Octavia 1.6 TDI DSG7, wat is realistisch qua levensduur bak ?

Dag allemaal!

Inmiddels nadert mijn trouwe Fabia II Combi 1.2 TDI Greenline uit 2010 de 350.000 km. We rijden er nog altijd met veel plezier in maar het wordt denk ik tijd om naar een nieuwe automobiel te gaan kijken.

Aangezien we qua kilometrage wederom voor een diesel willen gaan maar dit keer wel een automaat is onze blik gevallen op het model: Skoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG7 vanaf het jaar 2015 ongeveer (hiervan staan er ook veel ex-lease bakken te koop op MP).

Na behoorlijk wat grasduinen en googlen is er nogal wat te lezen over deze DSG7 bak. Van een verplicht bezoek bij de DSG dokter voor een update t/m geen enkel probleem bij 250.000km.

Wat is jullie ervaring ? Ik neem aan dat een DSG bak per definitie minder km probleemloos rijdt dan een handgeschakelde bak ? Moet je bij 250.000km toch serieus rekening houden met een revisie?. Hoor graag jullie input, thanks !

Eric
 

haassie

Forumguru
Heb zelf een dsg7(dq200) gekoppeld aan een 1.8tsi. Idd SW aanpassing is bijna noodzaak voor levensduur koppelingen hoewel alle bekende problemen hier niet 100% mee worden opgelost. Recent zijn vliegwiel en koppeling(laatse wederom!! nr4 sinds af fabriek!) vervangen waarbij in mijn bezit dus 2 koppelingen binnen 60dkm onder garantie vv zijn. Alles werkt nu eindelijk redelijk naar behoren. Had e.e.a niet onder garantie plaats gevonden dat had ik nu geen ribbenkast meer gehad. Deze reparaties kosten nl best veel. Hou nog altijd een slag om de arm aangezien het probleemseizoen nog moet komen(winter met kou en vocht). Vertrouwen in merk en auto waren/zijn best geschaad, hoewel alles nu goed werkt. Ik heb een superb dus geen lichtere fabia waarvoor deze bak beter bemeten lijkt. Had laatst een octavia ten tijde van reparatie 1.6tdi die hetzelfde euvel had waarvoor mijn auto gerepareerd werd. Slip, stapjes. Succes met de keuze. Lastig.
 
Laatst bewerkt:

haassie

Forumguru
Bij een dq200 is het koppel zonder aanpassing max 250nm ongeacht 1.6tdi of 1.8tsi...de mijne heeft 250nm volgens standaard specificaties.

Ik denk dat mijn problemen met dit specifieke type dsg juist wel maatgevend zijn en de reden waarom de agenda bij een dsg dokter dagelijks vol staat met afspraken met mensen om de boel aan te laten passen?

Een bak kan op twee manieren de 3 ton halen of nagenoeg probleemloos of gewoon alles wat er niet goed aan is negeren en hopen dat hij het haalt.

Voor mij geen dq200 meer in ieder geval. ik ben geen struisvogel. Is iets goed dan is het goed, maar andersom ook!
 

Tuur71

Senior Member
Ik heb een 1.4 TSI DSG7 uit 2014 (O3 combi). Nu 165 K km. Met de eerste koppeling (eigenlijk het goede type) had ik met het rijden met de caravan een vreemd slippend geluid bij het langzaam optrekken. Na reclamatie is er toen een nieuwe van zelfde type in gekomen. Probleem was weg tot de volgende zomervakantie. Vervolgens is er weer een nieuwe in gekomen nieuw type, helaas. Heb daarna tegen einde garantie de dsg en motor laten aanpassen door TVS om verdere problemen te voorkomen en gedrag te verbeteren, maar helaas is het nooit echt goed gekomen (eerste paar duizend km wel), wel beter dan daarvoor. Ik had beter meteen de eerste type koppeling door TVS kunnen laten aanpassen dan had ik waarschijnlijk een fijner rijdende auto gehad. Ik wil er ook nog graag langer in blijven rijden en overweeg een nieuwe koppeling of ombouw naar dq250. @haassie, jij geeft aan dat het een stuk beter is met de nieuwe koppeling, maar toch nog niet helemaal?
 
