O3 FL grill omlijsting

koekpap

Nieuw lid
Via Superskoda heb ik een zwarte grill omlijsting gekocht. Deze wil ik in plaats van de huidige chromen omlijsting monteren. Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
Ik heb zelf al een beetje rondgezocht maar het is mij nog niet duidelijk op welke manier ik de oude omlijsting fatsoenlijk en zonder teveel beschadigingen kan demonteren.

http://www.superskoda.com/Skoda/OCT...-17-BLACK-grille-frame-from-Octavia-III-RS245

Hierboven de overduidelijke link naar de zwarte grill.
En ja, 100 euro is redelijk prijzig voor een stukje zwart gespoten plastic maar het ziet er wel heel dik uit.
 

Fmoon

Forumguru
Volgends mij moet je de hele bumper demonteren en moet je er dan goed bij kunnen. Maar kan het mis hebben.
 

Michelv.

Forumguru
Zit aan de voorklep vast dus niks met de bumper te maken.

Bij mijn O2 was het geen moeilijkheid om te vervangen, met de O3 weet ik het nog niet
 

Fmoon

Forumguru
Oké, zie nu dat het enkel om de omlijsting gaat :facepalm:. Geen idee hoe dat gemonteerd is, maar wel in de bumper. Voor de hele grill moet de bumper er wel in z'n geheel af is mij verteld.
 
Laatst bewerkt:

React

Actief lid
Ik zal nu (zeker als nieuw lid) het halve forum wel over me heen krijgen:

De OT stelt een vraag over een onderwerp en vraagt naar iemand die er ervaring mee heeft. Dan komen er 6 reacties van mensen die er 1. Geen ervaring mee hebben. 2. Met elkaar in discussie gaan over of het nu aan de motorkap of bumper vast zit (geen ervaring er mee dus) 3. Of niet goed gelezen hebben en dus zomaar wat typen. Reageer dan niet!

Ik zit al een pagina totaal "onzinnige" reacties te scrollen...en ervaar dit als zeer irritant. Ik reageer namelijk nooit als ik het niet zeker weet / nooit gedaan heb / of geen link met info weet. Het houd de forums constructief en nuttig.

Wat ik gedaan heb bij een collega met een O3, en deze week bij onze Rapid. Is het volgende:
- Je krijgt de bestaande omlijsting er echt niet heel af, tenzij je de hele voorbumper demonteert.
- Zet de motorkap open (en vast) en draai de 4 zwarte torx schroeven bovenop de voorste dwars balk los
- Je kan dan de hele rand inclusief grille wat naar voren trekken, ik heb hier links en recht twee spuitbussen tussen gestopt zodat je kan werken
- Vervolgens heb ik met een föhn aan de binnenkant van de grille de nokjes van de bestaande omlijsting warm geblazen en deze er met een platte schroevedraaier eruit gedrukt, of met een puntbektang kapot gedraaid aan de binnenkant
- Uiteindelijk kan je de lijst er stuk voor stuk uitgewrongen krijgen, bij mij brak hij bij beide auto's in stukken
- Als de gehele lijst eraf is kan je met een stofzuigerslang de afgebroken nokjes wegzuigen achter je bumper
- Bij mij waren er wat beschadigingen rondom de openingen bij sommige losgewrongen nokjes, deze heb ik met een stanleymes weggesneden zodat de nieuwe lijst er mooi vlak passend op kan komen.
- Zet eerst de rand weer terug op zijn plaats en vast met de 4 torx schroeven.
- Vervolgens de nieuwe lijst op zijn plaats leggen en vanuit het midden naar de buitenkanten toe nokje voor nokje vastklikken
- Al met al is het best een klus maar het resultaat is er naar.

Succes!
 

