Occasion met lange sta tijd.

Joman

Actief lid
Wij zijn op zoek naar een octavia combi ter vervanging van onze huidige octavia.
Nu is het geval dat wij een mooie diesel hebben gevonden uit 2016 met iets meer dan 100.000km op teller. Maar naar het blijkt staat deze auto door omstandigheden al 2jaar in de showroom. De reden hiervan is ons uitgelegd en niet meer dan geloofwaardig en het ligt zeker niet aan de auto. Het autobedrijf is goed aangeschreven en wij zeer netjes geholpen.
Ze bieden zeer ruim garantie maar het feit blijft dat de auto 2jaar heeft stil gestaan. Kan dit kwaad voor een auto?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Indien alles er goed uitziet, de onderhoudshistorie sluitend is en je gelooft het verhaal, dan kun je ook een groot voordeel zien: neem van mij aan dat ze een auto welke er al 2 jaar staat graag willen verkopen. Dus qua onderhandeling sta je best wel sterk. Na getoonde serieuze interesse in deze auto weglopen omdat je de prijs toch net aan de hoge kant vindt, dat zal geheid een reactie van het autobedrijf opleveren om je alsnog over de streep te trekken ;)

Zeker nu een diesel de laatste tijd een beetje in het verdomhoekje terecht is gekomen, ik neem aan dat je dat zelf ook inmiddels hebt vernomen? Dus de hoofdprijs betalen voor een diesel is de laatste tijd zeker al niet aan te raden.
 

Desperado

Forumguru
En 2 jaar in de showroom wil niet zeggen dat deze ook 2 jaar op dezelfde plek heeft gestaan. Ik zou er niet bang van worden.
 

Duijzer

Donateur
Ik zou in de onderhandeling zeker wat zaken meenemen als accu, olie, remvloeistof, eventuele dsg flush en banden. Maar het hoeft echt geen probleem te zijn. Auto heeft binnen gestaan, warm en droog. Dus even flink onderhoud uitonderhandelen en er je voordeel mee doen.
 

Joman

Actief lid
Bedankt heren.
De punten die jullie noemen ben ik het ook mee eens. De twijfel sloeg alleen toe of dit wel een verstandige keuze is wat betreft betrouwbaarheid.

Alles is verder goed uit onderhandeld en inderdaad merk je dat ze er wel wat voor over hebben om de auto te verkopen. Tegelijk merk je ook dat ze zelf ook geloven dat dit een auto is die in technisch goede staat verkeerd.

Lijkt dus een leuke deal te worden.

Nogmaals dank en zijn erg nog aanvullingen dan hoor ik het graag.
 

BigCheese

Forumguru
Als een auto langer te koop staat heb je altijd een goede onderhandelingspositie. Dat was ook bij mij het geval, weinig mensen hebben nog interesse in rijden op aardgas waardoor mijn auto ook al maanden te koop stond. Als je een goed gevoel hebt bij die auto en ook nog eens goede garantie afspraken kunt maken dan zou ik er voor gaan. Laat ons weten hoe het is afgelopen!
 

Sjoerdb

Forumguru
Ondertussen zijn we HEEEEEEL nieuwsgierig naar je aankoop!!!! Hoelang nog tot je het bekent kan maken?
 

Joman

Actief lid
We spreken morgen nog even de laatste dingen af met de verkoper en dan laat ik weten hoe en wat. Nog even geduld dus... Het is overigens maar gewoon een octavia, verder niks bijzonders maar wel een auto die ons erg aanspreekt.
 

Okki

Donateur
Ja, anders zou ik het niet zeggen. Viel toen, ook tweedhands, buiten de begroting. Heb er 2 gehad. Fijne auto's.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals al aangegeven als de vloeistoffen, accu en dergelijke grondig gecheckt respectievelijk ververst worden weinig problemen te verwachten. Voordeel van een diesel is ook dat je niet bang hoeft zijn voor de tankinhoud, bij een tank vol met oude E10 (Euro95) benzine wordt dat anders. Als de auto buiten heeft gestaan op het terrein en dus mogelijk een flinke vorst heeft gevoeld met mogelijk zomerdiesel in de tank, is het vernieuwen van een brandstoffilter misschien ook aan te raden.
 

Niels83

Forumguru
Zoals al aangegeven als de vloeistoffen, accu en dergelijke grondig gecheckt respectievelijk ververst worden weinig problemen te verwachten. Voordeel van een diesel is ook dat je niet bang hoeft zijn voor de tankinhoud, bij een tank vol met oude E10 (Euro95) benzine wordt dat anders. Als de auto buiten heeft gestaan op het terrein en dus mogelijk een flinke vorst heeft gevoeld met mogelijk zomerdiesel in de tank, is het vernieuwen van een brandstoffilter misschien ook aan te raden.

Dat vervangen van de filter zou ik dan dus pas doen na dat deze tank leeg is gerede.
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Ik wou een A6 en moet het ook doen met een Superb, uiteindelijk toch een goede keuze geweest, en als ik zie wat een Rapid kost, zeker met TSI, dat is ook niet mals ;)
 

i2Paq

Senior Member
Wij kochten 2 jaar geleden een Mégane hatchback die ruim 1,5 jaar had stil gestaan. Maar dan ook echt op 1 plek.

Verlopen APK plus toe aan een grote beurt.

Flink onderhandeld over de prijs, waarbij wij alles in eigen beheer zouden doen. De geschiedenis van de auto was bekend en klopte.
Bij onze dorpsgarage een grote beurt, APK en distributieriem laten doen.

Nu al 2 jaar zonder problemen.
 

Okki

Donateur
@Okkials ik zie wat een Rapid kost, zeker met TSI, dat is ook niet mals ;)

Na 2 missers met wat oudere 2e hands, wilde ik een niet te oude auto. Maar een Octavia kwam zeker € 5.000 hoger uit (2e hands) dan een nieuwe Rapid.

Zeker nu is er voor dat geld geen gelijkwaardige nieuwe auto met automaat te koop. Dus deze wordt opgereden en bij vervanging zal het wel een tweedehands moeten worden. Hopelijk rij ik dan nog minder dan nu. Normaal 30.000 km per jaar, maar door thuiswerken nu fors minder.

Dus om on topic te blijven. Mijn auto staat nu ook (relatief) lang stil. Dat merk ik o.a. aan het start stop systeem, doet het steeds vaker niet met reden 'energiebehoefte van de auto is te hoog' m.a.w. te korte stukjes gereden.
 

Joman

Actief lid
Deal is niet door gegaan. Op het laatst geen goed gevoel bij het geheel en aangezien ik een gevoelsmens ben de deal niet door laten gaan.
Ja ik weet het, ik ben een gevoelig typje:deuk:
Opzoek naar de volgende.
 
Bovenaan Onderaan