Noodloop

jaap1959

Nieuw lid
Help voor de gouden tip, Ik ben in het bezit van een Faba II 1.2 tdi uit 2011, teller 251.000 km, deze valt steeds in Nood loop en soms ook andere meldingen.

Hoe het begon.
In maart als het koud was buiten ging af en toe het spiraaltje branden en liep hij in veilige modem onder het rijden contact uit en aan en dan was het over, daarna tot begin mei geen storingen gezien, vanaf Mei ging het spiraaltje regelmatig aan en dan na verloop van tijd ook het gele motor icoontje, als je hem uitlas altijd dezelfde meldingen, dus de N75 klep vervangen deze lekte iets, niet geholpen helaas, alle sensoren gecheckt en los gehad ook de stekkers.
vacuum getest, turbo boost regelaar gecheckt met vacuum, gaat volledig in en uit.
Nu brande van de week ook roetfilter lampje, door garage laten uitlezen en regenereren. daarna lange rit 40 km snelweg gemaakt het hoge toeren in zn 3 90 km., de meldingen van spiraal en noodloop blijven terug komen en ontstaan na gas terug en tussen de 80 en 100 km op cruise control.
De rubberen turbo slangen links en rechts lijken heel te zijn, en toch vermoed ik zelf ergens lucht lekkage waardoor de te verwachte druk minder is dan hij moet zijn. Noodloop.jpg
Wie o wie heeft de gouden tip voor dit probleem

Tees

Donateur
Wat je niet beschrijft is welke foutmeldingen er elke keer terugkomen, en welke nieuw of oud zijn. En die 2 laatste foutmeldingen zijn merkwaardig, want gaan over cilinderrij 2, en dat is alleen van toepassing op V6/V8-motoren. Ik vraag me af of je wel een geschikte OBD lezer hebt, want ook 15514 is geen foutcode maar meer informatie van een testcyclus.

Die laatste 3 negeer ik dus even, en ik focus even op de eerste 2. Ik zie geen directe relatie tussen die twee, behalve dat het kan zijn dat je DPF veel te snel volloopt doordat de motor slecht loopt. De N75 zou idd de eerste verdachte zijn, maar die heb je al vervangen. De andere opties die Gerrit Speek noemt zijn een probleem met de verstelbare schoepen van de turbo of met de turboboostregelaar (G581). Die laatste lijk je mechanisch gecheckt te hebben, maar je kan de ECU ook handmatig een controlecyclus laten doorlopen.

Als dat in orde is, dan zijn wmb de schoepen het meest waarschijnlijk. Je kan de turbo laten schoonmaken door een revisiebedrijf, want ze willen nog wel eens vast gaan zitten door allerhande vuil. Vervangen is wel duur namelijk.

De DPF fout lijkt te verwijzen naar een drukverschilsensor (G450/G451), maar zoals gezegd wijst de fout op te veel roet in korte tijd, dus dat kan veroorzaakt zijn door bovenstaand. Ik zou eerst die andere proberen op te lossen voordat je hieraan gaat werken

Zie: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p00af.html en https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18895.html

jaap1959

Nieuw lid
De fout melding die steeds terug komen zijn altijd de turbo p00af,p2599,p2563(00) en p2599(00) obd reader is elm327 en progje is Car Scanner app.

Tees

Donateur
De ELM327 is zo'n beetje de goedkoopste OBD-chipset die er bestaat, dus dat die her en der wat rare resultaten uitspuugt kan kloppen.

P2599 en P2563 had je nog niet eerder genoemd. P2599 is vrij non-descript, maar verwijst naar de turbo inlaatdruksensor (te hoog signaal). P2563 past in t eerder rijtje, zie: https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-18995.html

Ik acht toch de kans het grootste dat de versteller van de verstelbare schoepen (VNT) naar z'n gootje is. Die is nog steeds aan de prijs (~€200), maar een stuk goedkoper dan een nieuwe turbo. Dit onderdeel heeft officieel geen eigen onderdeelnummer, maar is onderdeel van de totale turbo. Maar gelukkig toch los te krijgen, bijv: https://www.winparts.nl/uitlaatsyst.../c1355/regeleenheid-turbolader/p1764711.html#

hemi24

Forumguru
N75 sensor vervangen, maar ook de slangen gecontroleerd?
Zou me niet verbazen dat je probleem een lek is…
En dan met name de slang(en) tussen sensor en turbo.

jaap1959

Nieuw lid
Bedankt alvast voor de feedback(s) ga vanmiddag even de leidingen vacuum zuigen en checken op lekkage, dan hebben we dat ook weer uitgesloten.

jaap1959

Nieuw lid
Ale vacuum slangen gecheckt, geen lekkage, maar dit exemplaar zat volledig verstopt dus met rem reiniger schoongemaakt en nu is er snel onder druk tot -28 wat normaal lijkt. auto is nog steeds in noodloop maar reageerd wel beter op gas geven, ik kan geen regeneratie aanzetten met mn ELM scanner, dus morgen even langs de garage, of zij dit willen\kunnen doen. word vervolgd

Vacuum verdeler.jpg vacuum verdeel.jpg

jaap1959

Nieuw lid
Auto is gereset en alle storingen zijn er uit loopt weer zoals voorheen. wat een vastzittend\verstopt terugslag klepje van een paar euro kan doen, iedereen bedankt voor het meedenken.

Bovenaan Onderaan