Octavia 2005, 2006 of 2007

Havana

Forumguru
Beste Octavia-kenners,

Ik rijd nu in een Peugeot 307 hatchback en ik ben bezig me te oriënteren op een Octavia, meer specifiek de diesel met 140 pk en DSG. Binnen mijn budget van ca. 10.000 euro krijg ik auto's uit de modeljaren 2005 t/m 2007. De recentere modellen hebben vaak wat meer km's, wat natuurlijk logisch is. Mijn vraag is of er grote verschillen zijn tussen deze modeljaren.

Ik heb al talloze reviews doorgelezen op Autoweek en ook gekeken in de database, maar ik kom er zelf niet uit.

Als jullie overige tips hebben m.b.t. de aanschaf dan hoor ik het uiteraard graag ;)
 

ertromp

Forumguru
Bij de 2.0 TDI t/m 2006 willen nog wel eens haarscheurtjes in de cilinderkop voorkomen. (motor type BKD)
 

Havana

Forumguru
Ik zou natuurlijk ook kunnen kijken naar de 1.9 TDI met 105 pk i.p.v. de 2.0 TDI met 140 pk. Ik heb me namelijk laten vertellen dat je voor een paar honderd euro de 1.9 TDI kunt chiptunen. Qua pk/Nm kom je dan ongeveer gelijk uit.

Deze ziet er bijvoorbeeld best interessant uit. [edit] Helaas geen climate control :(

Wat is wijsheid?
 

ertromp

Forumguru
Wijsheid is m.i. kijken naar de algehele staat van de auto.
- Is de onderhoudshistorie bekend
- Is een aankoopkeuring mogelijk door bijvb TUV / ANWB / Dekra etc
- Hoe ziet de bekleding eruit
- Hoe is de slijtage op stuurwiel / pedalen
- Hoe ziet de carrosserie eruit
- Hoe ziet de motorruimte eruit
- Is distributiewissel op tijd gedaan
Etc
 
De auto in je voorbeeld, is volgens Zomoto een huurauto geweest. De kans zit erin, dat daarmee wat minder zuinig is omgegaan dan met een eigen auto. Ergo, je kunt waarschijnlijk wat meer krasjes binnen én buiten verwachten.
 

Havana

Forumguru
Dat ik naar de historie moet kijken snap ik ;) Het eerdere voorbeeld wordt 'm sowieso niet omdat ik per se climate control wil.

Ik heb inmiddels dit topic gevonden m.b.t. de motorkeuze.

De auto die ik al een tijdje op het oog heb is deze.
 

SHEDAI

Lid
2.0TDI tja bekende problemen zijn haarscheurtjes in kop weet er alles van. Kop vervangen turbo en radiateur.. Maar nu als een zonnetje, echt een lekker gevoel vooral icm dsg.
 

Jewepe

Forumguru
Kiezen tussen een 2.0 en een 1.9 is, als je tweedehands koopt, ook een kwestie van gelegenheid. Ik rij nu een 1.9 DSG (naar volle tevredenheid) omdat ik die destijds voor een hele schappelijke prijs kon kopen, zich in erg goede conditie bevond en de auto volledig dealer onderhouden was. Een 2.0 DSG zonder die onderhoudshistorie en voor de rest vergelijkbaar had ik laten staan.

Het verhaal gaat op de diverse VAG-forums dat de 1.9 iets minder storingsgevoelig en/of degelijker is dan de 2.0. Bewijzen heb ik nooit gezien (de mijne heeft ondertussen 275.000 km achter de kiezen en rijdt nog steeds als een zonnetje). Het enige objectieve voordeel van een 1.9 is dat de running costs iets lager zijn (o.a. wegenbelasting en verbruik). Niet onbelangrijk in deze tijden van economische crisis. En het is inderdaad zo dat je de 1.9 vrij gemakkelijk op de specificaties qua pk's en koppel van de 2.0 kan laten tunen. Laat dat dan wel doen door een gerespecteerde tuner (veel over te vinden op dit forum)

Ik zou daarom niet al te veel waarde hechten aan 1.9 of 2.0, maar eerder gaan voor dealeronderhoudshistorie, uitvoering en algemene staat. Ook nog een opmerking: de auto waar je je oog op hebt laten vallen lijkt mij vrij prijzig. Broekhuis Rijssen (SEAT-dealer met zusterbedrijven die Skoda dealer zijn) had vrij recent een 2.0 DSG Elegance met 156.000 km uit 2007 (!) voor de prijs van € 9850,-, incl. drie maanden BOVAG-garantie. Lijkt me een betere deal. Verder succes met de zoektocht en aankoop van een, naar mijn ervaringen, heerlijke auto.
 

Havana

Forumguru
Dank voor alle reacties. Ik ben een stuk wijzer geworden.

Ik heb inmiddels besloten dat het een 1.9 moet worden om diverse redenen: geen gezeur met haarscheurtjes, zuiniger en goedkoper in wegenbelasting. Ik laat 'm dan tunen zodat je qua vermogen uitkomt op min of meer dezelfde waardes als de 2.0. Bijkomend voordeel is dat ik dus minder naar bouwjaar hoef te kijken, met de 2.0 "moet" je dus eigenlijk vanaf 2007 zoeken en dan wordt 't met mijn budget eigenlijk lastig. Zeker omdat ik eigenlijk minder dan 10k wil uitgeven.

Afijn, de zoektocht gaat nu dus weer verder.
 

Cyrus

Actief lid
Ik sluit mij aan bij bovenstaande: de algehele staat van de auto en de aanwezige opties zou ik zwaarder laten wegen dan de keuze tussen een 1.9 of een 2.0 TDI.

Daarnaast is een volledige onderhoudshistorie essentieel. De DSG bak heeft elke 60.000km een oliewissel nodig; de mijne is laatst "gedaan" door de dealer voor € 200. Dat is dus te overzien. Verder is vanaf MY2007 de distributiewissel voor de 1.9TDI naar 150.000km gegaan. Dat geldt in principe voor alle motorcodes van dat modeljaar, maar het kan natuurlijk voorkomen dat je net een exemplaar treft dat heel lang op voorraad heeft gestaan. Ga daar dus niet zomaar van uit, maar laat het even checken op basis van het chassisnummer.

Voordat ik mijn 1.9TDI+DSG had, reed ik in een 1.9TDI met handbak. Die heb ik laten chippen naar ~140pk / ~350Nm omdat ik 'm nogal lui vond. Dat komt door de lange overbrengingen in de handbak. Mijn huidige auto is niet getuned, de DSG houdt het blok veel beter in het optimale toerenbereik (6 versnellingen met kortere overbrengingen) en ik vind 'm daardoor snel zat, ook op de Autobahn waar ik best regelmatig ben. Maar of het snel zat is, is persoonlijk natuurlijk. Topsnelheid win je er nauwelijks mee, de eventuele winst zit in tussensprints.
 

Havana

Forumguru
En ik heb weer een mooie gevonden. Weliswaar een hogere km stand dan ik eigenlijk wilde, maar wel dealer onderhouden en zelfs net een beurt gehad. De prijs lijkt me wel ok en zo blijft er ook nog wat over voor een tripje langs de tuner. Ding staat in Rosmalen, nu woont mijn moeder in Den Bosch dus dat is op zichzelf best handig.

Nu alleen mijn Peugeot nog voor zaterdag zien te verkopen ;)
 

Cyrus

Actief lid
Zo op de foto ziet hij er netjes uit, alhoewel de voorbanden niet al te veel profiel meer lijken te hebben. Maar dat kan natuurlijk gezichtsbedrog zijn. Bedenk dat deze auto bij 240.000km toe is aan zowel distributiewissel als oliewissel DSG, bij elkaar al gauw € 700 - €800 extra onderhoudskosten.

Wellicht is er daardoor nog wat van de prijs af te krijgen of is de verkoper bereid die zaken (deels) voor zijn rekening te nemen.In de omschrijving staat dat de laatste beurt was in 8-2013; lijkt mij een foutje. De garagerekening staat op de laatste foto dus ik krijg de indruk dat het wel een "eerlijke" auto is. D.w.z. de beschrijving zal hoogstwaarschijnlijk goed overeenkomen met de staat van de auto.Let vooral op de DSG-bak: die dient schokvrij te schakelen* en sowieso zonder bijgeluiden. Voor de rest is een Octavia 1.9TDI behoorlijk bullit proof.

* uit eigen ervaring met zowel mijn eigen DSG-6 als de DSG-7 (in mijn ex-Golf TSI) weet ik dat als de bak erg koud is, je soms wel een heel licht schokje kan voelen bij het schakelen in de laagste versnellingen. Maar dat moet binnen een paar kilometer weg zijn. En wegrijden uit stilstand kan soms wat bruusk zijn, als je het gas in één keer intrapt. Dat is een typisch bijverschijnsel van een DSG.
 

