[O2] Luidsprekers achter

Dorus

Lid
Beste mensen,
Voor het eerst op deze site. Ik ben sinds een week in het bezit van een octavia 11 combi aqua blue. Erg blij met de auto. Alleen bij de ambition blijken er helaas geen luidsprekers achterin te zitten. Dit is erg onhandig met kinderen achterin. Ik word gek van de herrie en wil het geluid naar achteren faden. Dus nieuwe luidsprekers laten installeren bij de dealer.Zij hebben er nu alleen onderin luidsprekers gezet en niet van die kleine twitters. Dit is opzich geen punt, maar het geluid klinkt waanzinnig dof achterin. Morgen willen ze de boxen ompolen (draden verwisselen) en dan moet het geluid misschien beter zijn. Iemand bekend hiermee?
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je de luidsprekers ompoolt(alleen achter) wordt er een tegenwaartse (contrafase) beweging gecreeert t.o.v. de voorspeakers, dit resulteerd in een lagere geluidsdruk en zal het algehele geluid in de auto afbreuk doen. Als ze de achterspeakers willen ompolen hebben ze de deurkaart er toch al af, kunnen ze zo de tweeters installeren.....(heb je tenminste een fatsoenlijke kwaliteit geluid) Of ze moeten achterin z.g. breedband (2-weg) luidsprekers monteren.
 

Plukkie

Nieuw lid
Wat Ronnie zegt, door de boxen in tegenfase aan te sluiten, gaat geluid voor en achter elkaar elkaar 'opheffen'. Dit opheffen is dan met name merkbaar voor de lage tonen, zodat het hoog relatief beter hoorbaar zou worden. Verwissel maar eens thuis de draden van (een van) de boxen links of rechts, je hoort onmiddelijk dat de bas een stuk minder is (het klinkt verder ook onnatuurlijk).
Het is een beetje rare 'oplossing', tweeters lijken me beter.
 

Dorus

Lid
Jullie hebben gelijk. De dealer gaat nu dus ook tweaters installeren. Wel vreemd eigenlijk dat er geen boxen, standaard, op de nieuwe combi zitten. Vaak koop je de auto, omdat er ook kinderen zijn en dan heb je geluid nodig achterin. Dom maar niet op gelet bij de koop.
 

herbiek

Senior Member
Dorus, wij hebben ook een Octavia combi Ambition waar alleen voor speakers gemonteerd zijn. De dealer kon mij melden dat er ook geen bedrading was getrokken vanuit de radio tot in de middenstijl. Weet jij zo of dit ook werkelijk het geval is en mag ik vragen wat jij moest betalen voor dit klusje om speakers achter te monteren?
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb ook die fout gemaakt, ik zag op bestelbon staan "radio CD met 4LS" dan denk je 2voor/2achter, maar nee 2 grote vooraan en 2tweeters vooraan en vanachter nihil.
Wou da achteraf laten doen, maar is er nooit van gekomen. Nu niet meer nodig, kids luisteren toch naar hun I-pod(doof), hebben andere muziekkeuze dan papa en mama.
 

Dorus

Lid
Herbiek,
Het ompolen had geen zin. Nu heeft men achterin ook twee tweeters erbij geplaatst.Ik moet zeggen, dat het geluid wel beter is, maar het blijft behoorlijk zwaarder/doffer klinken achterin. De garage zegt, dat het komt omdat de klankkast anders is van de deur achterin. Er moest inderdaad bekabeling worden doorgetrokken.
Deze grap heeft mij totaal € 260 gekost. De garage is schappelijk met de prijs omgegaan.
 

skodaboy

Forumguru
Ik heb ook die fout gemaakt, ik zag op bestelbon staan "radio CD met 4LS" dan denk je 2voor/2achter, maar nee 2 grote vooraan en 2tweeters vooraan en vanachter nihil.
Wou da achteraf laten doen, maar is er nooit van gekomen. Nu niet meer nodig, kids luisteren toch naar hun I-pod(doof), hebben andere muziekkeuze dan papa en mama.

idd de 02 heeft enkel maar vooraan 4LS en achter geen...
persoonlijk vind ik dit ook te weinig,ik fade het geluid ook altijd meer naar achter toe,omdat ik vind dat als je de radio nogal hard zet,het nogal "schreeuwend" overkomt vooraan in de auto.
nu bij deze 02 heb ik het soundsysteem met 12LS vanaf fabriek...;)
ik kan het geluid mooi regelen over de wagen en het klinkt ook zeer goed.
bij m'n 01 elegance had ik gewoon een radio cd met 8LS vanaf fabriek...
 
Dorus, bij welke garage heb jij de boxen in laten bouwen?

Ik wil n.l. weten of de bedrading al aanwezig is, mijn dealer kon dat niet met zekerheid zeggen.

Jechri, bij welke dealer komt deze informatie vandaan?

Als de bedrading nog niet aanwezig is, komt bij mijn dealer de prijs op ong. 700 euro uit!
 

Dorus

Lid
Laten inbouwen bij Hegeman in Arnhem. Ze hebben het voor een schappelijke prijs gedaan, omdat ik de auto er vorige maand heb gekocht. Ze vinden ook dat er eigenlijk boxen achterin moeten en daarom vriendenprijs. Aardige mensen in Arnhem. Vergis je niet met Hegeman Nijmegen, want daar zijn ze van een ander vriendschappelijk kaliber.
 
Dorus,
Bedankt voor de info. Ik zal mijn dealer vragen contact op te nemen met Hegeman in Arnhem.

Wordt vervolgt...
 
Bovenaan Onderaan