[O1] De eerste O1 ervaringen......

Hallo allemaal,

Vanochtend in alle vroegte de "nieuwe" Octivia Ambiente Combi opgehaald. Een bijna onverdeeld succes. Prima comfort, rustig rijgedrag, geen piepje, kraakje of rammeltje. Wel even wennen an een Felicia, met als eerste "bonus" de spiegeling van de toerenteller en snelheidsmeter tov de "oude" situatie. Tsja, als je 11 jaar tegen hetzelfde hebt aangekeken, dan kijk je daar vreemd van op. Let je niet op, denk je hmmm 30.... in de 4de.... Dat zijn dan wel 3000 toeren, en da's wel heel veel voor in de 50km zones...... Afijn da's even wennen.
Toch gaat de O1 zsm terug naar de garage. de auto heeft een voorliefde voor rechtsaf slaan. Bij het stuur rechtuit wijket de auto af naar reechts, en da's niet echt een klein beetje. Door de stuurbekerachtiging merk je het amper, maar het zit er wel, en is mijn optiek niet echt veilig.
Andere leuke gadgets? Regensensor, cruisecontrol (als je um aanzet... ) airco en de Skoda symphony radio is ook niet echt slecht. Alleen jammer dat er geen speakers achterin zitten, daar moet ik nog wat op zien te vinden misschien. Misschien ook niet, als iedereen zo tevreden is, vind ik het 0ok best.
Geen minopunten verder? Mwagh... kleinigheden zoals leren omgaan met AB, nog niet weten of het ABS en ASR werkt, en wat de EDC nou precies is. Het instruciteboekje is daarin niet helemaal duidelijk vind ik. Het symbooltje voor ASR is hetzelfde als ESD.....
In het weekend de auto maar eens lekker met boekje in de hand beter leren kennen denk ik, maandag de verkoper bellen, en eens zien hoe snel ik terecht kan.
Tot nu toe een kleine 150 km gereden, voornamelijk snelweg en dan weet je toch nog niet hoe het verder werkt en gaat.
Maar afgezien daarvan, dit is een mooie luxe kar
489.gif

Een klasse auto
xyxthumbs.gif


MVG, Peter
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Zo, vandaag even naar de garage geweest. Nu blijft de auto wel in het juiste spoor. Volgens de verkoper was het probleem niet opgevallen. Kan ook haast niet bij een blokje om (daar zorgt je stuurbekrachtiging wel voor) maar na uit leg dat het op de snelweg (waar de garage aan ligt) wel te merken was heeft de monteur het ook daar geprobeerd.
Hebben ze afgesteld blijkbaar, dus nu is het weer zoals het zou moeten zijn.
 

Dutch4x4

Senior Member
Re: De eerste O1 ervaringen......

</font><blockquote><font class="small">Citaat: superpetur</font><hr />

nog niet weten of het ABS en ASR werkt

[/ QUOTE ]

Niet zo moeilijk om daarachter te komen.
grin.gif


Vol remmen tot stilstand en daarna weer vol gasgeven!

Maarre... gefeliciteerd. Ik rij er ook nog altijd met veel plezier in.
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Tsja, remmen.......
Dat heb ik wel gemerkt..... Als ik in de Octaaf dezelfde pedaaldruk hanteer als in de Felicia zit iedereen weer met zijn neus op de voorruit, en dan moet de ABS nog aan het werk gaan....
Op zich zijn de omstandigheden voor ABS op dit moment (stromende regen) wel ideaal..... alleen wil ik het uitproberen zonder verkeer in de buurt, en da's nu ff wat te druk.....

MVG, Peter
 

Boet

Actief lid
Re: De eerste O1 ervaringen......

Dat zijn inderdaad leuke dingen...verschillen in remrespons.

