O2C wordt O3C... tips?

MRNX

Forumguru
Dag mensen,

weer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost.

Ik rij nu nog in mijn 2010 O2C 1.4 TSI, waarmee ik toch wel wat problemen heb gehad (ketting, koppeling, draagarm). Er staat nu bijna 210000 km op de teller en ik denk dat het tijd wordt voor iets nieuws.

Ik rij ongeveer 25000-30000 per jaar, hetgeen volgens mij toch wel de keuze voor een diesel rechtvaardigt. Ik heb geen diesel ervaring, maar ik heb mijn oog laten vallen op een 2014 O3C 1.6 TDI greentech met 93000 op de teller. De auto is volgens mij voorzien van alle denkbare opties. Ik kan me niet voorstellen dat er nog iets níet op zit...

De greentech is toch gewoon een goede motor, of niet? Ik ben geen racemonster, heb graag een betrouwbare en zuinige motor die wel een beetje meekan in het verkeer. Zijn er specifieke zaken waarop ik moet letten (niet alleen qua motor, ook op gebied van carrosserie)?

Ik heb een redelijke offerte gekregen met de inruil van mijn O2C, maar ik probeer dit morgen toch nog iets gunstiger te maken.

Ik hoor graag of jullie goede tips voor me hebben. Bij voorbaat dank!

Marcooctavia

Forumguru
Heb zelf de 16TDi met de 6 bak en ik vindt deze prima rijden.
Ik vindt de combinatie met de 6 bak er fijn.

Marco.

MRNX

Forumguru
Ik ben ook een 6 bak gewend in m'n 1.4 TSI.
De 1.6TDI greentech is dan weer 5-bak, i.t.t. de greenline...

why???

CharlesTucker

Forumguru
@mkprs, Ik heb er zo'n beetje 270.000km opzitten met een O2C 1.6TDI GreenTech, met 5 bak. En dat is me prima bevallen eigenlijk. Weinig problemen, alleen rond de 255.000km de EGR klep kapot. Vervelend, ontsjoemel-software gerelateerd of niet, geen idee, maar die klep heeft het toch nog twee keer zo lang volgehouden als bij m'n vorige auto (een Opel Zafira), dus ik vond het eigenlijk wel best. Hier op het forum zijn redelijk wat voorstanders van het laten weggschrijven van die klep, dat kun je dus overwegen. Ik ben zelf ook voor betrouwbaar en zuinig, ook geen racemonster maar wil wel dat ie een beetje meekomt, net als jij dus, en dat kan prima met die 1.6TDI, ook met die 5-bak. Die Opel had trouwens ook een 6-bak, dus ik ben "teruggegaan", in het begin had ik nog wel eens het gevoel dat ik een versnelling tekort kwam, maar dat was vrij snel over.

Verder denk ik dat het bij 25/30.000 km per jaar financieel niet zo veel uitmaakt of je voor diesel of benzine gaat. Doe je veel korte stukjes, dan zou ik toch weer voor benzine gaan, daar kunnen die diesels niet zo heel erg goed tegen. Bij mij is pas na een kwartiertje of zo goed warm, Toeval of niet, die EGR klep ging bij mij stuk precies toen ik een korte periode had waarin ik toch wat korte stukjes moest doen, met heel erg veel file en langzaam rijden. Maar doe je veel snelweg, prima keuze die 1.6TDI.

Overigens leuk om in je handtekening te lezen dat je huidige Octavia net als de mijne Arctic Green is, die zie je niet zo veel. En ook bij ons staat er een Citigo op de parkeerplaats, maar die is donkerblauw. Anyway, succes met kiezen!

MRNX

Forumguru
@CharlesTucker dank je voor je uitgebreide reactie.

Ik heb vandaag de O3C gekocht! Mooie uitvoering. Ik dacht dat er meer opties op zaten, maar ik ben blij. Leer, xenon, pdf rondom, front assist, ACC, panoramadak, nog wel wat hier en daar. Fijne rit gehad, al wat kunnen wennen aan de ACC, de motor en de versnellingsbak die toch wel wat andere overbrengingen heeft dat de 6-bak die ik gewend was.

Ik heb toch gekozen voor diesel, al heb ik toch nog getwijfeld. Denk dat we dat allemaal wel eens hebben, maar goed, ik ben tevreden met m'n keuze.

geen arctic green meer op de oprit, maar zilvergrijs. Ik zal binnenkort wat foto's maken en eens wat laten zien.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CharlesTucker

Forumguru
Gefeliciteerd, en veel plezier met de nieuwe aanwinst. En wat twijfel lijkt me wel normaal, het zijn toch forse bedragen die je op tafel moet leggen. En of je keuze voor diesel de juiste is kom je toch nooit meer achter, dus ik zou daar maar gewooon vanuit gaan en van je auto genieten :).

• Leuk
Waarderingen: MRNX
Bovenaan Onderaan