[O2] Piepende Multiriem


Toen ik mijn Octavia 2.0 TFSI RS 2007 kocht is de spanrol vervangen, maar niet de multiriem. Bij een koude ochtend start hoor ik dus dit... En dat is volgens mij niet goed.

Nieuwe multiriem? Of staat de riem te strak? Geen idee!

Hoop dat iemand duidelijkheid kan geven...
 

Jasper-RS

Forumguru
Dit klinkt als de vrijloop van de dynamo poelie. Deze gaan vaker stuk. Waarom heb je de spanner eigenlijk vervangen?
 
Dat is gebeurd toen ik hem kocht, die had speling dachten ze. Vrijloop van dynamo poelie.

Eens in Elsa zoeken hoe ik dit aan ga pakken. Iemand tips?

Edit1: net gelezen dat je er toch wel wat speciaal gereedschap voor nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Klink gewoon als de riem.

Een vrijloop van de dynamo hoor je met name bij uiterste stuur uitslag.. De multiriem begint dan heel erg te klapperen als deze kapot is
 

Spierings

Forumguru
Is toch een automatisch spanner, zou goed moeten zijn als deze nieuw is...

Kan komen doordat riem oud is..nieuwe zijn de kosten niet. Je zou hem even met een beetje spray in kunnen spuiten, meestal is het geluid dan even weg..
 
Maar een update geven anders heeft de volgende niets aan dit topic...

De auto is bij de garage geweest. Vloeistoffen zijn bijgevuld. Multiriem was in orde. Piepen kan zijn omdat de auto door de verkoper compleet was schoongespoten, ook motor.... Hij piept in ieder geval niet meer in de ochtend.

Ook de distributie na laten kijken, die gaat de 180000km wel halen. Zag er nog keurig uit. Dus nog 35k km te gaan.

De auto is netjes onderhouden geweest. Dus goede aankoop!
 

Spierings

Forumguru
Ivm de leeftijd zou ik de tandriem al lang vervangen hebben, is inmiddels al bijna 9 jaar oud... Dat er iets netjes uit ziet betekend niet dat er geen kleine breukjes heeft.

Bij een 1.8t van een TT eens gehad dat tijdens de proefrit een stuk of 10 tanden af brak.. Vond de klant welke naast me zat ook een stuk minder..
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Oh oeps. Ik had even een andere invulling / idee bij 'proefrit'.

Dat is zeker zuur zeg! :(

In elk geval merk ik dat er dikwijls besloten wordt 'nog even door te rijden' met een distributieriem die volgens voorschrift van de fabrikant vervangen zou moeten worden.
Mijn pa bezuinigde altijd op onderhoud en heeft vroeger een keer met een van zijn auto's de riem in de motor gereden. Reden om niet te vervangen was omdat de onkosten van de grote beurt tegen gevallen waren, dus besloot hij de verversing van de riem nog een jaar uit te stellen.

2 maanden later kon hij de auto weggooien, incl de investering van de grote beurt.

Ik heb me daar als jongeman lering uit getrokken :)

Ik denk dat het heel vaak goed gaat, maar af en toe ook niet. Ik zou een stuk geruster rijden als ik wist dat de riem volgens schema vervangen is....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan