Octavia 2, "mengsel te arm" motor mangagement lampje brand ,Schokkerig rijden

Hallo allemaal,

even voorstellen.
Mijn naam is Quint, ik kom uit Helmond.
Ik ben in het bezit van een Octavia 2 uit 2005. 1.6 MPI. +/- 200.000 op de teller.

Dit is mijn tweede Octavia 2, de vorige is totall loss geraakt na de storm in februari 2018.
De octavia die ik daarna kocht en nu al een jaar heb, is en zeer nette auto. Altijd netjes onderhoud gehad en netjes behandeld.

Vanaf maart vorig jaar tot begin zomer, heb ik probleemloos met deze auto gereden.
Toen de zomer begon ging het motor management lampje branden.
Na resetten, ging hij snel weer branden. De lambda sensor bleek defect en werd vervangen (origineel exemplaar) Na een aantal dagen ging het lampje weer branden. Toen bleken bepaalde vacuüm slangen defect, ook deze werden vervangen.
Hierna ging het lampje weer branden.

Code na uitlezen "mengsel te arm"
De skoda garage wist hier geen raad mee.

De prestaties van mijn auto varieerde van normaal rijden en "vlot" optrekken, tot zeer schokkend optrekken en "haperend" rijden.
Dus alsof de auto inderdaad af en toe geen brandstof kreeg.
Voordat ik op vakantie ging (Spanje) toch weer terug naar de Skoda dealer, weer uitgelezen. Mengsel te arm, en soms normale prestaties en regelmatig schokkerig rijden. Ze konden niets met die melding.

Mee naar Spanje heen en terug gereden. Heenweg halverwege op de cruisecontroll continu lichte hapringen alsof de auto af en toe een beetje brandstof te kort kwam.
Op de terugweg minder problemen. Echter later na thuiskomst ook weer regelmatig dezelfde terugkerende problemen.
Tijdens afgelopen herfst en winter leek het beter te gaan (dus lag het wellicht aan de relatief hoge buiten temp. tijdens de zomer?) maar al snel toch regelmatig problemen tot de dag van vandaag.


De HAM vraag..
Wie o wie heeft enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Is dit een probleem bij een van de sensoren en dus brandstof regeling?
Een mechanisch probleem?
Elektrisch?

De auto heeft zoals vermeld altijd netjes zijn beurten gehad. Injector cleaner is afgelopen jaar al 2 keer toegevoegd. Brandstof filter vervangen.

Het probleem is er dus niet altijd.. dat maakt het zeer lastig.

KM stand is nu om en nabij de 200.000 km.
Verder zeer goede staat.

Ik hoor het graag als iemand ervaringen/suggesties heeft!

bvd

Quint
 

EdK

Forumguru
Voor jou is het ongeveer 15 minuten rijden naar Neunen !!
Daar zit VAG Techniek !

Als de problemen nu weer tevoorschijn komen dan eens een afspraak maken met die jongens daar.
Die zijn in vele dingen vaak beter dan je lokale Skoda dealer !

Het is maar een TIP dus doe ermee wat je wil !
 
@EdK thanks voor de tip, ik ga ze eens benaderen!

@Peter-036 ik ga mijzelf even voorstellen, had dit niet in de gaten. Ik neem jouw suggesties vwb een mogelijke oplossing even mee, Thanks!

@Duijzer brandstof filter is vorig jaar nog vervangen. Pomp niet. Als het de pomp is dan zou deze dus wisselend moeten functioneren. Weet niet of dat ooit voor komt. Ik ga het eens verder navragen/uitzoeken. Bedankt voor je input!
 

turboturbo

Forumguru
Brandstofpomp zou het kúnnen zijn. Maar dat wordt dan wel een beetje een gok. Voor een paar tientjes zou je die zelf kunnen vervangen (met een aftermarket pomp; oem zit er waarschijnlijk een van het merk VDO in) Mocht het dat niet oplossen, heb je die als verdachte uitgesloten en moet je verder zoeken.

Wil je er niet lukraak onderdelen tegenaan gooien, breng m dan weg voor goede diagnose en laat m repareren bijv bij VAG techniek. Zij hebben de apparatuur om uit te kunnen lezen en de kennis live data te interpreteren.

Keert het probleem terug, ga je gewoon weer terug en mogen ze er verder aan sleutelen.
 

EdK

Forumguru
De prijzen van VAG Techniek zijn in iedergeval betaalbaarder dan die van een dealer !
Dit kan een @Cordoba zeker beamen
 

Cordoba

Forumguru
Vagtechniek in Nuenen-Eeneind is inderdaad niet ver voor je, en daar is wel wat meer vakkennis aanwezig dan bij de meeste dealers. Een paar maanden terug hebben ze voor mij nog een einde-garantiecheck gedaan voor de auto die ik half jaar daarvoor bij een dealer heb gekocht. Het bedrag dat de keuring mij heeft gekost, heb ik ruimschoots in 10-voud terug verdient, door de reparaties die nu binnen de garantie vielen (o.a. vernieuwen van CC-hendel).

Wat je probleem betreft: welke lambda is er vervangen, de 1e of de 2e? (dus vóór of ná de katalysator). De oorzaak kan echt van alles zijn, bijvoorbeeld lekkende of niet goed sproeiende injector (mechanisch) maar bijvoorbeeld ook in een sensor (1 v.d. lambda's, maar bijv. ook temp. sensor, of luchtdruksensor waardoor niet de juiste hoeveelheid brandstof wordt ingespoten).
 

Hakar

Donateur
Misschien nog even je motorcode vermelden?
Staat op de sticker onder de mat in je kofferruimte.
 

Antera

Donateur
Het is en blijft een lastig verhaal. Misschien is de ontluchting van de tank wat verstopt waardoor dit kan gebeuren. Komt niet heel vaak voor maar wel vaker voorbij zien komen. Draai je tankdop niet zo vast of laat hem eraf ( als je een halve tank hebt) Brandstof pomp kan ook zeker een oorzaak zijn.

Ga er wel van uit dat de juiste bougies gemonteerd/vervangen zijn.
 
Bovenaan Onderaan