Ik had ooit een Citroën GSX1, waarvan het rempedaal net een 'aan-uit-knop'was. Een collega wilde er eens mee rijden, remde zoals hij altijd gewend was en zat met zijn snuitwerk zowat op het voorruit
wink.gif


Maarre..veel plezier met je Octavia!
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Juist!
en die remervaring zoek ik nog in de DS.......
Overgins, eé'n van de sterkere punten van de C5 ten opzichte van de Octaaf zijn inderdaad.. de remmen......
Het platte neuzen gevoel zeg maar.......
Gelukkig, de dosering van de remmen is prima, en je went er snel aan... Dat wordt dan weer oppassen als je weer in iets anders gaat rijden.......

MVG, Peter
 

johann

Lid
Re: De eerste O1 ervaringen......

Ik zal hier zsm mijn eerste ervaringen vermelden met mijn O1 RS.
Tot binnenkort!
bye.gif
 

Thorne

Nieuw lid
Re: De eerste O1 ervaringen......

Hebben jullie niet zoiets van:

Die voorbumper die over de grond schuurt; die is echt zo vervelend! Ik zal niemand aanraden om een O1 te kopen, puur uit frustratie van die voorbumper, die neemt echt heel veel rijplezier weg.

(verder vindt ik heb wel een ok wagen hoor)
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Voorbumper?
Nog maar één keertje gehoord. zal er wel op letten, maar de onderkant ziet er wel uit als een stuk schuurpapier.
Echter, minder prettig, de auto trekt weer naar rechts....
straks maar even verhaal halen bij de verkoper.

MVG, Peter
 

Okki

Donateur
Re: De eerste O1 ervaringen......

Slechts bij één drempel bij de school van mijn dochter moet ik flink in de remmen om geen gekras van de voorbumper te horen.
 

Vacaro

Senior Member
Re: De eerste O1 ervaringen......

Ligt die drempel er niet om zo'n toestanden te vermijden. (zonder moraalridder te willen zijn)
 

Okki

Donateur
Re: De eerste O1 ervaringen......

Zeker wel, ik hou me dan ook altijd aan de snelheid in 30km zones, vooral bij scholen e.d.
Deze drempel moet echter echt stapvoets (met de voet op de rem) genomen worden, anders is het één en al gekras.
In tegenstelling tot de meeste drempel werkt die dus zeer afdoende (bij de meeste kan je er betere met 60 overheen dan met 30) maar of het de bedoeling is, is maar de vraag.
 

Vacaro

Senior Member
Re: De eerste O1 ervaringen......

Zondere gekheid, ik moet ondanks mijn hogere bodemvrijheid een drempel ook niet te hard nemen, vermits het bij hard uitveren lijkt alsof demper verder word uitgerokken dan die lang is, wat een harde knal geeft.
shocked.gif
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Drempels... Alleen leuk om met de DS overheen te jakkeren, verder zijn het grotendeels ondingen. Weliswaar volkomen off topic, maar toch. Hier in het dörp heb je er een stel in het 60 km gebied waar je met 50 net overheen kunt, in het 50 km deel een paar waar je netjes met 40 overheen hobbelt, maar ook een stel die stapvoets moeten.
Heeft alles te maken met het te overbruggen hoogteverschil dat de wegbeheerder heeft uitgedacht.
Maar, heel simpel gezegd, alle drempels in welke zone dan ook dienen met de maximale snelheid voor dat gebied zonder schade voor passagiers en voertuigen genomen te kunnen worden. Als dat niet kan, is de verantwoordleijke wegbeerder een ogelooflijke... (afijn, vul hier zelf maar wat in).
Weet iedereen nu ook hoe ik mbt tot dit onderwerp over wegbeheerders denk die het nog steeds flikken om te pas en te onpas rotondes, drempels en andere chicanes aan te leggen zonder: A zelf met een stevige migraine of een open botbreuk per ambulance met niet al te beste veren het parcours te hebben afgelegd, en : B zelf achter het stuur van een linbus of trekker met oplegger het parcours af te ronden op maximaal toegestane snelheid, zonder schade te veroozaken aan voertuig, wegmeubilair en andere weggebruikers. Dat zal die bureauchauffeurs eens leren
mad.gif


En, on topic, morgen om 0800 afspraak met garag voor het trekken naar echts, en een nieuwe startmotor want de bendix blijft bij kou maar hangen.

