Octavia 2 combi 4x4 brommend geluid bij 2400 tpm in 5de of 6de versnelling

Californian6

Nieuw lid
Hallo

Auto maakt in 5de of 6de versnelling plots een brommend geluid. alleen als de motor vermogen moet leveren.
Laat je het gaspedaal los, dan is het geluid weg. Dit geluid treedt plots op vanaf 2400 tpm.
Onder dit toerental hoor je niks. In lagere versnellingen ook niet wat hierop lijkt.
Wat zou dit kunnen zijn?

Mvg
 

Desperado

Forumguru
Wat voor motor ligt erin? Onder wat voor omstandigheden?
Het wordt trouwens erg gewaardeerd als men zich even voorstelt in de meet en greet.
Mag ook nog na 6 jaar :lezen::D
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Californian6

Nieuw lid
Omstandigheden: gewoon op de rijbaan.
Motor: 1900 105 pk
Er zijn geen trillingen waar te nemen op het stuur of de versnellingspook, enkel lawaai.
 

Duijzer

Donateur
Hoeveel kilometers heeft de auto gereden? Het kan je koppeling/vliegwiel zijn, of de Haldex koppeling in je 4wd. Omdat het geluid stopt als je gas loslaat zit het waarschijnlijk in de aandrijving, niet in ophanging op lagers.
 

Californian6

Nieuw lid
De auto heeft 163000 km gereden. Wat op zich nog niet zoveel is.
Enig idee waarom dat alleen in 5de en 6de versnelling is en begint bij 2400 tpm?
 

Duijzer

Donateur
Nee, dat is niet heel veel. Het kan zijn dat een bepaalde belasting voor trillingen zorgt. De combinatie van een aantal rpm met de aandrijfkracht in 5 of 6. Het doet me denken aan het vliegwiel, maar dat is heel lastig te meten/controleren. Koppeling kun je nog kijken of hij slipt door in een (te) hoge versnelling gas te geven, maar het vliegwiel merkt je eigenlijk niets anders aan dan trillen.
 

Californian6

Nieuw lid
Het rare is dat er in de wagen niets trilt. De versnellingspook niet, het dashboard niet, het stuur niet,...
Banden zijn nieuw, chinese makelij :sterretjes:, hankook energy 4 seasons. alle 4 samen vervangen
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet is Hankook Koreaans...

Ik zou de aandrijflijn eens goed bekijken, met name de bevestiging, lagering en de rubberen koppelstukken.
Daarbij ook gelijk een blik werpen op het uitlaatsysteem en de hitteschilden.

upload_2021-1-3_13-39-14.png
 
Bovenaan Onderaan