noodstop

Sinds januari rij ik een 2025 Kodiaq Sporline PHEV 1.5tsfi nadat ik 210.000km in de voorgaande Kodiaq 1.5tfsi heb mogen rijden,

Het is een prima auto al moet ik zeggen dat ik liever een volledig benzine variant had gereden, maar hier helaas niet meer uit te kiezen was. Ik ben namelijk van mening dat het produceren van een accu en het laden (meestal op stroom opgewekt door aardgas) niet beter is voor het milieu, maar dat is een andere discussie.

Waar ik mij erg aan irriteer zijn die betuttelende hulprijssystemen. "Voet van het gaspedaal", zelf remmen bij het stoplicht omdat ik blijkbaar te hard aan kom rijden.

Daarnaast heb ik bijna een ongeluk gehad omdat het hulpsysteem vond dat ik niet in het midden van de weg reed. Dit was op een N weg met 2 dubbele doorgetrokken strepen in het midden van de weg. Ik had beide handen aan het stuur en toch werd er ingegrepen door hard op de rem te trappen terwijl ik een vrachtwagen achter mij had. Gelukkig ging het goed, maar echt een veilig gevoel geeft het mij niet.

Bij het starten van de auto zet ik sowieso de lane assist en snelheidswaarschuwing elke keer uit.

Bij een B weg met aan beide zijden strepen (voor fietsers) weet het systeem ook niet echt raad. Hij zit de weg dan als één weghelft. Als je niet oplet rijdt je vol op een tegenligger als de cruise control gebruikt.

Is dit herkenbaar?
Zijn er ook oplossingen voor in de vorm van software-updates?

Daarnaast nog iets merkwaardig; als de accu leeg is en er sneeuw/ijs op de auto ligt/zit, probeer dan maar eens de motor aan te krijgen zodat de auto opwarmt om alles te ontdooien.

VanRoyal

Forumguru
Permanent: Eco-assist uitzetten (voor melding voet van gaspedaal), alle instellingen voor reageren op verkeersborden uitzetten. Als je travel assist aan hebt staan die wijzigen naar adaptive cruise control.

Elke keer als je gaat rijden: Lane assist en snelheidswaarschuwing uitzetten.

Ik begrijp deels de frustratie, met name het betuttelende. Maar van ingrijpen, remacties en al dat soort dingen geen last van.

Nu rijd ik de Kodiaq nog niet zo lang, maar de xc60 heeft het ook, en altijd en overal aangehad. als ie corrigeert, dan doet ie dat met een reden….. en vaak( dus niet altijd het geval) door de bestuurder zelf veroorzaakt…..

Bovenaan Onderaan