Ik denk dat dit niet echt aan de tuningbox ligt dat je auto zo rookt. Sommige dieselmotoren zijn gevoeliger voor extra brandstofinspuiting wat zich eerder uit in overmatig roeten. Bij de TDI-motoren is bekend dat ze een enorme reserve hebben m.b.t. de hoeveelheid luchtaanvoer en dat makkelijk de brandstofinspuiting verhoogd kan worden zonder de noodzaak de turbodruk te verhogen. Bij mijn twee VW-TDI's die ik heb gehad rookte de motor niet meer dan zonder de box. Bij het vloeren van het gaspedaal was er natuurlijk wel iets meer rook te zien, maar dat was ook het geval bij het vol accelereren zonder de box en is in feite normaal voor een diesel. De meeste Volvo diesels bijvoorbeeld die ik zie optrekken roken veel meer, ook de nieuwere!
Als je een TDI overmatig ziet roken is er meestal iets anders aan de hand, (luchtmassameter!) of er wordt een "universele" doos gebruikt...
Zo heb ik twee keer gehad dat mijn Golf opeens als een gek begon te roken bij optrekken. Bleek de intercoolerslang losgeschoten. De tweede keer begon hij te roken en slecht te trekken (inhouden) zonder direct aanwijsbare oorzaak. Hierbij bleek de luchtmassameter defect te zijn wat een veel voorkomend probleem was.
Uiteraard is het belangrijk een schoon luchtfilter gemonteerd te hebben. Dus zorg er voor dat je auto goed kan ademen, zeker bij tuning.
Trouwens, bij de PD TDI's zijn het twee stekkers plus twee kabeltjes (-/+) voor aan de accu. Het koppelstuk wordt er als het ware tussen de EMU en de motor geplaatst. Verwijderen en plaatsen is een eitje.
@Dutch4x4:
De Tuningbox is inderdaad niet goedkoop en kost zo'n 800 Euro. Voordeel is dus dat je hem kan verwijderen wanneer je dat wilt. Voor een leaseauto is het dus uitstekend geschikt. Later kun je hem dan weer voor de volgende auto gebruiken (mits dezelfde motor) en anders is de box goed te verkopen waardoor je dus een deel van de investering weer terug hebt. Er komen op dit moment heel veel PD's op de tweedehands markt en men wil graag wat meer vermogen, dus kwijt raken doe je hem altijd. Ik heb mijn Tuningbox die ik gebruikte in mijn vorige auto, een Golf IV Variant 100pk PD-TDI, verkocht voor ongeveer de helft van de nieuwwaarde.