MVG, Peter
 
Re: De eerste O1 ervaringen......

Zo, terug van weggeweest naar de garage.
Startmotor vervangen. Maakt nu meer lawaai, maar het gejank na starten blijft achterwege. De motor had geen tekenen van schade aan de buitenkant (gelukkig maar, anders was er niog meer stuk).
Omdat ik de reserve band (nieuw) linksachter had gemonteerd (de originele band bleef maar leeglopen) hebben ze die lekke band ook gelijk gerepareerd. Zat een afgebroken schroef in (die was al wat roestig aan de breuk kant).
Prima service.
Helaas, een teleurgestelde monteur kwam vertellen dat ie het niet begreep waarom de Octaaf naar echts blijft trekken. Dit na vele afstel pogingen en even zovele proefritjes. Het lijkt eerst goed te zitten, maar op de één of andere manier komt die neiging naar rechts weer terug.
Dat moet nog verholpen worden, daarover neem ik nog contact me ze op. Dan is er tijd om een oplossing te zoeken (daar heb je de auto eerst niet bij nodig) en om informatie over het probleem in te winnen.
Ik heb over dit onderwerp maar eens een draadje gestart in het octaaf 1 subforum, maar reeacties zijn hier ook welkom.
Wat me ook vandaag weer opvalt bij het rijden, de robuustheid die je volet bij vrijwel alles wat je aanraakt. Het gaat niet zwaar, maar je volet wel massa. Geen fragiele hendeltjes, slappe deuren enzo, maar degelijkheid.

MVG, Peter
 

Okki

Donateur
Re: De eerste O1 ervaringen......

Ik denk nu al met weemoed terug aan mijn O1. Nog 2 weken, dan een tijdelijke auto en dan.....een O2
 

Tachi

Actief lid
Re: De eerste O1 ervaringen......

Ik heb de auto nu een week en heb al bijna 1000 km mee rondgereden. Hij bevalt me uitstekend. Vooral de automatische airco doet z'n werk goed. Ligt prettig op de weg. De vlakke laadruimte zonder drempel is voor het vervoer van maquettes ideaal. Tot nu toe weinig op aan te merken.
Ondanks dat ie uitgelijnd is heeft ie op de snelweg een lichte neiging om naar rechts te trekken. Heb elders gelezen dat dat een bekend probleempje is. Misschien opnieuw uitlijnen als er nieuwe banden onder zitten.
 

johann

Lid
Re: De eerste O1 ervaringen......

</font><blockquote><font class="small">Citaat: johann</font><hr />

Ik zal hier zsm mijn eerste ervaringen vermelden met mijn O1 RS.
Tot binnenkort!
bye.gif


[/ QUOTE ]

Zaterdag mijn nieuwe aanwinst opgehaald! Een O1 RS van januari 2002. Dit is echt niet te vergelijken met mijn vorige auto (Polo 55kW op gas).
De RS is veel gemoedelijker om te rijden. Het kost mij tot dusverre geen enkele moeite om me aan de maximum snelheden te houden. Ik woon in een 30-km zone, dat was met die Polo echt een straf. Continu zit je op de 50. Nu niet meer.
Op weg naar mijn werk via een 80-km weg, met de Polo steeds opgefokt achter mijn voorliggers. En nu? 80km, cruisecontrol erop en relaxen!
Door woonwijken getuft, en ondanks wat ik van andere O-rijders heb gelezen, nog geen last gehad van geschuur over drempels.
24.gif

De eerste vijf dagen dus niets dan lof!
530.gif

Binnenkort zal ik wat ruimere ervaringen ventileren,
dus tot gauw!
bye.gif
 

Bijlagen

  • 47762-skoda0.JPG
    47762-skoda0.JPG
    67,9 KB · Weergaven: 4

Okki

Donateur
Re: De eerste O1 ervaringen......

Mooie bak, strak in de lak. Gefeliciteerd..en denk erom hé...de glimmende kant moet boven!
471.gif
 
Bovenaan Onderaan