OBD Tuning TDI moteren

Wie heeft er ervaring met OBD tuning van zijn of haar TDI
Ik wil eigenlijk mijn 1.9 TDI laten tunen (dit ivm met de caravan die er regelmatig achter hangt)
 
OBD-tuning (tuning via de diagnosepoort) is niet mogelijk bij de nieuwe generatie 1.9 en 2.0 TDI-motoren. Je zult dus voor een andere chip moeten gaan of een (goede) tuningbox. Er is de mogelijkheid de auto via PON met een andere chip te laten uitrusten, waarbij je je fabrieksgarantie behoudt. De auto wordt dan 130pk en geloof me dat je dat voelt! Tuning via PON is alleen niet goedkoop en kost 999,-.

Een goed alternatief is een tuningbox. Pas hier wel op, er is namelijk een hoop (goedkope) troep te koop welke de motor laat roken. Neem daarom alleen de originele (www.tuningbox.com) deze is wel goed en betrouwbaar, laat de motor niet roken en heeft dezelfde vermogenstoename (130pk) en is ongeveer 200,- goedkoper dan de PON-chip. Voor dit geld krijg je -in tegenstelling tot andere powerboxen- eveneens garantie op de motor. Aanvullend voordeel van een tuningbox is dat je hem later in een andere auto (met dezelfde motor) kan gebruiken of verkopen.
 

Dutch4x4

Senior Member
Hoezo kan obd-tuning niet? Geen probleem hoor.

Ik blijf huiverig tegenover tuningboxen. Mooi dat je garantie krijgt, maar zo'n aanhangsel kan volgens mij nooit echt goed werken. Voor goede tuning moet je *alle* kenvelden opnieuw op elkaar afstemmen en niet maar één of een paar, zoals met zo'n box.

En als er een box is die alles meeneemt, kun je net zo goed een andere chip nemen of via obd de bestaande chip aanpassen. Het kunnen meenemen naar een andere auto lijkt me een nogal hypothetisch voordeel, want die moet dan echt precies hetzelfde zijn. Na drie of vier jaar zijn dezelfde motoren alweer zo doorontwikkeld, dat het ongetwijfeld niet optimaal gaat werken. En wie gaat er nu een tweedehands-tuningbox kopen en hoeveel is zo'n ding dan eigenlijk nog waard?

200 euro goedkoper dan de Pon-chip is trouwens nog steeds een boel geld, want Pon is *erg* duur.
 
En powerbox is per definitie niet slechter als een nieuwe chip. Een (goede) box doet immers hetzelfde waarbij de chip in een aparte behuizing (de box) buiten de EMU wordt geplaatst. Wel zijn er slechte boxen in de handel die inderdaad niet alle kenvelden aanpassen. Bij een goede box zoals de Tuningbox is dat wél het geval en hoef je er absoluut niet huiverig voor te zijn. (ze geven niet voor niets volledige motorgarantie)

En of het een "aanhangsel" is is al helemaal niet belangrijk. Als er maar gebruik wordt gemaakt van deugdelijk materiaal zoals kwaliteitsbekabeling- en stekkers.

Zelf heb ik met meerdere auto's met TDI-motoren (o.a. Golf IV's) ruime ervaring met de Tuningbox en deze zijn echt net zo goed als een andere chip in de EMU die in feite precies hetzelfde doet. Belangrijk is dus de software van de box die -net zoals bij een andere chip- optimaal aangepast dient te zijn voor het type motor waar hij in gebruikt gaat worden. Dus gebruik nooit "universele voor-alle-TDI- motoren boxen" die je voor 150 Euro kan kopen en het motormanagement van de motor niet optimaal aanpassen en hem laten roken en een nerveus karakter geven. Dan kun je net zo goed huiverig zijn over chiptuning. Daar zijn ook dubieuze bedrijven in werkzaam. Het is namelijk niet de chip, maar de software die het werk doet. En net zoals verschillende powerboxfabrikanten hun software zelf ontwikkelen doen dit ook de chiptuningbedrijven. Daar kunnen altijd verschillen in zitten. Bij beide is het dus zaak het kaf van het koren te scheiden...