Niet zo lastig, @boderbun wil een 1,6 diesel (met 105 of 120 pk) die wel wat meer koppel zal hebben (?) dan jouw 1,8 TSI @haassie . Jouw problemen met de DSG zijn sowieso niet helemaal maatgevend.
Nu weet ik ook nog niet of ik zo lang met een DSG zou kunnen rijden, hier staat de Fabia nog niet aan de 70K km, maar er zullen er vast zijn die de 3 ton goed halen.
Wellicht geeft de lijst hier een idee van de mogelijke levensduur van de DSG: https://www.skodaforum.nl/forum/i/w...and-onder-de-octavia-ii-rijders.17250/page-44

Dat is een goede tip inderdaad, voor wat het waard is, er zijn weinig echte DSG7 kilometervreters te vinden in deze overzichten :(
 
persoonlijke ervaring (leasebak, dus ik begin niet met tvs & co)

de software is "veel te milieuvriendelijk" afgesteld.

concreet voorbeeld: file rijden. langzaam vertrekken uit stilstand door gewoon de rem lost te laten.
vanaf ~5-6 km/h schakelt de DSG naar versnelling 2.
als je hem in "M" zet, dan slaag je pas erin om naar 2e versnelling te gaan vanaf 13 km/h

tot nu toe geen klachten, maar heb ook nog maar 50.000 km
die zijn quasi evenredig verdeeld tussen "rondje rond de kerk" en "minimum 1u autosnelweg"

Edit: mijn ervaring is niet met een O2; maar een O3... slecht gelezen...
 

Rofffel

Forumguru
Ik rijd 35k per jaar en ben inmiddels aan mijn tweede koppeling bezig (130k op de teller).
De DQ200 is zeker niet een bak waar ik nogmaals voor zou gaan maar dat is ook nogal een luxeprobleem.
Vind de auto zelf echt perfect! Alle ruimte, luxe en vind persoonlijk het interieur mooier dan van de Golf en Leon.
 
Bij mijn vorige werkgever reden wij tourans, eerst 6x de 1.9tdi en daarna zijn deze vervangen voor 5x de 1.6 tdi; van deze 11 autos zeker een stuk of 4/5 naar de dealer gegaan voor de koppeling na zo’n 60k. Bij 2 deze 4/5 is er bij 120k voor de tweede keer de koppeling vervangen.

Dus tja.. nieuwe koppeling elke 60.000 met de standaard bak software ?
 

haassie

Forumguru
En zo ben ik er altijd van overtuigd geweest en nog steeds dat er nog veel meer van dit soort gevallen zijn, gezien alle rijkelijk gevulde VW/SKODA/SEAT fora op deze aardkloot en de levendige business bij een DSG dokter, die veel koppeling gerelateerde issues fixen....statistici komt er maar in,over de hoeveelheid toepassingen etc....linksom of rechtsom, heb er net iets teveel van gelezen en zelf actief meegemaakt om er nog echt warm voor te lopen. Kwestie van vertrouwen denk ik.

Zo zullen dus diegenen die probleemloos rijden (met lichtere motorisering met dq200) het een fantastisch stuk techniek vinden en zullen er geen kwaad woord over reppen en de probleemgevallen (met zwaardere motoren) zullen nooit meer voor een dq200 dsg7 gaan, of wellicht nooit meer voor een DSG at all. Dat laatste is niet terecht omdat de DSG bakken zonder droge koppelingen wél goed (cq beter) zijn (dq250,dq380/81,dq500). Alleen vind je die niet op de eerdere generatie <2.0 motoren.

Even off topic voor @Tuur71:
Ik heb begin juni i.d.d alsnog onder garantie de laatste (?) generatie koppeling gekregen en heb daarnaast voor kostprijs van het onderdeel (489 bij TVS) gelijk het vliegwiel laten vervangen. Sindsdien heb ik geen laag resonerend geluid meer waargenomen en heel heel sporadisch zie ik nog eens een mini sprongetje op de teller (maar dit is echt uitzondering). Zelfs op de nu vochtigere ochtenden, laat ik nog niet te optimistisch worden. De echte kou moet immers nog komen.

Opschakelen gaat goed, terug schakelen van 3 naar 2 naar 1 was in het begin minder. Heb toen zelf de bak nog een keer gereset en zelf een adaptierit gemaakt en moet zeggen dat het beter is. Volgens mij is dit nog steeds o.b.v TVS software. Heb nog steeds de echte 1e versnelling, en S stand is nog goed bruikbaar. Ondanks het vermelden van de dealer dat de meest recente software was geplaatst (?) Soms hoor ik nog weleens een naar mijn mening te luide klik/klak geluiden bij het terugschakelen of bij langzaam optrekken tijdens opschakelen van 1 naar 2. Wellicht zijn slechts een aantal parameters overschreven? Heb gevraagd of @TVS hier nog eens naar wilde kijken, zou immers voor hun een eitje moeten zijn volgens hun website ( Unusual noises when braking, only when the car comes to a standstill ...op dq200 pagina).....dat kan....a 95eu op de reeds betaalde tuningskosten...Dit omdat de DSG tuning al twee jaar geleden gebeurd is, ondanks het twee maandelijkse contact, en de nooit 100% opgeloste problemen Daarnaast n.b. nog het aanschaffen van het vliegwiel bij hen. Daarnaast al 4x320km voor de kat z'n...ehh viool heen en weer gereden....maar goed.

Het door TVS voorgestelde ombouw project naar dq250 a 5000 euro op basis van gebruikte onderdelen (!!) vond ik te prijzig voor mn 2011 superb en gaat me moreel gezien sowieso iets te ver, als tunen niet lukt...heb er een tijdje over nagedacht totdat mn gezond verstand weer aan ging haha.

On topic:
@boderbun, het enige advies dat ik je wil geven is om als het financiel mogelijk is, voor een 2.0 diesel te gaan als je echt graag een diesel/automaat wilt, je hebt dan de betere 6 traps dq250.
Tegen de kosten die je uitspaart aan het vervangen van koppelingen/dealerbezoeken/ander DSG geneuzel kun je de hogere wegenbelasting weer wegstrepen. Wel eens per 60k een oliewissel incalculeren, maar de kans op zorgeloos rijden is op DSG vlak een stuk groter!:D
 
Bedankt allemaal voor je feedback!. Het lijkt me inderdaad niet zo heel verstandig om een tweedehands (buiten garantie) 1.6 TDI DSG7 te kopen, daar kleven toch wat (grote) risico's aan.

In Nederland zijn er vreemd genoeg weinig/geen Octavia III 2.0TDI met DSG te vinden, in Duitsland daarentegen veel meer. Wellicht toch overwegen om een 2.0TDI DSG model met weinig km's uit Duitsland te importeren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heeft die 2.0 dan geen DSG6? Die bevalt mij een stuk beter dan de DSG7 in mijn vorige 3 auto's. Zijn ook veel minder problemen mee. Heb ook niet meteen een heel dringende neiging te laten optimaliseren, omdat ik het prima te doen vind, hoewel sub optimaal.
 

innocenti

Forumguru
.
Zo zullen dus diegenen die probleemloos rijden (met lichtere motorisering met dq200) het een fantastisch stuk techniek vinden en zullen er geen kwaad woord over reppen en de probleemgevallen (met zwaardere motoren) zullen nooit meer voor een dq200 dsg7 gaan, of wellicht nooit meer voor een DSG at all.

Mijn DSG schokt al vanaf 15000km. En men wil er niks aan doen. Overigens klaagt mijn collega met an 1.0tsi DSG ook over schokken bij 55000km.
Ik wil kost wat kost automaat blijven rijden, dus ik roep inmiddels nooit meer een VAG.
 

elephtera

Forumguru
Ik wil ook even een positief geluid laten horen.
Onze O3 1.6tdi loopt inmiddels 180k met de originele dsg7 erin. en om eerlijk te zijn doet die het nog altijd goed.

