OBD uitlezen, welke gegevens kan ik verwachten?

Luc3344

Senior Member
Beste Skoda fans,

Ik ben opzoek naar een "niet smart*" OBD II uitlezer voor mijn Octavia 3 (2014). Waar ik namelijk naar opzoek ben zijn uitgebreide statistieken van de diverse sensoren die her en der in de auto verwerkt zitten. Weet iemand of hier een lijst van bestaat? Is iets dergelijks gedocumenteerd?

Er zitten bijvoorbeeld verschillende temp sensoren in de motor, olie, water. Maar ik kan mij ook voorstellen dat de DSG bak een temp sensor heeft.

Kortom welke OBD II stekker heb ik nodig om dit soort data op te vragen en dan via BT of WiFi naar 'n device te sturen.


*Met smart bedoel ik, niet gekoppeld aan een SIM kaart en een server in de cloud waar al mijn gegevens staan. Iets zoals privacy is een mooi goed.
 

octavia99

Senior Member
Die ELM op Aliexpress zou ik mee oppassen.
De kwaliteit is vaak drama.
Als je ziet hoe slecht de kwaliteit van de electronica van binnen is zou ik mijn auto er niet aan wagen.
 

EdK

Forumguru
https://nl.aliexpress.com/item/2014...id=3222da7c-7249-4040-9d91-70a65bb142a6&tpp=1

Hoe legaal is het met al een niet legale windows 7 versie en de gehele tijd het netwerk uitstaand hebben....
(zie hiervoor het filmpje )

En dus als bij de china vagcom kabels, wat overkomt je als de netwerkverbinding met internet wel aanstaat en je een update gaat doen ??
En één ding kan ik verklappen, updates komen niet bij Ali en zijn medewerkers vandaan.

Maw koop deze bende niet !!
Het is net als met alcohol en verkeer, het maakt meer stuk dan je lief is !!
 

Bakkertje

Forumguru
En één ding kan ik verklappen, updates komen niet bij Ali en zijn medewerkers vandaan.

Natuurlijk wel, alleen moet je dan weer een nieuwe kopen :deuk:
@EdK zal beamen dat ik groot aanhanger ben van Aliexpress, maar zijn standpunt deel ik in deze. Let goed op als je dingen aan gaat passen en laat dat liever aan de pro's over (met originele VCDS kabel).

Voor wat de dashboard functie betreft denk ik dat het niet zo'n vaart zal lopen, je bent dan enkel aan het lezen en past verder niets aan..
Hoewel je dan ook nog even in de materie zou moeten duiken. Een bluetooth dongle is al vanaf 1,10 te vinden ...
https://nl.aliexpress.com/item/Whol...e7-4754-b708-5143301b507c&transAbTest=ae803_1
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Ik heb deze;
http://elm-327.eu/elm_wifi

En dan de app Auto Doctor gekocht vanuit de apple store. Werkt best aardig. Van de DSG kan ik niet veel waardes zien. Er zijn tig apps welke allemaal met een ELM327 OBD werken.

Echter; de ene OBD2 is de ander niet. Na uitgebreid zoeken kwam ik dus op de bovenstaande link uit. Zij adverteren met de originele ELM chip te verkopen en niet de goedkope imitaties. Er staan ook voorbeelden van op hun website. Daarom uiteindelijk voor hun versie gegaan. Ook zit er een groot verschil in de snelheid van de OBD's. Van deze zie ik bijna geen vertraging als je bijv naar het toerental kijkt en dan wat gas geeft.

Verder kun je alleen maar uitlezen, verder niets wijzigen. Enige wat kan zijn foutcodes, DCT's, resetten.
 

Luc3344

Senior Member
Thanks voor alle reacties. Ik ga inderdaad niks schrijven naar de auto. Enkel uitlezen.
Ik heb om te proberen een OBD connector van paar tientjes bij Bol.com bestelt. Kijken of ik hier de gegevens uit krijg waar ik naar opzoek ben.
 

Antera

Donateur
Er zitten tal van sensoren in de auto die zal je alleen allemaal kunnen bekijken met een programma zoals VCDS. daar kan je in de meetwaarde blokken de sensoren oproepen die te bekijken zijn. Of dat met je OBD connector lukt is de vraag
 
Thanks voor alle reacties. Ik ga inderdaad niks schrijven naar de auto. Enkel uitlezen.
Ik heb om te proberen een OBD connector van paar tientjes bij Bol.com bestelt. Kijken of ik hier de gegevens uit krijg waar ik naar opzoek ben.
Ja; vast wel hoor maar je moet wel een android of iOS app kopen om dingen te kunnen zien. Veel apps zijn gratis en bieden in-app aankopen voor de volkedige versie. En volgens mij is er niet 1 app welke gratis is of in de demo versie het nodige aan gegevens laat zien..
 
Bovenaan Onderaan