Nut of onzin.

Ik heb ten gehore gekregen dat een benzine auto ook wel prettig vindt om de EGR-klep af te sluiten. Wat is het nut of de onzin hiervan. Op internet kom je tegen dat het afsluiten tot een verwaarloosbaar vermogens vermeerdering komt. Gezien het vermogen van mijn auto is ieder 0,0% vermeerdering welkom. Wat ik ook tegenkom is dat de motor van binnen schoner blijft of geldt dit alleen bij diesels??? Mijn auto heeft helaas een 1.6 FSI blok erin liggen. Maar iedere tip om meer vermogen te krijgen is welkom, ben benieuwd naar jullie reakties :worshippy:

Bakkertje

Forumguru
Meer vermogen ga je sowieso niet krijgen van het afsluiten van je EGR.
Je kunt de motor laten chippen, wellicht dat 98 tanken ipv 95 nog wat helpt.

Maar zo'n 1.6 FSI levert toch een keurige 115 peekaas? Is dat niet voldoende?

Cordoba

Forumguru
Een blok zonder turbo chippen heeft geen zin: vermogenswinst valt binnen de foutmarge van de meting, met andere woorden zo goed als niets.

EGR afsluiten en wegschrijven (dat is iets anders dan chippen), geeft een iets prettiger rijdende auto, zonder EGR-kuren.

115 pk tegenover 155 nm koppel is bare slecht. Ik had destijds de keuze of deze 115 pk FSI of de aloude 105 pk MPI. Ik heb met spijt gekozen voor de 115 pk omdat ik van mening was dat deze genoeg vermogen had voor men caravan, het tegendeel bleek. Vlakke grond max 85 in de 4e versnelling met een caravan van pakweg 850-900 kg. Dit dankzij een zuininge bak. Nou komt straks de zomer er weer aan en ben dus weer aan et neuzen waar en op wat voor manier ik meer vermogen van de auto krijg. Ik kan tuning doen en dan zou ik van 115 naar 133 pk gaan en het koppel zou van 155 naar 190 gaan.
Oja, ik tank standaard euro 98 omdat de auto er lekkerder op reageerd op et gas dus hier kan et al niet aan liggen. Als ik de EGR weg schrijf en afsluit wat is dan het voordeel? Wat is een prettiger rijdende auto???????

Hierbij de tuning die ik op et oog had.

http://www.datatuning.nl/a-17622327-785624/octavia/chiptuning-skoda-octavia-16-fsi-116-pk

turboturbo

Forumguru
Ik heb dit ook wel eens bekeken (ik kom 's zomers met 4 personen en airco aan op een hete dag toch wel wat vermogen te kort), maar de vermogenswinst voor een atmosferische motor lijkt marginaal, wat ik hier en daar zo lees. Daar heb ik dat geld niet voor over. Lijkt mij in ieder geval veel geld per pk. Ik vind de 'uitleg' van die site dan ook erg algemeen en vaag. Behalve dan dat ze niet werken met powerboxen (wat een voorbeeld van slechte tuning schijnt te zijn) dus dat zal wel oke zitten.

Uiteraard ben ik wel heel erg benieuwd naar je ervaringen.

Cyrus

Actief lid
Ik had destijds de keuze of deze 115 pk FSI of de aloude 105 pk MPI. Ik heb met spijt gekozen voor de 115 pk omdat ik van mening was dat deze genoeg vermogen had voor men caravan, het tegendeel bleek.[...] Ik kan tuning doen en dan zou ik van 115 naar 133 pk gaan en het koppel zou van 155 naar 190 gaan.

[...]

Hierbij de tuning die ik op et oog had.

http://www.datatuning.nl/a-17622327-785624/octavia/chiptuning-skoda-octavia-16-fsi-116-pk

Dat bestaat niet, een atmosferische benzinemotor die met alleen chiptuning zo'n 15% vermogenswinst behaalt....

