O3 1,4 TSI Distributieriem vervangen bij 250K

Ik heb deze auto gekocht in 2018 met 120K bij een leasemaatschappij. De distributieriem zou levenslang meegaan. Ik ben na aanschaf eens gaan zoeken op het Internet naar informatie over deze riem en de vervanging ervan. Dat was nogal een zoekpartij met zeer uiteenlopende intervallen van 120K tot levenslang. Uiteindelijk een engels onderhoudsprogramma gevonden (zie bijlage). Vanaf 240K elke 30K inspecteren. Gezien de kosten van inspectie en de kosten bij breuk heb ik besloten de riem te vervangen.
 

Bijlagen

  • timing belt octavia iii 1.4 tsi.png
    timing belt octavia iii 1.4 tsi.png
    149,3 KB · Weergaven: 17

gehaktbal

Forumguru
Precies, heb ik ook gedaan.
Mijn teller staat nu bijna op 250dkm.

Vind het altijd wel lachwekkend dat fabrikanten 'life time' opgeven voor sommige onderdelen, die dan toch vervangen moet worden. Net of dat de fabrikant zelf niet verwacht dat de auto langer dan deze kmstand mee gaat.

zie ook dit topic:

Forum staat vol met topics met vragen over distributieriem-intervallen.
 

gehaktbal

Forumguru
Riem was wat gedroogd, wat kleine kloofjes aan de tanden. Niet heel spannend. Heb hem door een Vakgarage laten vervangen. Die hebben hem verder niet meer beoordeeld, maar gewoon vervangen op mijn verzoek. Vanuit mij dus een preventieve actie, gezien leeftijd/kmstand en boeren verstand (want hoewel 10 jaar en meer dan 200dkm niet heel spannend is, is het voor een rubberen riem ook weer niet niks).

Heb de oude riem niet mee gevraagd. Achteraf heb ik daar wel wat spijt van.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
@gehaktbal : ik kan me heel goed vinden in je redenatie; als de volgende riem weer 200d km mee gaat is de kostenpost voor vervanging natuurlijk maar een schijntje en wil je daar verder geen risico mee lopen.
 
Bovenaan Onderaan