Octavia 1.2 TSI met 80.000km uit 2015, Instrumentenpaneel dood of flikkert en start niet meer..

Octaaf hoger.

Nieuw lid
Hallo, mijn zoon uit Amsterdam heeft een Octavia III Combi 1.2 TSI uit 2015 (80.000km)met een echt probleem. Gisteren gingen alle controle lampjes flikkeren en alle foutmeldingen kwamen voorbij. Auto wilde niet starten na vele pogingen en instrumentenpaneel bleef ook ineens donker.
Ineens start auto weer en kon hij 2km verder naar huis rijden maar instrumenten paneel soms geheel donker dan weer even aan.

Vanavond weer dezelfde allerlei foutmeldingen en niet willen starten. Hulpdienst is gekomen en hadden dit nog nooit eerder meegemaakt bij een Skoda of Volkswagen. Accu bleek in orde en ook met booster erbij niet willen starten. Oorzaak niet te achterhalen. Skoda is op trailer geladen en starte toen die erop stond ineens weer wel maar daarna bij volgende pogingen niet meer. Alle rare foutmeldingen en lampjes flikkerden soms erbij.

Skoda wordt nu naar verzamelplaats gebracht en hij krijgt een leenauto mee aldaar. Morgen gaat bergingsbedrijf contakt opnemen met de grote Skoda dealer in Amsterdam om hem te brengen voor onderzoek/reparatie.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Wie heeft dit eerder meegemaakt.

Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Aangezien je zegt dat ie niet alleen storingen geeft, maar ook echt niet meer start, is mijn eerste ingeving dat de ECU (centraal regelapparaat) het begeven heeft, danwel niet goed meer signaal geeft/stroom krijgt/etc. Zonder dat ding doet de auto héél weinig.

Heb t eerlijk gezegd ook niet eerder gehoord of hier gelezen. Maar alles kan kapot, dus ook een ECU.

Captain Hook

Forumguru
Uiteraard kan een ECU kapot gaan. Maar dan blijft 'ie ook wel kapot...

Vooral zo'n intermitterend probleem duidt vaak op contactproblemen; de energievoorziening van één of meerdere modules hapert.

Dus zorgvuldig alles nalopen op losse/gecorrodeerde contacten. Wellicht dat een of 't ander knaagdier zich tegoed gedaan heeft aan wat bekabeling?

VAG-man

Forumguru
Ik ga mee met @Captain Hook schade aan kabels door een knaagdier.
Toch kan ECU ook. Waterschade? Laatste tijd heeft het aardig geregend. Is het interieur kurkdroog?

polf

Senior Member
Eerste idee zonder foutcodes of iets te weten:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/h...-instrument-auto-start-niet-meer.20497/page-3

Voor de zekerheid B1 en B9 vewisselen. Mocht je het in de toekomst nog een hebben dan kan je B1 en B9 omruilen en werkt het waarschijnlijk weer. B1 zorgt voor 12v op terminal 15 bus. Als je de auto uitleest staat die waarschijnlijk barstens vol foutcodes omdat aantal controllers na elkaar ermee gestopt zijn. Nieuwe relais, boel wissen en test rit maken en weer uitlezen.

Relais kosten de hele wereld niet en zijn makkelijk te wissellen.

Greetz
Polf

Octaaf hoger.

Nieuw lid
Aan allen alvast bedankt voor de tips. Zal zeker nog laten weten wat de oorzaak was als het door dealer opgelost is. Zal vlak voor de Kerst wel niet meer kunnen. Hopelijk wel nog volgende week?

Antera

Donateur
Instrumentenpaneel donker betekend ook geen communicatie met de tellerklok en deze heeft de auto ook nodig met de startonderbreker dus dat verklaart wel. Benieuwd of ze inderdaad de bovenstaande relais gaan vervangen en of dat de oplossing is. Verwacht geen knaagdier aangezien je tellerklok uit valt namelijk.

hemi24

Forumguru
Ik ga mee met de redenatie van @Peter-036 en dat is zeker de moeite waard om dat eerst te checken.
Afgelopen najaar de accu vervangen op de Up! van de vrouw, waarbij deze vervolgens toch weer weigerde te starten. Hier bleek ook de massaverbinding aan de carrosserie kant niet goed vast te zitten; waarschijnlijk heeft deze af fabriek nooit goed vast gezeten, en kwam het er nu pas uit...

Je kunt heel wat spookstoringen najagen, maar een check of de massa goed is, is het beste vertrekpunt!

Octaaf hoger.

Nieuw lid
De Octavia is weer hersteld. PON Skoda dealer in Amsterdam heeft oorzaak gelukkig gevonden en dat was de bedrading van de trekhaak deze was veel te strak gemonteerd. Bedrading is aangepast en voila storing is verdwenen en auto start weer en instrumentenpaneel heeft er ook weer zin in.

Dus gelukkig geen relais, ECU of iets anders wat vertrouwen in de Skoda zou doen afnemen. Einde van dit jaar toch met goed gevoel af te sluiten op die manier.
Dank aan allen die hebben meegedacht over het probleem.

En wie was er zo wijs om dat zo te monteren?
Is dat een fabriek-af trekhaak of door een derde; en zoja: gaat de rekening dan daarheen :arghh:

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Octaaf hoger.

Nieuw lid
Octavia uit 2015 is gekocht in maart 2019 zonder garantie, onbekend wie trekhaak eerder gemonteerd heeft. Staat niet in de onderhoudspapieren helaas, wel altijd bij dealer in onderhoud geweest.

Cordoba

Forumguru
@Octaaf hoger. Als de auto bij een Bovag garage gekocht is, heeft je zoon toch garantie, zelfs als er in het koopcontract staat dat ie geen garantie heeft. Er zijn rechterlijke uitspraken over dergelijke zaken, en in dit geval lijkt het ook een 'verborgen gebrek' door ondeskundige montage van de trekhaak bekabeling. (af-fabriek trekhaken zijn bij Vagauto's zeer zeldzaam)

Ik vraag me wel af hoe die te strakke kabels nu de storing veroorzaakt hebben, was er soms een kortsluiting (maar te weinig stroom voor kapotte zekering), of werd er bijvoorbeeld een relais uit zijn voet gedrukt, of hoe zat dit? (Deze vraag is puur bedoeld om er van te leren)

Octaaf hoger.

Nieuw lid
Trekhaak (13polig)heeft geen type plaatje met merk o.d. Zal dus niet door een dealer gemonteerd zijn denk ik. Monteur die storing/rep had opgelost was bij ophalen niet meer aanwezig. Door Corona reglementen toch al moeilijk om werkplaatspersoneel te kunnen spreken. In Januari moet Skoda toch al weer voor een reguliere beurt terug. Mijn zoon probeert dan nog te kunnen vragen wat te strakke bedrading dan veroorzaakt heeft, ook puur uit interesse van mij uit.

Bovenaan Onderaan