Antera

Donateur
of het vermogen wat ze opgegeven ook echt haalbaar is betwijfel ik ten zeerste. Ik zou als ik jouw was eens contact opnemen met JDengineering die zal je denk ik wel de juiste info geven met juiste waardes.

daarnaast EGR afsluiten kan niet zonder problemen deze zal je dan weg moeten laten schrijven uit de software en dan zal je alleen met koude motor wat meer last kunnen hebben van een iets onrustiger lopende auto. Maar verder geen vermogenswinst

Cyrus

Actief lid
@Eikenaar: bij een atmosferische benzinemotor (dus zonder turbo) is maximaal 5 tot 8pk winst haalbaar, op papier. In de praktijk blijkt de winst nagenoeg nihil.

reeseend

Forumguru
Mijn vorige auto was ook met een 1.6 FSI en die trok prima de caravan van 1100kg. Ook in de 5e versnelling. In de bergen zeker vet moeten terugschakelen want dan storte die flink in. Het beste kun je euro 98 tanken en flink in de toeren houden.

deusjevo

Forumguru
115 pk tegenover 155 nm koppel is bare slecht. Ik had destijds de keuze of deze 115 pk FSI of de aloude 105 pk MPI. Ik heb met spijt gekozen voor de 115 pk omdat ik van mening was dat deze genoeg vermogen had voor men caravan, het tegendeel bleek. Vlakke grond max 85 in de 4e versnelling met een caravan van pakweg 850-900 kg.

Dit begrijp ik werkelijk niet.
Ik ben met m'n oude 1.6 MPI + caravan model flatgebouw van 11 á 1200 kilo de Alpen en Pyreneen overgetrokken zonder problemen.
Heb je wel geschakeld onderweg.... :confused:
Reed met de combi zonder problemen 105 km/uur op de vlakke weg in de 5e versnelling.

Bakkertje

Forumguru
De 1.6 fsi is een 16 klepper, terwijl de mpi een 8 klepper is. Die motoren zijn toch anders. Een 8 klepper trekt meestal wat beter (zeker in de lage toerentallen).

Overigens vraag me ook af of er niet iets mis is met die 1.6 FSI? Een caravan van 800 a 900 kg mag echt geen probleem zijn voor beide 1.6-en..

joergarms

Senior Member
Vind het ook een vreemd verhaal. Een motor met dat vermogen, moet onlangs een wat langere overbrenging, makkelijk een relatief lichte caravan mee kunnen sleuren.
Wij trokken met een Daihatsu Feroza met 90 pk een caravan van zo'n 1250kg dwars door de alpen, geen centje pijn. Ook op de snelweg heel goed mee te komen, of zelfs voorbij het overige caravanverkeer. Ook de 5e versnelling was op de snelweg voor 90% bruikbaar.
Ik zou dan toch eens met de auto langs de dealer gaan en dit voorleggen, het lijkt nu net of de caravan het dubbele weegt uit jouw verhaal op te maken. (heeft je vrouw soms stiekem 200kg aardappels ingeladen)

jalex_h

Forumguru
Ik zou eerst de caravan maar eens wegen en als die net zo zwaar is als je denkt, de motor maar eens goed na laten kijken (een aangetrokken handrem ruik je zelfs in de auto, produceert rook bij de wielen en veroorzaakt waarschijnlijk zelfs brand, dus dat zal het niet zijn).
Ik heb snel even een berekening op www.caravantrekker.nl gemaakt en met een caravan van 1040 kg zou je in z'n 5 al 95 km/u moeten halen en in z'n 4 113 km/u. In z'n 3 gaat'ie nog harder, maar dat lijkt me geen optie.

