Noodloop na schoonmaken gasklephuis

Tees

Donateur
Beste allemaal,

Nu ik zelf het onderhoud aan mn Faab ben gaan doen, kom ik helaas soms ook (zelf veroorzaakte) problemen tegen. Vandaag heb ik (naast wat andere dingen) m'n gasklephuis losgehaald en schoongemaakt. Dat was heel hard nodig, er bleek iets van een millimeter aan zwarte vettige zooi aan de binnenkant te zitten.

Voor t schoonmaken heb ik m dus uit de auto gehaald, flink gepoetst met doeken en een tandenborstel en remmenreiniger, en heb ik ook de klep een paar keer helemaal open gezet met een plastic tool ertussen om alles zo schoon mogelijk te krijgen. Ook het deel onder t gasklephuis (is dat de EGR klep?) even een doekje doorheen gehaald.

Daarna de boel er weer terug in gezet (geen nieuwe pakking, helaas bleek ik de verkeerde pakking besteld te hebben), stekkertje voor t onderhoud even met electronicaspray ingesotene en toen met OBDeleven ingeleerd (TBA). So far so good...

En toen bij het starten van de auto vrijwel meteen noodloop. Zo erg zelfs dat ie bijna afsloeg, heel onregelmatig liep, en op een gegeven moment geen gas meer gaf. Uitgelezen: P1553 en 01314. De laatste lijkt veroorzaakt door de aanwezigheid van de eerste, en de eerste is "Sensor Barometrische druk (F96) / Sensor absolute druk inlaat spruitstuk verhouding buiten specificaties" aldus Gerrit Speek.
Mogelijke oorzaak (veel, waaronder): "Gasklephuis vuil / defect" of "Lek in inlaat/uitlaat"

Codes wissen had geen effect, accu even los ook niet. Soms komt t vrijwel meteen, soms na een minuut. Ik heb er 1x 300m mee gereden, en toen schoot ie er weer in (en toen kon ik alleen nog stationair draiaiend op de koppeling terug naar de hobbygarage komen...)

Mijn vraag dus hier: denken jullie dat ik hiermee inderdaad m'n gasklephuis gemold heb? Of kan er nog een andere verklaring zijn? En komt dat dan doordat ik de klep bewogen heb of door de remmenreiniger? Het gekke is dat ik daarna nog 2x TBA gedaan heb, en de klep wél gewoon beweegt (zowel gezien als gehoord). Dus het lijkt meer in de electronica dan in de mechanica te zitten.

@Cordoba, jij ervaring hiermee?
 

haassie

Forumguru
Basisinstelling uitvoeren zodat het gasklephuis zichzelf weer inregelt? Oh lees net dat je dat al gedaan hebt
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Accu langer ontkoppelen zal ik eens proberen, heb t nu max 1 min gedaan.

Vacuümlek, zou dat veroorzaakt (kunnen) zijn doordat de pakking niet goed afsluit? De onderkant van t huis zat namelijk ook wat bruinige vlekjes op die ik met remmenreiniger er niet af kreeg (en schuren durfde ik (nog) niet aan), en ik heb zoals ik schreef de rubberen ring/pakking eronder niet vervangen (ik had de metalen pakking gekocht, die ik overigens niet ben tegenkomen, maar volgens ETKA ergens halverweg het huis moet zitten. Blijkbaar kan t huis verder uit elkaar dan ik gedaan heb...)
 

Cordoba

Forumguru
Tip van VAG-man kun je zonder meer toepassen bij deze generatie, werkt soms en kan geen kwaad.

Ik heb zelf het gasklephuis wel een open gehad bij mijn BBY, maar de vervuiling was zo gering dat alleen een lichte verkleuring (door vuil) zichtbaar was, maar zeker geen meetbare laagdikte. Als ik het zo lees zijn er 2 waarschijnlijke mogelijkheden van de storing:
- een lek in de inlaat, waardoor de luchtdruk verkeerd gemeten wordt, en de brandstof/lucht verhouding niet klopt
- beschadigde of sterk vervuilde MAP-sensor (F96- Barometrische druksensor), als daar remmenreiniger bij is gekomen, kan dit een kapotte sensor veroorzaakt hebben. Ik lees regelmatig dat het reinigen van de sensor met remmenreiniger eindigt met een kapotte sensor.


Edit: @Tees ik heb de foutcodes via Gerrit Speek even gecheckt en heb ook iets andere zaken nu in gedachten. Allereerst geeft Gerrit Speek aan dat in plaats van F96 ook sensor G71 (sensor absolute druk inlaatspruitstuk) het probleem kan zijn, en als ik me niet vergis (uit het hoofd) heeft de BBY niet de F96 maar de G71 sensor. Daarnaast is het niet onmogelijk dat er een zekering is gesneuveld, waardoor de betreffende sensor geen signaal naar de ECU kan sturen.
(zowel de zekeringen op de accu als aan de zijkant van het dash checken). Een heel andere mogelijkheid is dat je storingen hebt door een te lage accuspanning (mogelijk ontstaan tijdens het schoonmaken van het gasklephuis?).
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
Ik heb onlangs dezelde actie uitgevoerd bij mijn Superb. Het spul weer in elkaar zet, prefritje gamaakt en de auto ging in noodloop. Uitlezen gaf deelfde melding mbt de sensor barometerdruk. Foutmedlingen gewist en alles nog eens nagelopen, weer een proefritje gemaakt en hup, motor weer in de noodloop.
Ben even gaan zitten en nadenken, speelde de hele operatie nog eens door mijn gedachten af en ben weer onder de kap gaan kijken. Toen zag ik gelijk wat er aan de hand was.... De luchtslang was van het gasklephuis afgechoten. Het bleek dat ik de slangeklem niet goed had vastgezet (toen begreepik ook waarom er een barometerdruk issue optrad.
Heb de slang er weer opgezet, de slangeklem goed vast gezet, de foutmeldingen gewist, hierna is de motor niet mee in de noodlopop geschoten.
Ik weet niet of dit bij jou het geval is maar check voor de zekerheid je luchtslang aansluiting op goede afdichting
 

