Octavia 2.0 TFSI RS trekt slecht bij lage toeren

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Hallo,

Een vraagje over mijn Skoda Octavia 2.0 TFSI RS uit 2006.

Deze pakte altijd onwijs soepel op vanaf lage toeren, maar de laatste tijd als ik optrek vanaf lage toeren (2000-2500rpm), dan heeft hij vooral in hogere versnellingen last van horten & stoten. Vanaf 2500rpm is alles weer normaal en trekt hij wel goed door.

Vooral als ik zo’n 80 rijd in zijn 6, en ik geef bij 2000rpm gas heeft auto hier last van, in hogere versnelling moet blok er natuurlijk ook zwaarder aan trekken. Alleen met heel rustig gas geven gaat het vloeiend, bij iets meer gas voel je trilling door auto gaan (bokkig). Maar ook in zijn 5 of 4 merk ik het, maar in mindere mate. In verleden was motorblok juist altijd erg soepel en trok goed op vanaf onder.

Wie heeft een idee waaraan dit zou kunnen liggen, voordat ik allerlei onderdelen laat vervangen zonder de exacte oorzaak te weten? Auto geeft namelijk geen foutcode, maar rijdt niet lekker onder de 2500rpm.

Alvast heel erg bedankt voor suggesties!

Dirk-Jan van Dieren
 

LT83

Forumguru
Even uit laten lezen. Maar klinkt als een bobine, deze gaan vaak stuk. Meteen alle 4 vervangen.

edit; zie dat er al staat geen foutcode. Rijdend even logjes laten maken.
 

Renkie

Forumguru
uhh is dat niet vrijwel alleen bij een diesel? een TFSI heeft dat volgens mij nog niet (op enkele hele exclusieve modellen na)

Is er recent onderhoud uitgevoerd aan de auto? (distributieriem bv). Of hoor je een sissend geluid als je met het raam open rijdt en gas geeft?

Dat er geen foutcode is hoeft niet te betekenen dat je er met uitlezen niet achter kunt komen. Rijdend uitlezen zou hier wellicht interessant zijn.
 

Duijzer

Donateur
Het kan een ontstekingskwestie zijn ( bobine, bougie) maar dan zou hij foutcodes moeten geven.
Brandstoffilter vuil kan ook, maar ook dan krijg je melding van brandstoftekort.
Schoepenverstelling heeft de turbo uit 2006 volgens mij nog niet, maar het zou wel kunnen dat hij ergens valse lucht blaast. Of dat er een schoep af is.

Ik zou er niet teveel mee rijden (liefst helemaal niet) en eerst eens goed onderzoeken wat er aan de hand is. Als het je turbo is, en er komen deeltjes in je motor terecht ben je verder van huis...
 

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Beetje late reactie, maar bedankt voor jullie advies!

Mijn lokale garage heeft proefrit met auto gemaakt.
Hij denkt aan volgende opties:
-Blowup klep van de Turbo
-Carter ontluchtingsklep
-Bobines (4, zoals ook door Luuk gesuggereerd!)

Omdat hij door ontbreken foutcodes niet precies kon aangeven wat precies de oorzaak zou zijn, besloten om het nog even aan te kijken.
Klacht is wel aanwezig, maar volgens ons niet direct rijgevaarlijk. In elke geval niet teveel gas geven 2000-2500 rpm.

-> Met deze suggesties, wat denken jullie dat mogelijke oorzaak is?

Zelf twijfel ik namelijk beetje aan verband Bobines met deze klacht. Ik zou eerder zeggen dat systeem ergens valse lucht zuigt ofzo, waardoor Turbo niet goed/snel op toeren komt. Maar ik heb hier helaas niet veel ervaring mee, dus misschien zit ik wel verkeerd.

Ps. Distributieriem van de auto is wel vervangen (nu zo’n 170.000 km), maar dit is al weer enige maanden geleden, ruim voor klacht begon. Sissend geluid is me niet opgevallen, normaal hoor ik Turbo nooit en geluid is volgens mij nu niet anders.

Nogmaals bedankt voor jullie meedenken, groeten,

Dirk-Jan van Dieren
 

turboturbo

Forumguru
Is het wegvallen van dat vermogen laag in de toeren vrij geleidelijk / onmerkbaar gegaan of juist heel plots?