De caravan heb ik vorig jaar gewogen in beladen toestand en die zat onder de 900 kg. Ik geloof dat ie max 850 mag hebben. Het is een caravelair 330 niet de meest gestroomlijnde caravan maar niet een vierkante voorkant die we vroeger hadden. De auto heb ik op een vermogensbank gehad en daar kwam de aap uit de mouw dat het vermogen op de wielen 101 pk was, en het meeste vermogen kwam er bij 4100 toeren uit en die kwam op 138 Nm. Mij hebben ze vertelt dat ze tegen woordig het mogen vanaf de motor meten en met die gegevens de auto verkopen. Dus 116 pk en 155 Nm. Wat er dus eigenlijk overblijft dat weten ze niet, dat weet je dus pas na meting en dan kom je erachter dat je niet normaal een caravan kunt trekken. De caravan is verder in prima staat, dus geen aanlopende remmen of iets dergelijks. Een aahnagwagen met een gewicht van 650 kg met een huif erop krijg ik ook niet normaal op snelheid, dan is het bij 80 km p/u ook wel afgelopen. Oja, en ik had met caravan en aanhanger geen overmatige tegenwind. Ik snap wel dat er constant wind tegen de aanhanger cq caravan aandrukt maar dat dit zoveel snelheid tegenhoudt dat heb ik nooit durven denken.

Antera

Donateur
@ eikenaar

Het is niet tegenwoordig dat ze het motorvermogen verkopen dat is al sinds jaar en dag. Dit omdat de motoren worden gebouwd en die getest worden en afgesteld op een losse testbank en dat is dan het vermogen wat de auto krijgt. Naar de wielen toe heb je al snel 10% verlies dit vanwege de aandrijvingen,koppeling enz waar allemaal een stukje vermogen in wegvalt. Alleen op een rollenbank word meestal ook het motorvermogen gemeten maar kunnen ze ook de Wielpk's laten zien. daarnaast verschilt het verlies per auto dit heft mede te maken met de motorslijtage, en onderdelen tussen de motor en de wielen zo zullen 2 dezelfde auto's verschillen op de bank aan vermogen

deusjevo

Forumguru
De auto heb ik op een vermogensbank gehad en daar kwam de aap uit de mouw dat het vermogen op de wielen 101 pk was, en het meeste vermogen kwam er bij 4100 toeren uit en die kwam op 138 Nm. Mij hebben ze vertelt dat ze tegen woordig het mogen vanaf de motor meten en met die gegevens de auto verkopen. Dus 116 pk en 155 Nm. Wat er dus eigenlijk overblijft dat weten ze niet, dat weet je dus pas na meting en dan kom je erachter dat je niet normaal een caravan kunt trekken. De caravan is verder in prima staat, dus geen aanlopende remmen of iets dergelijks. Een aahnagwagen met een gewicht van 650 kg met een huif erop krijg ik ook niet normaal op snelheid, dan is het bij 80 km p/u ook wel afgelopen.

Ik begrijp er werkelijk niets van, een caravan van 850 kilo is met een modale Kadett met 75 Pk en 90 Nm zelfs over de Alpen te trekken.
Dat van die aanhanger van 650 kilo wil er bij mij al helemaal niet in: "dan is het bij 80 km p/u ook wel afgelopen" dan mankeert er echt is aan je auto of rijstijl.

Bakkertje

Forumguru
Hebben ze op de rollenbank niet het vermogen aan de krukas gemeten? Ik heb zelf ooit een auto op de rollenbank gehad en toen konden ze zowel het vermogen op de wielen als aan de krukas meten.

Ik ben erg benieuwd waar het mis gaat bij jouw auto / aanhanger combinatie, uitgaande van wat je zo schrijft en wat er gemeten is zou het toch niet echt een probleem moeten zijn. Hoewel een aanhanger met huif wel een draak is om achter de auto te hebben (dat geldt natuurlijk ook voor een vierkante caravan...)

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje: wat een rollenbank meet is het vermogen aan de wielen. Volgens een bepaalde methode wordt vervolgens het vermogensverlies bepaald. Dat verlies tel je op bij het vermogen aan de wielen, en dan heb je het vermogen aan de motor. Hetzelfde verhaal gaat ook op voor het koppel.

De juiste methode om het vermogensverlies in de aandrijflijn te bepalen, heb ik wel eens gelezen, maar ik heb het niet onthouden, dus ik kan het ook niet reproduceren.

Bovenaan Onderaan