Ocatvia 1.4TSI CAXA - Verbruikt/lekt koelvloeistof.

skodaocavia

Nieuw lid
Ik heb mijn Octavia inmiddels 1.5week en we komen er achter dat hij koelvloeistof verbruikt/lekt. Ik meende dit bij de proefrit ook al te hebben geconstateerd maar toen was het regenachtig, de weg was nat en dan drupt er van alles onder de auto. Ik heb dit wel aangegeven bij de verkoper maar die was er van overtuigd dat dit de afwatering van de airco was. Aangezien verder alles goed was en de vleoistof toen op pijl stond heb ik dat maar aangenomen.


Helaas heb ik hem nu al 2 keer moeten bijvullen van net onder min naar max streepje. Er tussenin hebben we ongeveer 500KM gereden.

Ik heb even een blik onder de auto geworpen en vond het lastig te zien maar voor mijn gevoel lijkt het te lekken aan de bijrijderskant aan de achterkant van het blok vandaan. Klopt het dat in die regio ook de waterpomp zit? En dat die bij deze motoren vaker lekt?

Vanavond gaat hij even op de brug zodat we het wat beter van onder kunnen zien. Maar heeft iemand hier ervaring/tips mee?
 

ertromp

Forumguru
Die zit inderdaad aan de bijrijders kant.
Als je voor de auto staat en de motorkap geopend hebt kun je aan de linkerkant van het motorblok en dan er gelijk achter de waterpomp zien zitten.
Lekkage van de pomp is geen veel voorkomend item.
Je hoeft je auto er niet eens voor op de brug te zetten je kunt er van bovenaf bij en na afleggen multiriem goed bij
 

skodaocavia

Nieuw lid
We zijn er achter. Het zit niet aan de distributiekant maar aan de andere kant. De garagist is een kennis van mij en die wist direct al te vertellen oh die auto's dan is het waarschijnlijk dit. En inderdaad aan de rechterkant net een beetje boven de kop zit een zwart plastic ding hij had het over iets met een temperatuur sensor ofzo?
Die schijnt een pakking te hebben en die gaat vaak lek. En daar lijkt het nu ook op want je ziet de rode/roze koelvloeistof er omheen en op het blok liggen.
Ik probeerde nog een foto/filmpje te maken maar er zitten allemaal slangen voor dus je kan het niet zien.
Misschien iemand hier die weet wat ik bedoel?
@ertromp We wisten nog niet waar het weg kwam dus om dat eerst uit te zoeken is het wel handig hem op de brug te hebben. Kon ik ook direct even zien hoe de rest er aan toe was aan de onderkant. Gelukkig weinig tot geen olie zelfs weinig zweterij dus daar was ik blij mee.

@hemi24, zonder garantie inderdaad. Tja misschien wel. Alleen zit die zo'n 150km verderop.
Als we dit voor 100 euro kunnen fixen dan vind ik dat wel prima. Maar kan wel even contact opnemen om te zien wat hij er van zegt.
 

Tees

Donateur
Je hebt altijd het nonconformiteitsbeding bij een tweedehands aankoop. Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je dat hiervoor hard kan maken, of uberhaupt de moeite voor wilt doen als t echt alleen sensor van een paar tientjes is.
 

ertromp

Forumguru
Helaas kan ik je daar niet aan helpen.
Op het www staan complete werkplaatsboeken hoor.
Gebruik in Google eens de zoekterm Octavia 2 workshopmanual
 

skodaocavia

Nieuw lid
Hmmm het onderdeel is binnen. Is toch een soort van compleet huis voor de waterkoeling wat aan de zijkant gemonteerd zit.

Op sommige fora heb je van die complete werkplaats handboeken in een zip bestandje. Dat is altijd wel handig. Ik zal eens zoeken.
 
Laatst bewerkt:

skodaocavia

Nieuw lid
Thermostaathuis vervangen. Daar lekt hij niet meer maar we hebben nog steeds verbruik. Ook nog net zoveel dus ik vraag mij af of dit wel de oorzaak van de lekkage is geweest.

Systeem onder druk gezet en de druk valt wel iets terug maar dat was volgens de monteur binnen toleranties.
Daarna een test gedaan met een staaf met vloeistof op het koelvloeistoftankje. Dan moet je lucht er in pompen terwijl de motor draait en als er dan uitlaatgassen of olie in je systeem zit dan veranderd de vloeistof van kleur.
Gelukkig bleef het mooi helder van kleur dus geen lekke koppakking.

Er waren eigenlijk nog 2 opties. Lekkage bij waterpomp of lekkage in de turbo.
Bij de waterpomp was wel wat oude opgedroogde rode aanslag te zien maar geen druppen. Dus dat zou mij onwaarschijnlijk lijken dat hij daar 0.5liter op de 200/300 kilometer bij lekt.
Lekkage in de turbo zou dan kunnen. De plastic slang die van de turbo naar de inlaat gaat is wel een beetje vies, de inlaat/klep is ook een beetje soort van vettig vies. maar ik weet niet of dit normaal is.

Dus helaas is het nog niet opgelost.
Ik heb de verkoper inmiddels ook gemaild en alles uitgelegd. Hij gaf aan niet op de hoogte te zijn van lekkage hij had de auto als inruil op een andere auto gekregen.
Op zich geloof ik dat wel. Er lekt verder ook niks op de grond en er zijn verder geen storingen.

Dus ben benieuwd hoe dit nu verder moet.
 

TDifan

Lid
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Oct2 met Caxa motor bij rond de 100K. Waterpomp vervangen en lekkage was opgelost.
 

TDifan

Lid
Het probleem is met koelvloeistof dat je het bijna niet ziet. Lekdetectie is dan misschien een goed idee.
 
Bovenaan Onderaan