O2 FL: Dagrijverlichting MET dashboard verlichting mogelijk?

Slider

Forumguru
Hoi allen,

Sinds een paar weken hebn ik mijn pre-FL O2 TDI omgeruilt voor een FL O2 1.4 TSI.

Deze nieuwe heeft standaard leuke opties zoals fabrieks xenon en dagrijverlichting.
Nu ben ik altijd gewend om altijd met dimlichten te rijden en vind het ook prettig als zelfs overdag mijn dashboard dus verlicht is, met name de wijzer platen.

Nu viel me op dat met dagrij verlichting mijn wijzer platen niet oplichten :(

Is er een manier, ik heb beschikking over VCDS, om dit WEL aan te krijgen? dus wijzer platen verlicht bij dagrij verlichting?
Ik heb hier lang naar gezocht, maar kan het nergens vinden of het uberhaupt mogelijk is.

Alvast bedankt,

Steven

MarkvdD

Forumguru
Bij mij staat de verlichting van de tellernaalden wel standaard aan, ook als alleen het stadslicht aan is. Als ook de tellerverlichting erbij aan kan als alleen het stadslicht aan is zou ik dat wel prettig vinden.

Antera

Donateur
Dit vind je in module 17 in Byte 0 en dan staan de waarde's van de bits er weet die niet uit me hoofd kom eigenlijk nooit voor dat men dat wenst

Slider

Forumguru
Ik heb daar gekeken, bit 0-3 zijn distance impulse numbers. Dat zal het niet zijn.
Verder zit er alleen de Country code, die zal je waarschijnlijk bedoelen? Staat nu op Rest of the World. Welke land code zorgt voor die verlichte dash?

Rainesh

Forumguru
Ik heb daar gekeken, bit 0-3 zijn distance impulse numbers. Dat zal het niet zijn.
Verder zit er alleen de Country code, die zal je waarschijnlijk bedoelen? Staat nu op Rest of the World. Welke land code zorgt voor die verlichte dash?
Uit welke kun je kiezen? Verlichting zit ook in 09. Daar kun je ook even naar kijken.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag

Spinal

Forumguru

Even een schopje, heb je het werkend gekregen?

Slider

Forumguru
Nee, zal inderdaad alleen met VCP kunnen vermoed ik. Ik heb het opgegeven, rij weer met xenon aan overdag.

Renkie

Forumguru
Op zich is het trouwens geen raar idee zoals het origineel bedacht is. Doordat de tellers niet verlicht zijn merk je als het "echt" donker is ook op dat je het licht aan moet doen.

Renault heeft standaard de tellerverlichting aan en ik zie regelmatig auto's in het donker met alleen dagrijverlichting rijden. Valt niet echt op als de straten goed verlicht zijn en de bestuurder heeft veel licht om zich heen vd tellerverlichting.

Nadeel is dat de lampen achter uit zijn.....

Slider

Forumguru
Ik snap het aan de ene kant ook wel, amar ook in daglicht/zon is het slecht af te lezen, iig in de Octavia. De wijzer is wel verlicht, maar lastiger te zien waar hij op wijst als het daar achter donker is.

Reed ook tijdje met de digitale snelheids meter op de multidot, om zeker te weten dat ik niet te hard ging.

Spinal

Forumguru
Bij mij zijn ook alleen de tellernaalden verlicht. Jammer dat de tellerplaten niet met VCDS in te schakelen zijn, ik had dat graag werkend gehad.
Bij mij branden de achterlichten ook icm DRL en heb een schakelaar met AUTO stand dus van het ‘vergeten’ dimlicht in te schakelen heb ik weinig last.

Handige Harry

Forumguru
Bij mij zijn ook alleen de tellernaalden verlicht. Jammer dat de tellerplaten niet met VCDS in te schakelen zijn, ik had dat graag werkend gehad.
Bij mij branden de achterlichten ook icm DRL en heb een schakelaar met AUTO stand dus van het ‘vergeten’ dimlicht in te schakelen heb ik weinig last.
Maar waar niet gewoon je dimlicht aan?

Je hebt alles aan behalve het dimlicht, ik zie het nut er niet van in.

Canon-Eye

Forumguru
Waarom is dan DRL uitgevonden?
DRL is bedacht omdat dit overdag de zichtbaarheid bevordert en minder stroom vergt dan de dimlichten. Die stroom moet uiteindelijk ook door de motor worden opgewekt, dus minder belasting = minder verbruik. Dat was de ratio erachter.

De vraag of dit qua brandstofbesparing al dan niet zoden aan de dijk zet, laat ik even buiten beschouwing. Het feit dat vanaf een bepaalde datum alle auto's geleidelijk aan verlichting gaan voeren die ze ook overdag op afstand zichtbaar en (bv. als tegenligger) herkenbaar maakt vind ik op zich al een groot pluspunt van deze uitrustigseis.

Ik reed tenslotte al sinds medio jaren '70 altijd, dus dag en nacht / zon of regen, met dimlicht aan, gewoon om gezien te worden, ook op provinciale wegen waar je door bomen afwisselend zon en schaduw hebt. Een auto met dimlicht op "verdwijnt" dan niet tegen de achtergrond omdat die twee pitten continu duidelijk maken dat er iets aankomt. Ik heb dan ook menig tegenligger een beginnende inhaalmanoeuvre zien afbreken.

Bij mijn Fabia vond ik de zichtbaarheid van de DRL eigenlijk niet optimaal en had ik dus ook wat vaker dimlicht ipv alleen DRL. Ik had geen zin in gepruts met aftermarket LED-lampen.
Mijn huidige Leon is voorzien van behoorlijk felle LED-DRL, dus ik merk dat ik nu veel minder vaak op dimlicht overstap dan met de Fabia.

Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Geen idee waarom ze soms iets uitvinden voor problemen die er niet zijn.
Haha, daar ben ik het ook mee eens. Persoonlijk vind ik het vaak mooier uit zien en kan ze vervangen voor mooie witte LED lampen.
Xenon lampen vervangen vanwege de kleur vind ik een te dure grap. En je spaart je xenons door ze overdag niet te gebruiken.
Ok, de duurzaamheid van xenon is erg hoog natuurlijk, maar als ze gaan zijn ze ook weer erg duur om te vervangen (want ik wil geen chinese troep xenon lampen)

Dus mijn idee was de DRL te doen met witte LEDs, maar vind het te lastig de snelheid af te lezen met felle zon (dus zonnebril op), zonder verlichte wijzerplaten.

Mss eens langs een Skoda dealer die VCP heeft, voor de verlichting en meteen achterlichten aan met DRL.

Bovenaan Onderaan