Octavia 2 FL 1.8TSI na 4 maanden

nomad

Senior Member
Even een kleine impressie van de Octavia 2 FL 1.8 TSI EBL na 4 maanden:

Gisteren ging ik door de 25000 km heen en is het alweer bijna tijd voor de eerste beurt en een mooi moment om even terug te kijken. Inmiddels redelijk gewend aan de 1.8, maar mis nog steeds het koppel onderin wat de diesel had. Je moet de boel gewoon wat meer op toeren houden en dan is er lekker mee te rijden. Het verbruik is met 1:12,5 redelijk te noemen denk ik. Helaas worden de bedragen bij de pomp met de dag hoger. Het zal niet lang meer duren voordat ik voor het eerst voor 100 euro in de 55L tank zal krijgen.
Inmiddels hebben alle onderdelen zich "gezet" en dat merk je: Was ie de eerste maand helemaal kraakvrij, nu dienen zich de eerste kraakjes aan, die goed te horen zijn bij drempels. Verder ben ik wel tevreden over. Heb hem ook al een keer kunnen uitlaten bij de oosterburen en kwam daar rond de 226 uit, helaas was daarna de autobahn op. Dus binnenkort op weg naar Zwisterland een nieuwe poging :D Helaas houdt de motor ook af en toe een beetje in bijv. van 2 naar 3. Hopelijk is dat nog uit te lezen straks bij de beurt.

Hele vreemde dingen heb ik nog niet meegemaakt, behalve dat ik na een lekke band het TPS niet meer kon resetten. Uiteindelijk TPS afgemeld in de CAN lijst en weer opnieuw aangemeld. Toen was het opgelost. Wel is het erg jammer dat de GPS antenne het maar 4 maanden heeft volgehouden en nu vol water staat. Ook mogen er best wat sterkere veren onder, want 4 man + bagage is net wat te zwaar. Verder snap ik nog steeds niet hoe moeilijk het kan zijn om die spiegels automatisch in te laten klappen. Minpuntje wat mij betreft. Als laatste een cosmetisch minpunt. De dealert had op verzoek 2 van die chromen stortkokers achterop de uitlaat gemonteerd, echter door constructie van het uitlaatsysteem steken deze te ver uit. Vind het nog steeds geen gezicht. Valt helaas weinig aan te doen denk ik.

MarcoO2

Forumguru
Ha Nomad! Goed om te lezen dat je over het algemeen tevreden bent. Heb je nog overwogen om 'm (net als ik dat deed bij 25.000 km) te laten chippen?

nomad

Senior Member
Mooi he ? Zou hem zo weer omruilen voor een diesel, maar helaas stond het leasebudget dat niet meer toe, dus dan maar een benzineversie :D

reeseend

Forumguru
Leuke review en nuttig voor mensen die naar eenzelfde auto aan het zoeken zijn. Ik hoop niet voor je dat je die kilometers in 4 maanden hebt gereden :) . Jammer van die slappe schokbrekers achter, die klacht lees ik toch vaak.

deusjevo

Forumguru
:ot:
Huhh, zou bij ons echt niet mogelijk zijn, 75000 km/jaar met een benzineauto.
Je krijgt dan gewoon een Octavia diesel. :ahum:

nomad

Senior Member
Ja heb toch echt die 25000 binnen 4 maanden gereden. Sta elke 2 dagen aan de pomp. Sterker nog, op de terugweg vandaag ga ik alweer door de 26000 heen.

nomad

Senior Member
Het is excl. brandstof, maar het was in mijn geval goedkoper om een 1.8 TSI te pakken dan een 2.0 TDI.

sitechris

Donateur
Imo prettig voor je, want ik vind benzine gewoon prettiger rijden. Grote nadelen van diesels vind ik de smalle powerband (vaak maar 1500 RPM) en het geluid. Dat getokkel vind ik echt niet mooi en a-sportief klinken.

WouterO2C

Actief lid
Voor iemand die zoveel rijdt, hoor ik maar bar weinig "minpuntjes" waarvan ik er zelfs eentje helemaal niet begrijp. :laugh: Top dus!

___JC___

Forumguru
De werkgever betaald gewoon de brandstof neem ik aan dus dan is het wel erg byzonder dat je gewoon benzine mag bestellen. Bij ons is het bij 40.000km of meer verplicht diesel. Wij leasen ook zonder brandstof, maar wij hebben een hoger leasebudget voor diesels. Benzine met turbo rijdt natuurlijk veel lekkerder, maar je wordt op een gegeven moment toch leip van dat tanken hahaha.

nomad

Senior Member
Dat is inderdaad het enige waar ik een beetje simpel van wordt. Om de dag aan de pomp en hup weer 50 liter erin. Hoef aan de andere kant ook nooit moeite te doen om aan die "tank nu 8 keer per maand en krijg 1000 airmiles" acties. Die haal ik meestal wel ;)

Bovenaan Onderaan