Canon-Eye

Forumguru
En wegrijden uit stilstand kan soms wat bruusk zijn, als je het gas in één keer intrapt. Dat is een typischbijverschijnsel van een DSG.
Heb ik ook ervaren in de vorige auto (OII combi 1,9TDI Business).
Meestal haalde ik daarom eerst de voet van de rem zodat hij op stationair ging kruipen, half secondetje later gas erbij.
En in "urgente gevallen" (bv. snel invoegen) zette ik even de linkervoet op de rem om met de rechter het toerental alvast iets boven stationair op te voeren (niet te gek natuurlijk, hè). Een zeer milde vorm van launch control, zou je kunnen zeggen...
 

Cyrus

Actief lid
Rustig intrappen van het gas is doorgaans al voldoende; de DSG wordt pas bruusk als je vanuit stilstand in één keer het gas vol intrapt (stoplichtsprintje).

Ik vind het overigens niet echt een aanrader om met links te remmen terwijl je het gas intrapt omdat je gaat invoegen. Dat vind een transmissie niet fijn, zeker niet bij een automaat. Dat is aardig funest voor de koppelingen.
 

Canon-Eye

Forumguru
met links te remmen terwijl je het gas intrapt
a] ik schreef niet dat ik het gas intrapte, maar dat ik het toerental iets verhoogde - da's toch een stuk subtieler dan jij hier denkt te moeten lezen.
b] het is uiteraard een kwestie van timing: toch niet meer een halve seconde of zo.
Ten overvloede: ik stond dus niet een minuut of zo met loeiende motor...!
Al met al niet veel bijzonders - het stimuleerde de dsg(6) alleen om alvast 'in te haken' en daarna kon er dan zonodig flink gas worden gegeven.

Dit was een vrij incidentele operatie en daar moet-ie maar tegen kunnen. En dat kon-ie trouwens ook, er is althans gedurende mijn 134.000 km niet eens met een steeksleutel of ander gereedschap naar de bak gewezen (en de volgende 30k ook niet, als ik de opvolgende gebruiker mag geloven).
 

BarryXX

Actief lid
Die haarscheurtjes kunnen nog best mee vallen: Ik heb zelf een 2.0 TDI met 6 bak uit 2005 en gezien het probleem met de haarscheurtjes heeft deze al een gemodificeerde cilinderkop er op zitten. :)
 
Hou bij tuning van 1.9 TDI wel rekening met 2 massa vliegwiel deze wil het weleens begeven (ook zonder tuning) hier vast vliegwiel + versterkte koppeling van Sachs er in.
 

Havana

Forumguru
The story goes on....ik heb vandaag 2 Octavia's bekeken, eentje uit 2005 (met nieuwe kop) en eentje uit 2007. Beide 2.0 TDI. De eerste proefrit (met de 2005) was een lachertje, de versnellingsbak functioneerde niet goed waardoor de auto nauwelijks vermogen had en niet wilde schakelen. Als de auto op toeren kwam, kwam er een soort föhngeluid opzetten. Na 15 minuten rechtsomkeer gemaakt nadat ik op de snelweg zelfs bijna stil was komen te staan. Ook vond ik de auto behoorlijk luidruchtig.

De tweede proefrit was een stuk beter. Het ging hier om [url=http://www.autowereld.nl/skoda/octavia-combi/2-0-tdi-automaat-dsg-140pk-elegance-16-lmv-xenon-4689833/details.html]deze[/url] auto. Ik vond de auto heerlijk rijden en de bak deed zn werk prima en precies. De auto was bovendien een stuk stiller. Helaas zat er een lelijke beschadiging op de bekleding van de linker deur en wat boorgaatjes van oude carkits. Moet nog even bellen naar de dealer wat nieuwe lijstjes zouden kosten, volgens de verkoper ben je met 100 euro wel klaar.

Afijn, de de auto had nog een keuring tot okt 2013, de km stand is 180.000. Wat zeggen de experts over het onderhoudsschema? Volgens de verkoper is de auto dealeronderhouden volgens schema. De meeneemprijs komt oo 9500 maar ik heb het idee dat hier nog wel wat af kan. Ik ben evt. bereid om brutaal 8750 te bieden als take it or leave it.
 
Bovenaan Onderaan