Wat betreft OBD tuning heb ik van verschillende kanten vernomen dat OBD-tuning niet goed toegepast kan worden omdat er via deze weg te weinig parameters veranderd kunnen worden. Deze bedrijven adviseerden dan ook een chip of een box voor de laatste generatie pompverstuivers met variabele turbogeometrie.
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, goed verhaal, Jazzy. Mijn beeld wordt nog erg gekleurd door al die powerbox-zooi op de markt. Die garantieovername is inderdaad een goed teken.

Maar waarom dan nog een box? Is gebruik in een andere auto daarvoor het enige argument?

En als je spreekt over 200 euro goedkoper dan Pon, over welke prijs heb je 't dan?

Zal ook nog eens in obd-tuning voor de nieuwste TDI's duiken. Ik weet dat het beschikbaar is en dus prima kan. Maar ben zelf geen dieselrijder en heb me er verder niet zo in verdiept. Wel heb ik vernomen dat VAG het moeilijker heeft gemaakt, ook omdat er tegenwoordig steeds vaker software-updates bij een beurt door de obd-poort gaan en dus eventueel de aangepaste waarden weer kunnen overschrijven. Misschien dat het daaraan ligt.
 
Ik heb een originele tuningbox op mijn Rover. Welliswaar zijn de performance verschillen aanzienlijk.

Toch rookt hij flink en zuipt als zijn bereider. (Toch haal ik hem er niet meer uit)

Tuningbox.jpg

Dit grafiekje komt van de bank van een onafhankelijke tuner (die de box niet geleverd heeft) in Geldermalsen. Hier heeft mijn auto een uurtje staan zwoegen.

Ik was benieuwd of we door een andere aanvoer van verse lucht naar de motor het roken konden verminderen. De conclusie van het onderzoekje... Nee. Het is bij mijn auto niet mogelijk om het roken te verminderen. Zonder tuningbox rookt de auto niet. Hij rookt als ik hem vloer. Bij normaal gebruik niet/minder.

Mijn auto heeft een Bosch VP pomp. Hierbij hoef je maar 2 stekkers te monteren. Bij PD systemen zijn het een aantal stekkers. Bij elke beurt moet je het spullie weer los/vast maken.

Ik heb nu 157.000km met dit karretje gereden en hij loopt nog als een nieuwe.
 
Ik denk dat dit niet echt aan de tuningbox ligt dat je auto zo rookt. Sommige dieselmotoren zijn gevoeliger voor extra brandstofinspuiting wat zich eerder uit in overmatig roeten. Bij de TDI-motoren is bekend dat ze een enorme reserve hebben m.b.t. de hoeveelheid luchtaanvoer en dat makkelijk de brandstofinspuiting verhoogd kan worden zonder de noodzaak de turbodruk te verhogen. Bij mijn twee VW-TDI's die ik heb gehad rookte de motor niet meer dan zonder de box. Bij het vloeren van het gaspedaal was er natuurlijk wel iets meer rook te zien, maar dat was ook het geval bij het vol accelereren zonder de box en is in feite normaal voor een diesel. De meeste Volvo diesels bijvoorbeeld die ik zie optrekken roken veel meer, ook de nieuwere!

Als je een TDI overmatig ziet roken is er meestal iets anders aan de hand, (luchtmassameter!) of er wordt een "universele" doos gebruikt...

Zo heb ik twee keer gehad dat mijn Golf opeens als een gek begon te roken bij optrekken. Bleek de intercoolerslang losgeschoten. De tweede keer begon hij te roken en slecht te trekken (inhouden) zonder direct aanwijsbare oorzaak. Hierbij bleek de luchtmassameter defect te zijn wat een veel voorkomend probleem was.

Uiteraard is het belangrijk een schoon luchtfilter gemonteerd te hebben. Dus zorg er voor dat je auto goed kan ademen, zeker bij tuning.

Trouwens, bij de PD TDI's zijn het twee stekkers plus twee kabeltjes (-/+) voor aan de accu. Het koppelstuk wordt er als het ware tussen de EMU en de motor geplaatst. Verwijderen en plaatsen is een eitje.