Indien geleidelijk/onmerkbaar heb je misschien wat aan mijn ervaring:

Ik heb ooit 4 x nieuwe bobines (OEM, Bosch) en 4 x nieuwe bougies (NGK) tegelijk* vernieuwd en ik merkte een wereld van verschil in de lage toeren.
*ik kan dus niet verklaren waar de verbetering nu in zat. Wat ik wel weet is dat bij lage toeren de bobines (en bougies?) hard moeten werken om een goede krachtige vonk te geven (tov hogere toerentallen waarbij dat minder het geval zou zijn)

De motor viel soms bijna uit als die koud was en ik weg wilde rijden bij een verkeerslicht. Na vervanging kan ik haast de motor stationair op koppeling laten wegrollen en daarna vlot gas geven. Daarvoor ging dat altijd hortend en sputterend.

Het is alleszins (preventief) onderhoud dus je zou het eens kunnen proberen, het komt er anders vroeg of laat toch een keer aan (stukke bobines komen best eens voor)

Betreft weliswaar geen TSI motor, wel een benzine turbo motor.
 

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Bedankt voor zinvolle commentaar!

Het schokkerig rijden is volgens mij vrij geleidelijk gegaan.
Mijn vrouw gebruikt de auto naar het werk (ik op de fiets...), toen ik laatst de auto had, viel het mij na tijdje niet gereden te hebben gelijk op, maar als je bijv. niet vanaf 80 in zijn 6 optrekt, heb je het niet zo door. En ook heel rustig optrekkend valt het mee, alleen als je bij lage toeren wat meer van de motor vraagt, merk je het direct. Vroeger was blok juist super soepel van onder af.

Bobines lijkt me dus goede suggestie. Ik zal ook eens met raam open proberen te horen of ik iets van valse lucht aanzuigen ofzo hoor.

Groeten,

Dirk-Jan van Dieren
 

turboturbo

Forumguru
Mooi! Dan denk ik even hardop verder. Als het echt bokkerig/stoterig is, zou het dan ook nog de N75 of luchtmassa meter kunnen zijn?

Bij mij zorgde een defecte N75 voor onregelmatig vermogensopbouw (onbehouwen duwtjes alsof ik ineens vol gas gaf) en een defecte luchtmassa meter voor inhouden tijdens optrekken in lage toeren. Tel die 2 bij elkaar op en je hebt een horterig en stoterig geheel.

Dat én de versleten bobines gaf allemaal géén foutmeldingen. Gewoon uit nieuwgierigheid vervangen - uiteraard na hints en tips van fora (met de gedachte: lost dat niks op, kan het voorlopig weer even mee en gaat het mogelijk niet nog een keer stuk onderweg en op een moment dat het me niet uit komt. En mocht de garage er naar moeten kijken dan kan dat vast ge-elimineerd. Preventief vervangen, zeg maar) en dan telkens kijken of het een merkbaar effect heeft gehad. In mijn geval allemaal telkens bingo.
 

LT83

Forumguru
Bij een niet goed functionerende pcv valve heb je vaak ook een minder mooie stationairloop, is dat het geval?
 

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Bedankt voor advies!
Blok start wel normaal en loopt ook goed stationair. Daar is niks mis mee.
Alleen dus onregelmatig/schokken vanaf lage toeren zeg 1750 tot zo'n 2500rpm. Vooral merkbaar in zijn 6 (80 km/h), maar ook in lichtere mate in 5 en 4. In 6 is belasting groter, dan meest last.
Ik neem defecte N75 klep of luchtmassa meter in suggesties mee. Moet toch ergens vandaan komen.
Als ik uiteindelijk rootcause weet, zal ik het wel laten weten.

Dirk-Jan
 

D.J. van Dieren

Nieuw lid
Ik ga het door mijn locale garage laten doen.
Maar ik wil uit technische belangstelling (en $) wel altijd graag weten wat er aan de hand is.

Overigens komt de Dealer waar auto vandaan komt en tot 2 jaar terug in onderhoud geweest is met advies om reiniger voor injectiesysteem te gebruiken. Alhoewel geen kwaad verwacht ik niet dat klacht hiermee opgelost wordt.

Groeten,

Dirk-Jan
 
Bovenaan Onderaan