O2 Airco condensor vervangen

DJSmiley

Actief lid
Hoi allen,

Vandaag mijn condensor vervangen: Deze was na zo'n 340dkm heengegaan.. Lekkage bovende droger. Het zou me niets verbazen als er ook (kleine) lekjes door steenslag zitten, maar goed, hij moest er toch uit.

Omdat dit een klusje is wat bij de garage aardig wat arbeid kost (uren) is dat best iets wat je zelf kan doen. En gezien de kosten vond ik dat een relatief dure aangelegenheid: Niet meer iets wat ik in mn O2 wil steken. Dus die uren besparen... (naja, eigen tijd kost ook wat maar ach)

En foto's zeggen meer dan een verhaal, dus hierbij een paar foto's.

Benodigdheden: Een ratel/doppenset, en diverse bitjes. Verlengstukken voor bits en doppensets zijn ook erg nuttig.
Wel zitten er een paar minder gangbare bij: Torx T45 voor de airco connectoren en een XZN voor de bumperbalk.
Uiteraard is een nieuwe condensor ook handig. Ik heb de goedkoopste genomen (70 eur ofzo). Let wel dat ie met droger is en met nieuwe O-ringen (of bestel die los)
In mijn geval dus de 1 van de goedkoopste: een NRF. Een duurdere zal vast beter zijn, maar de laatste paar jaar dat die O2 meegaat red een goedkopere vast ook wel.

In dit setje op Amazon zitten ze beide
https://www.amazon.de/gp/product/B009I4HRDW/ref=oh_aui_detailpage_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
(let op: veel setjes stoppen bij T40 en/of hebben geen XZN bits)
Accuboor/schroevendraaier is handig als je lui bent en/of voor het 'meters maken'. Aandraaien met de ratel zodat je gevoel hebt bij het draaimoment (liefst uiteraard met een momentsleutel)

Ik had zelf geen beschikking over een brug, maar dat is ook niet noodzakelijk: Als je de auto aan de voorzijde omhoog krikt heb je voldoende ruimte om te werken. Ik had aan beide kanten een 'blok' van oud steigerhout gemaakt welke onder de krikpunten stonden en op die manier zo'n 20cm extra werkruimte kunnen creeeren.
Zorg wel dat je systeem leeg is (is ie vaak al als ie lek is, anders bij een garage resterende koelmiddel laten terugpompen. Je mag dit niet zomaar lozen in de buitenlucht!)

Bumper demonteren: Deze zit met 3 schroeven in de wielkast (2 stuks in het spatbord en 1 welke de bumper vasthoud aan de bovenliggende carroserie (deze zit dus recht omhoog thv de 'naad'
Onder de beide lampen zitten 2 spreidpluggen per kant. Onderkant auto zitten er ook een aantal (Samen met een paar schroeven)
Demonteer wel eerst eventuele mistlampen. (Plastic kap verwijderen waar ook het sleepoog zit, 2 T25 schroeven loshalen en lampen eruit pakken), idem aan de andere kant.

Na het verwijderen van de bumper kun je bij de 4 schroeven waarmee de condensor vastzit op de rest van de handel. Deze kun je ook loshalen.

Vervolgens kun je de bumperbalk loshalen. Deze zit aan beide kanten met 4 stuks XZN bouten vast, en meerdere 'normale' schroeven.

Om extra werkruimte te krijgen tbv de airco connectoren kun je het ruitenwisservloeistofreservoir eraf halen (dop 10, 2x moer links, 1x bout rechts, 1x bout bij het vulgat). ff opletten dat je 'm afdopt en ie niet alles ondersproeit.

Je kan nu met een T45 bij de airco connector leiding komen. Deze kun je nu loshalen. Dop ze wel zsm tijdelijk af, houd contact met de buitenlucht beperkt. De compressorolie is hygroscopisch, en je wilt ook geen vuil in je leidingen.

Daarna kun je de schroef aan de zijkant van de radiator losmaken welke de aircoleidingen op zn plek houd. Bij mij was deze aardig verroest, maar kreeg 'm wel los (T30.. als je niet oplet past een T25 ook, maar dan pakt ie (net) niet en draai je 'm aan gort)

Vervolgens heb ik de luchtinlaat (boven radiator, incl slang naar luchtfilter) losgehaald en het stuk plastic boven de radiator losgeschoefd waar de inlaat op zat. (2 schroeven achter de sluiting van de motorkap, en 2 links en rechts. (Deze zijn k*t bij te komen, zitten naar boven geschroefd, maar met een kleine ratel/hoeksleutel lukt dat wel)

Aan beide kanten van de radiator zitten 2 schroeven waarmee deze op zijn plek gehouden wordt. Na het losschroeven hiervan kun je de radiator bewegen en heb je wat ruimte hierin, je kan 'm iets naar achteren kantelen.

Dan het tricky part: de handel eruit halen en wisselen. Ik heb met een kratje de radiator ondersteunt.
Daarna de schroeven bovenop losgeschroefd zodat het hele frame waar de radiator in zit naar voren kan komen.

Vervolgens kon ik de radiator + alles schuin omhoog tillen en uit de ophanging/rubbers onderaan halen om zo wat ruimte te winnen.
Uit de ontstane ruimte kon ik de oude radiator eruit schuiven: Schuin naar links en via de plek van het ruitenvloeistofreservoir uit het chassis.

De nieuwe heb ik er op dezelfde manier weer ingekregen.

Vervolgens de radiator vastzetten (4 schroeven, en 1 aan de zijkant). In mijn geval moest ik de leidingen licht bijbuigen voordat deze goed zat.

Vervolgens kun je de aircoleidingen weer aansluiten. Vervang de beide O-ringen en smeer deze in met wat compressorolie (PAG46, 8 eur op Amazon.de) zodat ie goed sluit.

Dan het spul weer terugbouwen: Radiator en condensor enz weer in de rubberen voet hangen, terug naar binnen en vastschroeven en de rest weer opbouwen.

Als alles is teruggebouwd komt het laatste deel: Vacumeeren van de airco, kijken of ie daadwerkelijk dicht is en weer vullen. Bij veel aircoboeren kun je dat voor <100 eur laten doen.
 

Bijlagen

  • IMG_0085.JPG
    IMG_0085.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 262
  • IMG_0089.JPG
    IMG_0089.JPG
    1 MB · Weergaven: 252
  • IMG_0090.JPG
    IMG_0090.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 257
  • IMG_0091.JPG
    IMG_0091.JPG
    898,6 KB · Weergaven: 245
  • IMG_0092.JPG
    IMG_0092.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 214

Agent327

Forumguru
Goede tutorial, is niks mis mee. Ik wil je niet bang maken of je de les lezen maar,hoe oud is de radiator die in de auto zit? Als deze zo'n 7 -8 jaar oud is was het misschien verstandig geweest deze ook maar te vervangen, je hebt de zaak immers open liggen en er zitten al behoorlijk wat kilometers op. Dit omdat ze op den duur gewoon verstopt gaan raken (hij hoeft niet eens lek te zijn)
Misschien dat er anderen zijn die deze klus overwegen zelf te doen dan is dit stof on te overdenken voordat men aan de slag gaat.
 

DJSmiley

Actief lid
Goede tutorial, is niks mis mee. Ik wil je niet bang maken of je de les lezen maar,hoe oud is de radiator die in de auto zit? Als deze zo'n 7 -8 jaar oud is was het misschien verstandig geweest deze ook maar te vervangen, je hebt de zaak immers open liggen en er zitten al behoorlijk wat kilometers op. Dit omdat ze op den duur gewoon verstopt gaan raken (hij hoeft niet eens lek te zijn)
Misschien dat er anderen zijn die deze klus overwegen zelf te doen dan is dit stof on te overdenken voordat men aan de slag gaat.

Is misschien ook een optie, maar dan had ik ook de hele radiator enz moeten loshalen (+intercooler). Stuk meer werk, en het is ook wel handig als je een brug hebt om de onderkant vrij te maken. Ik kon nu de bodembeschermer laten zitten. Om ook nog het koelcircuit leeg te halen ging me iets tever.

Overigens heb ik geen aanleiding om te twijfelen aan mijn radiator tot nu toe. Temperatuur heb ik nog nooit >90 graden gezien, ook niet toen ik vorig jaar hellingen van 19% nam in de Sloveense bergen bij 30 graden.

Preventief dingen vervangen... met 350dkm op de teller kan ik dan best wel veel dingen bedenken :)

overigens, stond er niet bij, maar mijn auto is een O2 1.9TDI uit 2005 (Dus de eerste generatie)
 

turboturbo

Forumguru
Pre-facelift bedoel je... ;)

Eerste generatie is deze:
typ1u-69c.jpeg


De radiator heeft vaak minder te verduren dan de condensor omdat laatstgenoemde letterlijk alle klappen opvangt (die zit er immers voor)

Verstoppen gebeurt volgens mij alleen als je koelvloeistof ook vervuild is (geweest)? Met bv olie of roest...
 

Greenarctic

Donateur
Mijn airco was in maart bijgevuld, maar helaas hield deze er afgelopen maandag weer mee op. Vrijdagmorgen de airco bij mijn garage laten leegpompen. Vrijdagavond begonnen met demonteren met behulp en bovenstaande stappen doorlopen.
Ik heb hem op twee kleine brugjes gereden om hoogte te krijgen.

Tot aan het afkoppelen van de aircoaansluitingen ging het soepel, de bodemplaat had ik verwijderd. Met dop met stift torx45 deze losgemaakt van onderen maar vervolgens zat er geen beweging in. Ik heb ze door met een beitel op de naad te zetten los gekregen. Toen de eerste in beweging kwam en los ging gaf het slurpend geluid aan dat ze daarom nog goed vast zaten. De andere op de zelfde wijze gedaan. Wel behoedzaam met de kunststof hamer gewerkt.

Ik heb de radiator alleen rechtsonder uit rubberen dop getild en gekanteld. Vanaf dit punt heb je nog iemand nodig om de condensor er uit te halen en de nieuwe er in te zitten. En het kan dus echt maar we hebben wel even moeten schuiven om dit voor elkaar te krijgen.

Vanaf dat punt ga je in de omgekeerde volgorde alles weer vastzetten. Als je bumper er weer voor hangt dan eerst alle schroeven en bouten er los in draaien en dan de bumper weer uitrichten. Ik had de mazzel dat er markeringen op zaten.
Na het plaatsen van de bumper, bodemplaat en lampen weer naar de garage de airco weer laten vullen. Daar bleek dat het allemaal goed was gegaan. Heb weer de koude lucht en dat is de komende dagen zeer fijn


Dit is de tweede keer dat de condensor wordt vervangen, heb nu wel op ebay het kunststof beschermrooster besteld om proberen de vervanging voor de volgende langer te laten duren.
https://www.ebay.de/itm/Original-VW-Audi-Schutzgitter-f%C3%BCr-Klimakondensator-Steinschlagschutz-Clipse/263035243859?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Het is te doen ook voor een niet-automonteur maar sleutelervaring is wel erg handig.

DJsmiley dank je voor de instructie.

upload_2018-7-1_17-47-6.jpeg
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb het eens moeten laten doen, je bespaart hiermee een flinke kostenpost.

Edit: voor oa mensen die geen afleveradres in de GmbH hebben:
Dat rooster is dacht ik bij de dealer iets van 8 euro, maar nu scheelde het je 2 x heen en weer rijden naar de Vriendelijke (bestellen en betalen en ophalen)
 
Laatst bewerkt:

Greenarctic

Donateur
Ik heb een afleveradres in Duitsland, dat scheelt heel veel, onderdelen en gereedschap zijn veel goedkoper. En in Duitsland zijn de verzendkosten veel lager.
 

Rallye

Forumguru
Als je vaker bij Amazon bestelt is Prime ook handig. Geen verzendkosten en dan heb je nog een gratis TV-zender ook.......
 

Sero

Lid
Hoi een vraagje Ik wil het ook vervangen vanavond maar kan dat niet echt zonder dat de bumper eraf gaat of moet de bumper er echt compleet af zover ik heb kunnen zien Kan ik via de onderkant waarbij de twee schroeven komen van de condensator en als die vier schroeven eruit zijn moet hij er toch uitkomen
 

Greenarctic

Donateur
Goedemorgen, ik heb het gedaan en mijn ervaring is dat dit echt moet. Het moet er allemaal af om het te kunnen doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Monteurtje

Forumguru
@Sero Condensor vervangen bij een Octavia II kan zonder de bumper eraf te halen. Maar moet je wel de auto omhoog kunnen doen. Want moet via de onderkant eruit.
 

Sero

Lid
@Sero Condensor vervangen bij een Octavia II kan zonder de bumper eraf te halen. Maar moet je wel de auto omhoog kunnen doen. Want moet via de onderkant eruit.

Ik was van plan dat schroeven via onderkant los te maken en de twee bovenste schroef kan je gewoon bij dan moet het toch los komen of heb ik het verkeerd tussen de bumper en de condensator zit heel veel ruimte
Ik dacht dat je die gewoon van boven kan eruit schuiven om het via onderkant te doen de auto waarschijnlijk wel heel veel denk ik
 

Slider

Forumguru
Ik zou het niet aandurven ZO kort voor vertrek naar Instanbul te vervangen zelf, 1 foutje of lek en onderweg kom je er pas achter ver van huis..
 

Sero

Lid
Ik zou het niet aandurven ZO kort voor vertrek naar Instanbul te vervangen zelf, 1 foutje of lek en onderweg kom je er pas achter ver van huis..

Heb geen keuze
Maandag Airco gevuld . Woensdag was ie leeg. Zonder airco is het pas een probleem.
Ik ga het bij de garage laten doen..
 
Bovenaan Onderaan