foto's maar in real life zeker de moeite. Zoals gezegd, langs binnen meer en moderner licht, langs buiten een estetischer geheel.

@Darkmark76 side lights zijn de kleine lampjes in de bi-xenon koplampen die die 'verticale strepen' verlicht. Eigenlijk vooral sfeerverlichting want het zijn gewoon W5W gloeilampjes. Maar gaven dus ook een geel licht - ondanks dat ze toch blauwgeverfde lampjes hadden gebruikt in een poging witter licht te verkrijgen:

 
Laatst bewerkt:

RefleCs

Forumguru
Mooie auto en leuke mods! Bedoel je nou met sidelights de dagrijverlichting in de units in de voorlampen?
 

Joske

Forumguru
DRL zit vervat in je mistlampen normaal? er zijn ook LED DRL's bij jou als optie zeker? (in je koplampunit?)
 

RefleCs

Forumguru
Ah ok duidelijk. Inderdaad als je Xenon hebt dan zit er ook Led DRL op en dat is die balk. Ik was al engigszins verbaasd maar wist niet dat er nog meer lampjes in die bak zaten ;)
 

micky

Forumguru
Die houder is netjes, mag ik je een kleine tip geven voor de volgende keer? De kabel door het rooster in de luchtschacht brengen en een gaatje boren in de luchtschacht, zo voer je dan de kabel achter het dashboard, zo is de kabel nog minder zichtbaar.
 

blauwkeut

Forumguru
Hmm, was een mogelijkheid geweest, ware het niet dat de kabel een afgewerkte kabel met stekker was. Had nog geprobeerd het ventilatierooster eruit te krijgen toen de Columbus eruit lag, om de kabel langs daar door te voeren. Maar ondanks de repair manual te volgen kreeg ik dat niet voor elkaar. Dus dan maar zo. Vanuit de bestuurderszetel zie ik geen kabel, vanop de passagierszetel wel maar ik vind het zo ook best goed afgewerkt. :)
 
Bovenaan Onderaan