O2 1.2tsi schokt

Inmiddels heb ik mijn O2 iets meer dan twee maanden en er staan inmiddels bijna 12000km op de klok.
Geweldige auto :laugh:, maar....
Wanneer je gaat versnellen (pedal to the metal) schokt hij. De ene keer meer dan de andere keer. Eerst dacht ik dat het aan het soort (goedkopere) brandstof lag die ik had getankt. Dat bleek niet zo te zijn. Toen maar eens verschillende octaangetallen d'r in gedaan. Maar ik heb de indruk dat het daar ook niet aan ligt.

Dus; zijn er meer mensen met een 1.2 tsi die hiet last van hebben of hebben gehad?

@Jornick,

2 maanden en 12000km??? Als je zo doorgaat staat er binnen een jaar meer dan 70k op!!!

Maar als antwoord op je vraag, inmiddels staat er bij mij bijna 700km op de teller en afgelopen week het pedaal wat dieper ingedrukt--> ik heb geen last van schokken. Er gaat "gewoon" euro 95 van een witte pomp in.

Groet,

Rob

Die van mij is nu 6 mnd oud met 11k op de teller. Schokken heb ik gelukkig niet meegemaakt. Ook ik tank Euro95. Wel merkbenzine (want Shell tankpas)

Darkside

Forumguru
Klik maar op de link en kijk bij je milage naar de cijfers. Dat is wat ik met 'duivels' bedoelde.

Overigens nette eerste tankbeurt. In het begin zat ik op 1:13. En toen reed ik rustiger dan nu.

erikkie

Senior Member
hoi,

Ik heb ook een 1,2 tsi met handbak die af en toe schokt. (km stand 40.000)
Tijdje geleden is hij ervoor naar de dealer geweest voor diagnose, maar die hebben niets kunnen vinden :( Verder ook niets preventief vervangen.
Ik tank af en toe shell en regelmatig in Belgie.
Volgens mij is de motor gewoon wat gevoeliger voor matige kwaliteit benzine. Want bij mij verschilt het per tank, soms geen last, soms wel. Sinds ik vaker bij shell tank (tankpas...) lijkt het ook dat ik geen problemen heb.
Toch blijft het vreemd dat niet iedereen er last van heeft, want het rijdt echt irrantant, want ook bij constante snelheid met cruisecontrol heb ik af en toe last gehad van dat geschok.

Als iemand weet wat het is, GRAAG bericht!!

verbruik rond 15km /L

ppaddo

Lid
Mijn 1.2'tje met handbak met na 7 maanden 30.000 km op de teller heeft absoluut geen last van schokken. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik vrijwel altijd bij de Shell om de hoek tank (vreemd genoeg de goedkoopste in de buurt). Gewoon Fuel Save Euro 95.

blaise1968

Nieuw lid
Een half jaartje geleden maakte ik een proefrit in een O2. Die haperde ook bij volgas. De auto heb ik niet gekocht, een week of twee na de proefrit belde de verkoper op dat het probleem was opgelost nadat er een softwareupdate was uitgevoerd....

erikkie

Senior Member
hoi,

weet niet of dat geschok een voorteken is geweest, maar van de week is mijn auto in de noodloop gesprongen. opnieuw starten en probleem opgelost. Dag erna zelfde probleem, alleen niet uit noodloop te krijgen. Was bijna thuis, dus thuis geparkeerd. (lampje uitlaatgas bleef branden(oranje motorafbeelding)
Volgende ochtend weer gestart lampje bleef branden maar gewoon weer vermogen...
Bij dealer auto uit laten lezen...Mocht (lease)auto gelijk bij de dealer blijven want ze hebben turbo onder fabrieksgarantie vervangen (km stand bijna 50.000) want die was vermoedelijk defect.
Tevens is distributieketting vervangen (interne terugroepactie skoda) die zou opgerekt zijn geweest. Laatste weken was er bij starten en ratelend geluid te horen van paar seconden.
In mijn ogen heb ik de auto echt niet misbruikt. Schakel meestal rond 2500 - 3000 tpm en ben geen racer. Alleen in het buitenland wel langdurig 140-150, maar daar moet auto tegen kunnen lijkt me.

Misschien is dat schokken toch al een voorteken geweest dat die turbo niet deugde?? Heb laatste maanden wel alleen shell getankt en dat stotteren was over.

ondertussen rijdt auto weer prima, maar vind het eigenlijk niet kunnen met deze kmstand. Maargoed misschien gevalletje pech, maar op internet kom je met wat zoeken wel aardig wat gesneuvelde tsi's tegen...Elk merk heeft z'n gebreken???

Race Eend

Forumguru
Er zitten aardig wat nieuwe technieken in de 1.2 TSI, zie in de video: oa de electronische wastegate is nieuw, maar zeker niet storingsvrij (vacuum gestuurd, mechanisch gaat vrijwel nooit stuk)
http://www.youtube.com/watch?v=PY91c8JCwv0

Stotteren boven de 4500rpm kan ook met de oudere software te maken hebben (ze staan zeer rijk voor de koeling, maar 'slaan' daardoor nog wel eens over, waardoor hij gaat stoten.

Mijn auto schokt nu ook bij wat dieper intrappen gaspedaal. Dacht dat ik weer een steenmarter op visite had gehad maar bougie-kabels (ingespoten met ant-marter spray) zien er nog netjes uit dit keer. Krijg ook geen meldingen / lampjes op dashboard. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Morgen ga ik trouwens even naar de dealer.

Tallguy

Forumguru
wat betreft het schokken: dat deed mijn 1.2TSI ook sinds zaterdag. Vanochtend naar de garage gegaan en mijn vermoeden bleek juist: 4 nieuwe bougies nodig na 40.400km.
Oftewel: doe met deze info je voordeel.

briefcase

Nieuw lid
Bekend verhaal

Bij mij begon de ellende bij 8000KM, heleboel bezoekjes gedaan en toen bleek er een injector defect. Vervolgens gedurende 1.5 jaar nogal een lijst aan vervangingen gehad; waterpomp (lek), distributieketting en spanner (geratel bij koude start), EPC lampje ging aan in de file (45.000) en daarop werd de turbo vervangen. We waren 5000KM verder en toen liep de accu leeg bij stationair draaien; dynamo defect. Heeft een tijd als een zonnetje gedraait maar nu merk ik weer een beetje schokkerige acceleratie. Blijkbaar heeft deze boktavia moeite met mijn gebruik; veel korte stukjes in het centrum van een stad, maar ja, ik ben servicemonteur dus daar is weinig aan te doen.

Het was toch weer die vervelende steenmarter!!! Ritje gemaakt met monteur van garage die de laptop op schoot had, bij het wat dieper intrappen van gaspedaal zag je meteen dat cilinder 1 en 3 een paar slagen misten. Kabeltjes vervangen voor 7 tientjes en opgelost weer. Ik heb nu alle kabels volledig bekleed met siliconen-slang, nu nog blokje glorix erbij en dan laten ze ons hopelijk met rust. Zal binnenkort even foto plaatsen.

Bovenaan Onderaan