@Dutch4x4:

De Tuningbox is inderdaad niet goedkoop en kost zo'n 800 Euro. Voordeel is dus dat je hem kan verwijderen wanneer je dat wilt. Voor een leaseauto is het dus uitstekend geschikt. Later kun je hem dan weer voor de volgende auto gebruiken (mits dezelfde motor) en anders is de box goed te verkopen waardoor je dus een deel van de investering weer terug hebt. Er komen op dit moment heel veel PD's op de tweedehands markt en men wil graag wat meer vermogen, dus kwijt raken doe je hem altijd. Ik heb mijn Tuningbox die ik gebruikte in mijn vorige auto, een Golf IV Variant 100pk PD-TDI, verkocht voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde.
 

sunnyboy

Senior Member
Ik heb sinds 2000 een powerbox in mijn BMW320d E46 zitten.
Geen problemen met roetmeting e.d. Bij zelfde rijstijl zelfs een 10% gunstiger verbruik. 1:17,5 gedurende al die jaren! Kijk uit met inruil en verkoop. Prijs die je voor je auto terugkrijgt is aanzienlijk lager ivm "vermeende" hogere slijtage aan motor, versnellingsbak e.d.
Vermogen steeg van 136 naar 165 pk, koppel van 240 naar 320nm. Topsnelheid 220km. Dus VOOR verkoop powerbox eruit!
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
De Tuningbox is inderdaad niet goedkoop en kost zo'n 800 Euro. Voordeel is dus dat je hem kan verwijderen wanneer je dat wilt. Voor een leaseauto is het dus uitstekend geschikt. Later kun je hem dan weer voor de volgende auto gebruiken (mits dezelfde motor) en anders is de box goed te verkopen waardoor je dus een deel van de investering weer terug hebt. Er komen op dit moment heel veel PD's op de tweedehands markt en men wil graag wat meer vermogen, dus kwijt raken doe je hem altijd. Ik heb mijn Tuningbox die ik gebruikte in mijn vorige auto, een Golf IV Variant 100pk PD-TDI, verkocht voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde.

[/ QUOTE ]

Dank voor de toelichting, Jazz. Is inderdaad niet goedkoop, maar je verkoopprijs is niet mals! Had niet gedacht dat mensen er nog zo veel voor over zouden hebben. Het argument voor de leaserts dat je de auto weer standaard kunt inleveren, is ook wel sterk, vooral als je een leasemij hebt die geen tuning toestaat.
 

Karstieman

Forumguru
These are the applications for SKODA:
SKODA Serie Tuningbox®
---------------KW-HP-NM--KW-HP-NM-Ref.-------------
Superb 1.9 TDI 96 130 310 115 156 360 P32
Superb 1.9 TDI 74 100 250 90 122 300 P29
Octavia 2.0 TDI 103 140 320 122 166 380 PX-2.0
Octavia 1.9 TDI 96 130 310 115 156 360 P32
Octavia 1.9 TDI 81 110 235 100 135 285 DH13
Octavia 1.9 TDI 77 105 250 92 125 300 PX-105
Superb 2.5 TDI V6 120 163 350 135 184 400 VP60-153
Superb 2.5 TDI V6 114 155 310 140 190 390 VP60S
Octavia 1.9 TDI 74 100 240 90 122 290 P29
Octavia 1.9 TDI 66 90 210 85 115 260 DH13
Fabia 1.9 TDI 96 131 310 115 157 370 P32
Fabia 1.9 TDI 74 100 240 90 122 290 P29
Fabia 1.4 TDI 55 75 195 66 90 235 P30
 

rickske

Actief lid
Ik heb deze week mijn auto laten tunen volgens het EDC 16 principe dat de orginele software van de motorsturing eruit wordt gelezen en de aangepaste software er terug wordt ingelezen en vind dit een zeer groot verschil met de orginele software van 105pk,250nm naar 133pk,305nm en dit voor €499 met een correkte service je mag de auto proefrijden en daarbij merkte ik dat de auto op.9.5 sec.al op 100km/uur is en dat de motor héél wat soepeler loopt. /forum/images/graemlins/grin.gif
www.dmtuning.com
 
Bovenaan Onderaan