Fmoon

Forumguru
volgens mij toch echt aan de gril !
Anders zou het toch niet gril omlijsting heten.....:pardon::pieker:

De grill zit weer aan de bumper vast, vandaar :-). Overwoog eens een honinggraat grill maar toen werd me verteld dat dan de bumper eraf moest, wist niet dat de omlijsting en grill uit 2 delen bestond.
 
Laatst bewerkt:

Rofffel

Forumguru
Honingraatgrill staat wel strak hoor :deuk:.
Maar idd de bumper moet eraf.
Met alleen Torx25 ben je er vrij snel.
Meteen de binnenkant wielkuipen ff isoleren en je bent ook meteen van het grootste geluidsdrama af van een Octavia (vind m in vergelijking met een passat erg gehorig namelijk).
Je bent ff bezig, maar dan heb je ook wat ;)
 

koekpap

Nieuw lid
Gisteravond toch maar een poging gedaan.
Met dank aan de beschrijving van React is het helemaal gelukt. Het duurde ongeveer een halfuurtje samen met een maatje van me.

De oude omlijsting is er in 4 stukken uitgekomen. Die krijg je er inderdaad nooit heel uit.

Hieronder het resultaat. Nu nog even kijken of ik de chromen strip onderaan de bumper nog zwart wil maken.

 

Rofffel

Forumguru
Black on black, altijd goed!
Zwarte skoda logo's erop.
Sticketje black line (niet doen natuurlijk).
Dikke 19 inch zwarte velgen eronder en de banden ook goed onderhouden (bandenzwart) dan rijd je als baas ;)
 

Kiekerjan

Forumguru
De grill zit weer aan de bumper vast, vandaar :-). Overwoog eens een honinggraat grill maar toen werd me verteld dat dan de bumper eraf moest, wist niet dat de omlijsting en grill uit 2 delen bestond.

Is inderdaad even een werkje, maar dan heb je ook wat!
 

Bijlagen

  • ACA7E85C-9234-4D70-93AB-8F54001F3F28.jpeg
    ACA7E85C-9234-4D70-93AB-8F54001F3F28.jpeg
    504,1 KB · Weergaven: 342
  • 0ACBB4B3-C9CF-412D-8B83-79F378337556.jpeg
    0ACBB4B3-C9CF-412D-8B83-79F378337556.jpeg
    171 KB · Weergaven: 338
  • 36227CD4-1AB8-4C06-B896-63A22F1A8BCF.jpeg
    36227CD4-1AB8-4C06-B896-63A22F1A8BCF.jpeg
    908,3 KB · Weergaven: 306

Arjan6891

Nieuw lid
Hierbij mijn ervaringen met een zwarte grill omlijsting voor de Octavia 3FL. Bumper moet er even af om het netjes en zonder schade te doen. Klusje van 2 uurtjes incl koffie.

Via Ebay is de omlijsting te koop. Zoeken op 5E0853761E 041 en dan had ik er 1 voor 60 euro in huis. Origineel VAG product in originele VAG verpakking.

Bumper losschroeven, zie youtube of elders dit forum. Totaal 22 torx schroefjes waarvan 6 lastig bereikbaar (achter de wielkast tussen bumper en voorspatbord). Daar zitten ook 2 torx schroefjes met metrische draad. Ik heb een 1/4 rateltje met 2 verlengstukjes gebruikt.

Na demontage bumper zie je ook gelijk waarom de bumper eraf moet: Er zitten 2 stukken plastic aan de achterzijde van de grill geklikt en die dekken een paar clipjes af.

Dus die 2 inzetstukken eruit klikken en voorzichtig per clipje de lijst losklikken. Dan kun je de nieuwe lijst ook netjes aandrukken en alle lipjes vastklikken. De passing is heel erg strak, je moet ze 1 voor 1 nalopen.

Bij het terugmonteren van de bumper eerst die metrische schroefjes vastschroeven en dan de rest. Goed te doen, strak resultaat.

De ruiten worden binnenkort nog getint met folie en dan is het allemaal wel naar wens.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan