Hoi allen,
Vandaag mijn condensor vervangen: Deze was na zo'n 340dkm heengegaan.. Lekkage bovende droger. Het zou me niets verbazen als er ook (kleine) lekjes door steenslag zitten, maar goed, hij moest er toch uit.
Omdat dit een klusje is wat bij de garage aardig wat arbeid kost (uren) is dat best iets wat je zelf kan doen. En gezien de kosten vond ik dat een relatief dure aangelegenheid: Niet meer iets wat ik in mn O2 wil steken. Dus die uren besparen... (naja, eigen tijd kost ook wat maar ach)
En foto's zeggen meer dan een verhaal, dus hierbij een paar foto's.
Benodigdheden: Een ratel/doppenset, en diverse bitjes. Verlengstukken voor bits en doppensets zijn ook erg nuttig.
Wel zitten er een paar minder gangbare bij: Torx T45 voor de airco connectoren en een XZN voor de bumperbalk.
Uiteraard is een nieuwe condensor ook handig. Ik heb de goedkoopste genomen (70 eur ofzo). Let wel dat ie met droger is en met nieuwe O-ringen (of bestel die los)
In mijn geval dus de 1 van de goedkoopste: een NRF. Een duurdere zal vast beter zijn, maar de laatste paar jaar dat die O2 meegaat red een goedkopere vast ook wel.
In dit setje op Amazon zitten ze beide
https://www.amazon.de/gp/product/B009I4HRDW/ref=oh_aui_detailpage_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
(let op: veel setjes stoppen bij T40 en/of hebben geen XZN bits)
Accuboor/schroevendraaier is handig als je lui bent en/of voor het 'meters maken'. Aandraaien met de ratel zodat je gevoel hebt bij het draaimoment (liefst uiteraard met een momentsleutel)
Ik had zelf geen beschikking over een brug, maar dat is ook niet noodzakelijk: Als je de auto aan de voorzijde omhoog krikt heb je voldoende ruimte om te werken. Ik had aan beide kanten een 'blok' van oud steigerhout gemaakt welke onder de krikpunten stonden en op die manier zo'n 20cm extra werkruimte kunnen creeeren.
Zorg wel dat je systeem leeg is (is ie vaak al als ie lek is, anders bij een garage resterende koelmiddel laten terugpompen. Je mag dit niet zomaar lozen in de buitenlucht!)
Bumper demonteren: Deze zit met 3 schroeven in de wielkast (2 stuks in het spatbord en 1 welke de bumper vasthoud aan de bovenliggende carroserie (deze zit dus recht omhoog thv de 'naad'
Onder de beide lampen zitten 2 spreidpluggen per kant. Onderkant auto zitten er ook een aantal (Samen met een paar schroeven)
Demonteer wel eerst eventuele mistlampen. (Plastic kap verwijderen waar ook het sleepoog zit, 2 T25 schroeven loshalen en lampen eruit pakken), idem aan de andere kant.
Na het verwijderen van de bumper kun je bij de 4 schroeven waarmee de condensor vastzit op de rest van de handel. Deze kun je ook loshalen.
Vervolgens kun je de bumperbalk loshalen. Deze zit aan beide kanten met 4 stuks XZN bouten vast, en meerdere 'normale' schroeven.
Om extra werkruimte te krijgen tbv de airco connectoren kun je het ruitenwisservloeistofreservoir eraf halen (dop 10, 2x moer links, 1x bout rechts, 1x bout bij het vulgat). ff opletten dat je 'm afdopt en ie niet alles ondersproeit.
Je kan nu met een T45 bij de airco connector leiding komen. Deze kun je nu loshalen. Dop ze wel zsm tijdelijk af, houd contact met de buitenlucht beperkt. De compressorolie is hygroscopisch, en je wilt ook geen vuil in je leidingen.
