Octavia 3 2016 slechte koude start (erkend probleem door Skoda)

turboturbo

Forumguru
Zelfs ik wacht met mijn niet-diesel O1 (dus voorgloeien kan niet eens) een paar seconden op de accu stand alvorens ik doorstart. De motor of ecu doet allerlei checks die ik liever wil dat hij even af maakt. Zodat er voldoende spanning over is voor de startmotor en alle checks afgerond zijn.

Geen idee of dit echt nodig is, maar gevoelsmatig lijkt het me beter voor de techniek.
 

jos_br

Actief lid
De CUNA motor, evenals de 150pk versie hebben de laagste compressie ooit. Dit betekent dat het gloeien weer een issue is geworden, dit in tegenstelling tot eigenlijk alle tdi's in het verleden...

Toch zou je mogen verwachten dat de elektronica dit zelf regelt.

Overigens is dit een zeer gecompliceerde motor. De distributieriem vervangen wordt echt een "dingetje", je kunt echt nergens meer bij. Om de kap van de distributie eraf te halen moet je ongeveer het DPF al los/weghalen....... Verder wel een heel mooie motor, voorzien van een verstelbare nokenas en druksensor in de cilinderkop/gloeibougie.
Jos.
 

anilv26

Senior Member
Excuus voor de late reactie, ben de afgelopen dagen beredruk geweest.
Ik zal a.s. vrijdag eens gaan overleggen met de dealer a.d.h. filmpjes of dit nu een hardware (temp sensor) of software (startknop-gloeien-starten) probleem is. Aangezien als je inderdaad 5 sec. pauze er tussen laat de motor veel beter start. Dit word voortaan mijn start ritueel zoals ik dat al had voor een "Kessy" startknop.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

anilv26

Senior Member
De CUNA motor, evenals de 150pk versie hebben de laagste compressie ooit. Dit betekent dat het gloeien weer een issue is geworden, dit in tegenstelling tot eigenlijk alle tdi's in het verleden...

Toch zou je mogen verwachten dat de elektronica dit zelf regelt.

Overigens is dit een zeer gecompliceerde motor. De distributieriem vervangen wordt echt een "dingetje", je kunt echt nergens meer bij. Om de kap van de distributie eraf te halen moet je ongeveer het DPF al los/weghalen....... Verder wel een heel mooie motor, voorzien van een verstelbare nokenas en druksensor in de cilinderkop/gloeibougie.
Jos.
Heb de motor gezien toen de nokkenversteller werd vervangen, man man wat een klus zeg. Lag helemaal open aan de zijkant en bovenkant. Leuker zeker, makkelijker, zeker niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

anilv26

Senior Member
@anilv26 wel een mooi geluid op zich in het eerste filmpje. Als een roofdier dat ontwaakt. Klinkt heel potent :jaja:
Haha dat klinkt erg fijn, maar laat je niet foppen, het is een speciale speaker onder de voorruit. Waarbij je een potent motorgeluid te horen krijgt via de voorruit. Ik rijd altijd met individueel waarbij ik het geluid op Sport op heb staan e de aandrijving op Eco.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

B.Stuurder

Forumguru
Haha dat klinkt erg fijn, maar laat je niet foppen, het is een speciale speaker onder de voorruit. Waarbij je een potent motorgeluid te horen krijgt via de voorruit. Ik rijd altijd met individueel waarbij ik het geluid op Sport op heb staan e de aandrijving op Eco.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Ik weet het, maar een man mag toch dromen? ;)
 

B.Stuurder

Forumguru
Misschien moet ik ook maar zo'n speakertje laten inbouwen. Als je jezelf niet voor de gek houd, doet een ander het toch. Dan liever zelf maar, toch?
 

anilv26

Senior Member
Nee alleen als je de "vRS mode" als optie hebt genomen. Dat zijn 3 verschillende modi die je kan kiezen, eco, sport en individueel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

anilv26

Senior Member
Vandaag langs geweest met de bewuste start filmpjes bij de dealer. Deze gaan nu naar de importeur/fabriek om te bekijken wat ze ermee kunnen, moeten en of dit normaal is. Zoals anderen al zeiden, softwarematig zou het starten kort vertraagd moeten worden. Temp sensor lijkt mij niet het geval omdat bij het vertraagd starten toch vlotter start dan zonder vertraging.
Ben erg benieuwd naar de reactie van de fabriek.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

anilv26

Senior Member
En ja hoor wilde vandaag even wat olie halen, noodloop en acc en front assist niet beschikbaar
228db9570340e8f9f73bbaef4afd5b14.jpg

2c20fb9ab38ea17d5644dc6a3fa59fd8.jpg


Morgen weer naar de garage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

anilv26

Senior Member
Wegenwacht is geweest, klote marter is het probleem. Vacuumslang opgevroten, gelukkig provisorisch gefixt. Kan weer op weg!

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
 

Goofy@5E

Forumguru
Heb dit ook meegemaakt met men bedrijfswagen en ook moeten afslepen, reden zei de man van VAB was dat in de rubberen leidingen visolie zou verwerkt zijn, en die beestjes zijn daar blijkbaar gek op, ik leg nu s'avonds een stuk kippegaas onder de wagen tussen de voorwielen, dit zou zeer onaangenaam en pijnlijk zijn voor hun poten, en tot nu toe geen last meer, hout vast houden.....
 
Bovenaan Onderaan