[O2] Zonnedak en waxoyl

Aangezien ik het liefste cabrio rij maar dut niet te rijmen is met een grote berg capiciteit ;) zit ik te denken over het meebestellen van een webasto 500 freedome. Iemand ervaring hiermee? Verder wil ik weten of het intressant is om een waxoyl behandeling te doen...
 

purk

Senior Member
achteraf een zonnedak erin maken zou ik persoonlijk niet doen, Altijd gaan die dingen lekken op een gegeven moment.

waxoyl tja, ik zou het werklijk niet weten of het echt helpt.
 

Opermeer

Nieuw lid
Zou geen waxoyl nemen volgens mij wordt daar alleen de verkoper beter van want ze geven al geen garantie meer als je door de wasstraat bent geweest. Kan je hem volgens mij beter zelf in de was zetten als je dat elk half jaar doet met goede wax bijvoorbeeld Mc Quire heb je zeker een goed resultaat en het is maar een half uurtje werk na het wassen Goed voor je spieren en je portomonaie.
 

hemi24

Forumguru
Even vooropstellen dat een auto die regelmatig wordt gereinigd op den duur het beste schoongehouden kan worden, zou ik voor hetzelfde geld gaan voor een handwas...

Het mag de lak dan beter afschermen, maar de garantie gaat ongeveer tot aan de deur...
 

michelover

Forumguru
Waxoyl

Heb zelf op mijn RS gelijk bij aankoop een waslaag van waxoyl erop laten brengen en er veel plezier van gehad. Heb mijn auto in drie jaar tijd nog nooit in de was gezet. Elke week een emmertje sop en hij glimt weer. Ben er zo blij mee dat ik het op mijn Superb ook heb laten doen. Beschermt de lak beter en maakt het wassen eenvoudiger. Vliegjes en andere onderdelen die op de auto spatten zijn er met een beetje water eenvoudig af te spoelen. Ja je moet er niet mee door de wasstraat , maar dat is altijd af te raden. Heb altijd zwarte auto's gehad en ging vroeger ook door de wasstraat. Na een paar keer zie je allemaal keurig streepjes in de lak, het is maar wat je wil.
 

Opermeer

Nieuw lid
Geloof me of niet maar een auto waar helemaal niets op zit en een maal in de week een emmertje sop krijgt glimt na drie jaar ook nog tegen je op alleen is de lak dan wel lekker stroef geworden.Laat je toch niet wijsmaken dat een laagje vloeibare wax drie jaar blijft zitten en beter is dan vaste wax die handmatig eens per half jaar er op wordt gebracht. Een auto die drie jaar alleen maar een laagje Waxoyl heeft moet je maar eens over aaien. Daarna moet je dit ook eens doen op een auto die echt al die tijd gepoetst is. Die is dan nog zo glad als een aal en spoelt zich in een regenbui al schoon. Ik zelf heb een witte combi en altijd witte auto's gehad dat vindt ik nou eenmaal mooi en nooit zie je mij in een vuile auto terwijl ik ook niet elke week de tijd heb om hem te wassen. Ik ga trouwens nooit door de wasstraat hoor want als je van je auto snel af wil moet je dat vooral doen
 

hemi24

Forumguru
Ik ga trouwens nooit door de wasstraat hoor want als je van je auto snel af wil moet je dat vooral doen


Ook in wasstraten is een hoop verschil... Die van mij gaat zo goed als elke week door de wasstraat, maar krijgt daarintegen ook minstens één keer per jaar een grondige poetsbeurt met wat turtlewax.
Een wasstraat met goede voorspoelbeurt (inzepen en afspuiten) én de juiste borstels met hotwax is echt niet schadelijker voor je lak dan het poetsen met een met zand verzadigede spons op de oprit...

Ik denk zelfs dat je met een spons op de oprit meer krassen veroorzaakt dan een goede wassstraat!
 
Mensen ik wil graag de ervaringen met waxoyl weten niet hoe ik moet wassen...

Verder nog mensen met ervaringen over een dak achteraf inbouwen, met name de webasto hollandia 500 freedome?
 

Opermeer

Nieuw lid
Je hebt gelijk er is verschil tussen wastraten en dat zit hem vooral in het voorspoelen en vooral in wat voor soort borstel. Veel van die straten hebben van die nijlon borstels met van die draden met een hoekig profiel en dat komt behoorlijk hard aan hoor op je lak. Maar wat het handwerk betreft, ook hier eerst spoelen en een grote grove liefst echte spons gebruiken en die zeer zeker veel spoelen tussendoor. Turtle ook goed spul.
 

Ronnie

Forumguru
Verder nog mensen met ervaringen over een dak achteraf inbouwen, met name de webasto hollandia 500 freedome?
Geen ervaring met dit dubbele dak, maar bij het schadebedrijf waar ik werkte moesten wij voor een Opeldealeractie zo'n 50 stuks schuif/kanteldaken inbouwen.
zo'n 10 stuks daarvan kwamen terug met problemen in de electrische aandrijving. Zwak punt was de verbinding van motor/aandrijfspiraal welke het dak opendrukt. De tandwielen/wormwielen in deze constructie liepen na 2 jaar al stuk. Vervangen van dit mechaniek is net zoveel werk dan het plaatsen van een nieuw dak......
Misschien heb je hier wat aan.....
 

Steve

Senior Member
Ik heb zelf geen ervaring met waxoyl maar spreek wel veel mensen die het hebben of die het aanbrengen (auto dealers).

Waxoyl is ik wil niet zeggen oplichterij maar het riekt er wel naar.
De wax die er op gesmeerd word kost 25 euro in een sponsje en hier kun je 3 wagens mee behandelen.
Na een half jaar is er geen waxoyl meer te bekennen op de lak en je wast dan puur alleen nog de lak en tja die gaat dan glimmen.

Dit heb ik niet uit eigen ervaring maar van dealers die het verkopen en aanbrengen.
Nu weet ik ook dat er iemand betaald dient te worden om het aan te brengen dus een aantal manuren worden ook doorberekend.

Kun je beter in mijn ogen een eigen set aanschaffen of laten doen door iemand dan je wagen een waxoyl behandeling te geven.

Nadeel van waxoyl is ook nog eens dat je alleen hun producten mag gebruiken en als er bij de waxoyl dealer maar enige twijfel is vervalt je garantie.

Laat je eens vrijblijvend informeren bij een detailer over verschillende merken zoals smartwax, chemical guys of Meguiars.

Je mag me een pm sturen eventueel.
 
Bovenaan Onderaan