Ik denk dat je veilig een 1.6tdi met DSG kunt nemen helemaal als hij al de nodige km (100k+) gemaakt heeft. want wat ik zie, hier en in andere topics, is dat de probleem dsg's dat vaak al binnen 50k hebben.
 

Henrik

Forumguru
Hier dan ook maar een positief geluid. Ik schaar mezelf wél onder de kilometervreters @boderbun met 90.000km sinds januari 2018. Dat is gemiddeld ca. 60k per jaar. Dus dat is best veel vind ik. Maar de dsg werkt nog prima. Technisch gezien dan. Vind het persoonlijk nog niet de beste bak die er is, maar hij werkt wel probleemloos. Tot op heden in ieder geval.
 

haassie

Forumguru
Positieve uitzonderingen zonder trammelant zijn er gelukkig altijd,voor diegene die het betreft, zoals ik al eerder had vermeld.

Positieve is dat bij mij er ook bij 185dkm nog steeds de originele DSG7 bak in zit.....het is alleen maar de 4e koppelingset en het DMF vliegwiel dat onlangs is vervangen:thumbsup:. Verders niks mis mee. Gelukkig hebben die koppelingen niets gekost. Auto heeft me nooit door toedoen van de DSG laten staan,maar dit is voor mij geen graadmeter. Hiermee bedoel ik, fluweel zacht rijgedrag/schakelen ongeacht welke versnelling, ten alle tijden ongeacht de omstandigheden(kou/hitte/vocht), geen bijgeluiden, RPM sprongetjes op toerenteller, niet schokkerig. Wellicht een utopie....hoewel het na de meest recente vervangingen echt wel "beter" is. Maar voor hoe lang?

Echt happy ben ik er dus echter nooit van geworden. Het was van mijn kant wellicht een verkeerde aanname dat een DSG6/7 per definitie de betere bakken zijn.... "Assumption is the mother of all...."Overigens voor de 6traps geldt dit wel.

Zal bij een volgende auto beter mn huiswerk doen, maar dit DSG7 hoofdstuk zit er in ieder geval goed in....
 

hemi24

Forumguru
Bedankt allemaal voor je feedback!. Het lijkt me inderdaad niet zo heel verstandig om een tweedehands (buiten garantie) 1.6 TDI DSG7 te kopen, daar kleven toch wat (grote) risico's aan.

In Nederland zijn er vreemd genoeg weinig/geen Octavia III 2.0TDI met DSG te vinden, in Duitsland daarentegen veel meer. Wellicht toch overwegen om een 2.0TDI DSG model met weinig km's uit Duitsland te importeren.

Heel eerlijk gezegd, denk ik dat je uiteindelijk hetzelfde bedrag kwijt gaat zijn, en dan zou ik een 2.0 TDI met DSG6 bak zoeken.
Misschien initieel duurder, maar die gaat geen problemen geven, terwijl je bij een 1.6 met DSG7 onherroepelijk moet investeren in een setje koppelingsplaten en een ritje naar TVS...
 

Jevalo

Lid
Ik heb nu 193.xxx op de teller staan, ook een O3 1.6 Tdi met DSG7. Niets aan de hand, voor zover ik kan zien (ex lease) is de bak nooit vervangen en ook geen koppeling. Ik zit er wel aan te denken om idd naar TVS of VAGtechniek te gaan want qua schakelgedrag snappen we elkaar niet altijd.

Het is altijd lastig, er zijn genoeg exemplaren zonder problemen, je weet het alleen nooit van tevoren. Ik heb ook een 1.8 t(f)si gehad zonder olieverbruik. Misschien moet je soms ook wat geluk hebben, maar dan kun je je afvragen of je dat risico kan en wilt nemen.
 
Bovenaan Onderaan