Octavia 2020 of superb?

Jeej

Lid
Beste skoda connaiseurs,

Wegens redelijk wat problemen met mijn huidige ford mondeo clipper 1.6 overweeg ik me een nieuwe skoda te kopen.

Nu zit ik me al 2 weken het hoofd te breken of het een nieuwe octavia of superb moet worden.

Beide hebben ze een 2.0 dsg7 en ik vind ze alletwee prachtige wagens.

Ik geraak er echt echt echt niet uit. Tot enorme verveling van mijn vrouw wegens dagelijks gezeur.

Daarom hoop ik hier tips te vinden.

Ik doe dagelijks een 100km voor mn werk.
Heb ook net een 2de kind en we gaan graag op reis met de wagen.

De voordelen van elk model volgens mij

Octavia:
+ nieuw model met betere technologie?
+ iets zuiniger in dagelijks gebruik?
+ ook zeer ruime wagen
+ vinniger rijgevoel


Superb:
+ iets meer ruimte en comfort?
+ leunt dichter aan bij de mondeo van rijgedrag?
+ mooiere uitstraling door zn breedte

- model is op facelift na al van 2015?

Ik twijfel constant tussen de twee.


Qua prijs verschillen ze nog geen 1k met de huidige saloncondities.

Graag hoor ik jullie mening en ervaring!
 

JeSko

Forumguru
Dan zou ik wel voor de nieuwere Octavia gaan hoor, die gaat inderdaad moderner aanvoelen. Voor de ruimte moet je het imo niet doen, een Octavia is heel groot en een SuperB is belachelijk groot. Beide zullen voldoen denk ik. Dus kan je beter voor die Octavia gaan, volgens reviews leunt de nieuwe Octavia ook dichter dan ooit aan tegen de luxe en klasse van de SuperB, ben benieuwd hoeveel beter ze de SuperB nog kunnen maken om die opnieuw te onderscheiden van zijn generatie genoot zijnde de Octavia 4.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeej

MaxN

Donateur
Gaat het om echt nieuwe auto's(Octavia 4 en Superb 3FL) of de O3FL en de Superb3??
De Octavia 4, laat nog even op zich wachten denk ik voordat deze echt bij de dealers staat.

P.S. stel je nog even voor in de meet en greet. Dat wordt gewaardeerd.
 

Duijzer

Donateur
Welkom hier! Eifenljjk heb je de verschilpunten heel goed op een rijtje. Als je een Octavia kiest rijdt je de komende jaren in het nieuwste model. Van de Superb komt een nieuw model met een goed jaar. Als je daar niet om geeft biedt de Superb iets meer ruimte en comfort, de Octavia is dan wat sportiever qua weggedrag.
ik zou voor de Octavia gaan, ook qua restwaarde. Maar het blijft een persoonlijke keuze....
 

Jeej

Lid
@WhiteSuperB
ja lijkt me idd ook de logische keuze. Uiteindelijk zal de extra ruimte van de superb mss 1 a 2x per jaar benut worden als we op reis gaan.

Ook als hij nu pakweg 1l minder verbruikt per 100km (wat teveel is denk ik want het zal geen liter zijn) bespaarde me dat een 1200eu per jaar.

@MaxN
Het gaat wel degelijk om de laatste nieuwe verkrijgbare modellen.

Ik heb de O4 gelukkig al kunnen bewonderen op het autosalon. Was ook de enige reden van mn mn bezoek. Want ik kan hem al bestellen bij de dealer.

En staat sinds gisteren ook in de 3d configurator.

@Duijzer thnx!

Ja ik moet zeggen, om financiele financiële redenen heb ik bij de mondeo ook het vorige model gekocht. En dat heeft me toch altijd wat blijven achtervolgen met een wrang gevoel als ik dan de nieuwe zag rijden.

Dus dat is mss zeker wel een goede opmerking waar ik ng niet aan dacht.
 

JeSko

Forumguru
@Jeej

Moest je voor die twee keer per jaar toch ruimte missen kan je altijd nog een Ski-Box kopen, lekker handig. Ik zou indien het kan altijd voor die Octavia gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeej

ertromp

Forumguru
Ik zou gaan voor de O4. De S3 absoluut mooie auto maar zie je toch veel langs de wegen en natuurlijk zal dat met de O4 ook gaan gebeuren maar het 1e jaar heb je toch mooi een blikvanger
 

leon-cupra

Forumguru
Voor mijn persoonlijk zou ik het laten afhangen van hoe de 04 rijdt. Wordt hier allemaal wel beweerd "sportief, dynamisch,.." maar is dat effectief wel zo? Mening van een autojournalist is niet altijd "betrouwbaar".
Als je dan vergelijkt, de 03 en S3, dan is de S3 heel veel comfortabeler. Laat een 04 iets dichter bij de S3 komen, dan blijft de S3 nog comfortabeler. S3 is ook iets breder en dat voel je in het interieur. Daarnaast, de ruimte achterin is in een Superb nog steeds veel groter. 04 is uiteraard ruim maar een S3 blijft ruimer.
Hoe zijn beide wagens eigenlijk uitgerust? Wss de S3 bomvol met het salon? Grote uitrustingsverschillen?
 

leon-cupra

Forumguru
Zijn er ook tips om bij de dealer mss iets van extra korting los te krijgen?
Alle dealers in een straal van 100km doen. Ooit zo eens een prospect gehad die bij alle skoda dealers in oost en west vlaanderen een offerte had opgevraagd. Was daar heel eerlijk in, de goedkoopste ging de bestelbon ontvangen. Niet dat je dergelijke klant achteraf nog op onderhoud ziet maar is als dealer mooi meegenomen voor je targets.

Maar prijspolitiek is enorm veranderd in autoland. Vroeger kon je echt onderhandelen, nu is het eerder nettoprijs bij de start. Kan mss nog over een afronding gaan maar 1000euro extra eraf doen, zal zeer lastig zijn. Het grote verschil zal eerder in overname te behalen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jeej

EdK

Forumguru
Zijn er ook tips om bij de dealer mss iets van extra korting los te krijgen?
Je kunt altijd proberen om wat opties los te peuteren , maar met een nieuw model en financieel korting lospeuteren zal moeilijk worden.
Kijk als je echt een leuke korting wil hebben, dam moet je eens kijken wat er nog aan O3 modellen op voorraad staat.
Daar je keuze in maken en dan over de prijs gaan praten
Die O3 modellen willen ze nu natuurlijk zo snel mogelijk kwijt zien te raken nu de O4 eraan komt....
 
Bovenaan Onderaan