Daarna kun je de schroef aan de zijkant van de radiator losmaken welke de aircoleidingen op zn plek houd. Bij mij was deze aardig verroest, maar kreeg 'm wel los (T30.. als je niet oplet past een T25 ook, maar dan pakt ie (net) niet en draai je 'm aan gort)
Vervolgens heb ik de luchtinlaat (boven radiator, incl slang naar luchtfilter) losgehaald en het stuk plastic boven de radiator losgeschoefd waar de inlaat op zat. (2 schroeven achter de sluiting van de motorkap, en 2 links en rechts. (Deze zijn k*t bij te komen, zitten naar boven geschroefd, maar met een kleine ratel/hoeksleutel lukt dat wel)
Aan beide kanten van de radiator zitten 2 schroeven waarmee deze op zijn plek gehouden wordt. Na het losschroeven hiervan kun je de radiator bewegen en heb je wat ruimte hierin, je kan 'm iets naar achteren kantelen.
Dan het tricky part: de handel eruit halen en wisselen. Ik heb met een kratje de radiator ondersteunt.
Daarna de schroeven bovenop losgeschroefd zodat het hele frame waar de radiator in zit naar voren kan komen.
Vervolgens kon ik de radiator + alles schuin omhoog tillen en uit de ophanging/rubbers onderaan halen om zo wat ruimte te winnen.
Uit de ontstane ruimte kon ik de oude radiator eruit schuiven: Schuin naar links en via de plek van het ruitenvloeistofreservoir uit het chassis.
De nieuwe heb ik er op dezelfde manier weer ingekregen.
Vervolgens de radiator vastzetten (4 schroeven, en 1 aan de zijkant). In mijn geval moest ik de leidingen licht bijbuigen voordat deze goed zat.
Vervolgens kun je de aircoleidingen weer aansluiten. Vervang de beide O-ringen en smeer deze in met wat compressorolie (PAG46, 8 eur op Amazon.de) zodat ie goed sluit.
Dan het spul weer terugbouwen: Radiator en condensor enz weer in de rubberen voet hangen, terug naar binnen en vastschroeven en de rest weer opbouwen.
Als alles is teruggebouwd komt het laatste deel: Vacumeeren van de airco, kijken of ie daadwerkelijk dicht is en weer vullen. Bij veel aircoboeren kun je dat voor <100 eur laten doen.
Vandaag mijn condensor vervangen: Deze was na zo'n 340dkm heengegaan.. Lekkage bovende droger. Het zou me niets verbazen als er ook (kleine) lekjes door steenslag zitten, maar goed, hij moest er toch uit.
Omdat dit een klusje is wat bij de garage aardig wat arbeid kost (uren) is dat best iets wat je zelf kan doen. En gezien de kosten vond ik dat een relatief dure aangelegenheid: Niet meer iets wat ik in mn O2 wil steken. Dus die uren besparen... (naja, eigen tijd kost ook wat maar ach)
En foto's zeggen meer dan een verhaal, dus hierbij een paar foto's.
Benodigdheden: Een ratel/doppenset, en diverse bitjes. Verlengstukken voor bits en doppensets zijn ook erg nuttig.
Wel zitten er een paar minder gangbare bij: Torx T45 voor de airco connectoren en een XZN voor de bumperbalk.
Uiteraard is een nieuwe condensor ook handig. Ik heb de goedkoopste genomen (70 eur ofzo). Let wel dat ie met droger is en met nieuwe O-ringen (of bestel die los)
In mijn geval dus de 1 van de goedkoopste: een NRF. Een duurdere zal vast beter zijn, maar de laatste paar jaar dat die O2 meegaat red een goedkopere vast ook wel.
In dit setje op Amazon zitten ze beide
https://www.amazon.de/gp/product/B009I4HRDW/ref=oh_aui_detailpage_o02_s00?ie=UTF8&psc=1
(let op: veel setjes stoppen bij T40 en/of hebben geen XZN bits)
Accuboor/schroevendraaier is handig als je lui bent en/of voor het 'meters maken'. Aandraaien met de ratel zodat je gevoel hebt bij het draaimoment (liefst uiteraard met een momentsleutel)
Ik had zelf geen beschikking over een brug, maar dat is ook niet noodzakelijk: Als je de auto aan de voorzijde omhoog krikt heb je voldoende ruimte om te werken. Ik had aan beide kanten een 'blok' van oud steigerhout gemaakt welke onder de krikpunten stonden en op die manier zo'n 20cm extra werkruimte kunnen creeeren.
