Octavia 3 1600 tdi met 160000 kopen of niet

10nes tussengas

Nieuw lid
Hoi.

Ik ben nieuw hier en rij al jaren madza. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een eind 2014 octavia 3 bisnisline met 1600 tdi cr4 met 110 pk. (als ik het goed heb) het is een ex lease beurtjes netjes gehad.

Nu heeft ie 160000 km gereden en moet 11000 euro kosten. Auto heeft bijna alles er op en er aan. Groot navi scherm xenon chroom om chroom 18" poepert verwarming. Weinig schade.

Is dit het waard? Gaat deze wagen mij nog es 1.5 ton mee? Of... Ik twijfel nog al. vooral om dat het veel geld is en ik niets van de betrouwbaarheid van skoda af weet.

HELP.. Doen of niet doen

Hakar

Donateur
Er op vertrouwend dat de huidige blokken van Skoda uit de VAG groep net zo lang mee zouden kunnen als destijds de blokken van VAG zelf, zeg ik doen.
Heb zelf een Passat gehad, aangeschaft met 270k op de teller, en TL gereden op 410k.
Indien niet TL, had ik er misschien nog in gereden.

Duijzer

Donateur
Bij 160.000 met goed onderhoud is hij net ingereden. M'n vorige met een dikke 300.000 km van de hand gedaan, liep als een zonnetje en qua olieverbruik had hij een half litertje op 10.000 km nodig. Verkocht aan een Litouwer die ermee ging pendelen tussen Nederland en Litouwen.
Kijk eens even in het topic 'Hoogste Kilometerstand onder Octavia rijders' om een idee te krijgen wat die blokken halen.

Onderhoud zit wel goed als hij van een leasemaatschappij is geweest. Prijs is afhankelijk van de verdere staat van de auto, dat kan ik zo niet beoordelen. Maar het klinkt mij niet onlogisch in de oren.

JvW

Senior Member
Aankoopkeuring laten doen.
Opletten op:
- Olieverbruik
- Staat versnellingsbak
- Nagaan of waterpomp al vervangen is (gaan vaak stuk)

Verder gewoon eens proefrijden. Stoelen goed beoordelen (ik kon er niet op zitten, vandaar een Scheel stoel laten plaatsen).

Prijs/kwaliteit valt mij niets tegen. Heb nooit met pech gestaan tot nu toe (171K).

brepus13

Forumguru
Ook al vaker gezegd, check de bandjes op profiel, bekijk de remblokken op slijtage. Voel eens aan de remschijven. Hele makkelijke dingen om te controleren maar qua onderhoud redelijk kostbaar.

De distributieriem moet bij 210.000.

Is de onderhoudshistorie verder goed? Heeft hij de juiste opties? Voelt het goed? Gewoon doen dan.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Je kunt nou eenmaal niet in een blok of versnellingsbak kijken en er kan natuurlijk altijd een keer iets stuk gaan.

Succes met je zoektocht en eventuele aankoop.

10nes tussengas

Nieuw lid
Bedank voor de reacties allemaal.. Heb idd een lange proefrit gemaakt. Banden remmen allemaal normale slijtage.
Opties ook allemaal goed.
Binnenkort ophalen. En omdat ik een lage inruil prijs voor mijn mazda6. Krijg ik de tijd om hem particulier te verkopen..

Bovenaan Onderaan