Zorg wel dat je systeem leeg is (is ie vaak al als ie lek is, anders bij een garage resterende koelmiddel laten terugpompen. Je mag dit niet zomaar lozen in de buitenlucht!)
Bumper demonteren: Deze zit met 3 schroeven in de wielkast (2 stuks in het spatbord en 1 welke de bumper vasthoud aan de bovenliggende carroserie (deze zit dus recht omhoog thv de 'naad'
Onder de beide lampen zitten 2 spreidpluggen per kant. Onderkant auto zitten er ook een aantal (Samen met een paar schroeven)
Demonteer wel eerst eventuele mistlampen. (Plastic kap verwijderen waar ook het sleepoog zit, 2 T25 schroeven loshalen en lampen eruit pakken), idem aan de andere kant.
Na het verwijderen van de bumper kun je bij de 4 schroeven waarmee de condensor vastzit op de rest van de handel. Deze kun je ook loshalen.
Vervolgens kun je de bumperbalk loshalen. Deze zit aan beide kanten met 4 stuks XZN bouten vast, en meerdere 'normale' schroeven.
Om extra werkruimte te krijgen tbv de airco connectoren kun je het ruitenwisservloeistofreservoir eraf halen (dop 10, 2x moer links, 1x bout rechts, 1x bout bij het vulgat). ff opletten dat je 'm afdopt en ie niet alles ondersproeit.
Je kan nu met een T45 bij de airco connector leiding komen. Deze kun je nu loshalen. Dop ze wel zsm tijdelijk af, houd contact met de buitenlucht beperkt. De compressorolie is hygroscopisch, en je wilt ook geen vuil in je leidingen.
Daarna kun je de schroef aan de zijkant van de radiator losmaken welke de aircoleidingen op zn plek houd. Bij mij was deze aardig verroest, maar kreeg 'm wel los (T30.. als je niet oplet past een T25 ook, maar dan pakt ie (net) niet en draai je 'm aan gort)
Vervolgens heb ik de luchtinlaat (boven radiator, incl slang naar luchtfilter) losgehaald en het stuk plastic boven de radiator losgeschoefd waar de inlaat op zat. (2 schroeven achter de sluiting van de motorkap, en 2 links en rechts. (Deze zijn k*t bij te komen, zitten naar boven geschroefd, maar met een kleine ratel/hoeksleutel lukt dat wel)
Aan beide kanten van de radiator zitten 2 schroeven waarmee deze op zijn plek gehouden wordt. Na het losschroeven hiervan kun je de radiator bewegen en heb je wat ruimte hierin, je kan 'm iets naar achteren kantelen.
Dan het tricky part: de handel eruit halen en wisselen. Ik heb met een kratje de radiator ondersteunt.
Daarna de schroeven bovenop losgeschroefd zodat het hele frame waar de radiator in zit naar voren kan komen.
Vervolgens kon ik de radiator + alles schuin omhoog tillen en uit de ophanging/rubbers onderaan halen om zo wat ruimte te winnen.
Uit de ontstane ruimte kon ik de oude radiator eruit schuiven: Schuin naar links en via de plek van het ruitenvloeistofreservoir uit het chassis.
De nieuwe heb ik er op dezelfde manier weer ingekregen.
Vervolgens de radiator vastzetten (4 schroeven, en 1 aan de zijkant). In mijn geval moest ik de leidingen licht bijbuigen voordat deze goed zat.
Vervolgens kun je de aircoleidingen weer aansluiten. Vervang de beide O-ringen en smeer deze in met wat compressorolie (PAG46, 8 eur op Amazon.de) zodat ie goed sluit.
Dan het spul weer terugbouwen: Radiator en condensor enz weer in de rubberen voet hangen, terug naar binnen en vastschroeven en de rest weer opbouwen.
Als alles is teruggebouwd komt het laatste deel: Vacumeeren van de airco, kijken of ie daadwerkelijk dicht is en weer vullen. Bij veel aircoboeren kun je dat voor <100 eur laten doen.