Tees

Donateur
Dank allemaal, een hoop suggesties waar ik wat mee kan!
Wat betreft dat slangetje @Agent327: ik zag gisteravond toen ik keek wat een nieuw gasklephuis zou kosten, inderdaad een slangennippel op de foto's. Die heb ik op mijn gasklephuis niet gezien, dus ik vraag me af of ik die gemist heb...

@Cordoba, de accuspanning was voldoende zowel ervoor als erna, 12.1-11.9V, denk dat dat het dus niet was. Zekeringen en die sensor ga ik sowieso naar kijken (als één van de andere oplossingen niet werkt, altijd van goedkoop naar duur proberen :-)). Is iig nog steeds goedkoper dan een nieuwe gasklephuis.

Ik ga in ieder geval een pakking en een druksensor bestellen, dan kan ik alle suggesties 1 voor 1 uitproberen (hopelijk maandag als PostNL meewerkt). Wat ik niet nodig heb kan ik altijd terugsturen. Gelukkig heb ik de auto dit weekend niet nodig...ik meld me als ik meer weet, en extra suggesties zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
@ Tees, laat eens een foto zien met daarop een overzicht van hoe je gasklephuis is is gepositioneerd. Bij mijn auto zit het gasklephuis aan de voorzijde van de motor met een dikke luchtslang er onder gemonteerd.
 

Tees

Donateur
Ik kan geen foto van m'n eigen motor laten zien, want de auto staat nog voor de hobbygarage geparkeerd, aangezien ik niet naar huis kon rijden. Heb even snel een foto van internet opgesnord:

motor-skoda-fabia-1-4-16v-55-kw-75-cp-cod-motor-2cde8f4380e201c2e1-840-470-2-85-1.jpg


Gasklephuis zit rechtsachter, direct op de inlaat van de motor gemonteerd
 

Agent327

Forumguru
Ok, zo rechtsachter zou een slang op de grote opening zijn gemonteerd, dit is waar ik op doel, deze slang moet dan goed vast zitten zodat het er niet kan afshieten of valse lucht aantrekken. In beide gevallen wordt een verkeerde baromerische druk gemeten wanneer deze niet goed is gemonteerd.
 

Tees

Donateur
Dat is bij deze motor denk ik anders: aan de bovenkant van het gasklephuis zit de motorafdekking met daarin het luchtfilter. De druksensor zit dacht ik aan de onderkant van het gasklephuis, aan de motorkant, al moet ik dat even nazoeken.

Ik heb ook nog eens wat fotos van nieuwe gasklephuizen bekeken, en er lijken 2 modellen te zijn (Winparts geeft ze beide passend aan voor mn auto, maar dat zal wel niet): eentje met een slangennippel.en eentje zonder. Ik vermoed dus dat ik niet iets over het hoofd gezien heb, maar dat daar bij mijn huis geen slang aan hoort te zitten. Ik weet ook zeker dat ik géén slang losgemaakt heb bij t demonteren. (Edit: zie plaatje hieronder, die is afgedopt op positie 34)

Edit: even een plaatje vanuit ETKA erbij, dan weten we allemaal waar we over praten:

download.png

Wat ik nog niet helemaal begrijp is dat ik het gasklephuis tot pakking nr. 3 heb losgehaald, ik zag namelijk die rubberen ring zitten. Ik had pakking nr 2 gekocht, en die heb ik niet gezien. Dus blijkbaar heb ik het geheel van het gasklephuis en dat deel eronder eruit gehad. Maar die metalen buis richting de EGR heb ik niet los gehad, en zat onder die pakking. Dat lijkt niet te stroken met deze tekening... Maar ergens moet wel die slang die bovenin getekend is lopen :pieker:

Nr 9 is trouwens de druksensor, volgens mij heb je gelijk @Cordoba dat er maar 1 sensor hierin zit.
 
Laatst bewerkt:

Agent327

Forumguru
Ok, ik begrijp de situatie nu beter, het is inderdaad ook belangrijk dat je pakkingring 3 vernieuwd wanneer het gasklephuis is losgeweest.
Meer kan ik helaas niet voor je betekenen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Het heeft iets langer geduurd voordat ik weer aan de auto kon werken, dankzij de nieuwste coronamaatregelen en vertraging bij WinParts, maar het is opgelost! :yeehaa:

De rubberen pakking onder het gasklephuis bleek de boosdoener. Die was (op het oog) een mm dunner dan de nieuwe en sloot dus niet meer goed af. Ik had ook even de MAP sensor uitgelezen (Module 1, meetblokgroep 3, 2e waarde) van tevoren met draaiende motor en die gaf 540 mbar, waar 420 het maximum is, duidelijke indicatie voor een lek dus. Met de nieuwe pakking zat ie rond de 400, dus binnen bereik. Ik wou eigenlijk het huis nog iets strakker aandraaien, maar 1 schroef van de 4 was al een beetje dol, dus heb t maar zo gelaten.

Overigens heb ik t gasklephuis nog wat beter schoongekregen met aceton, dit was wat in ElsaWin staat, en dat werkt als een dolle! Dat is dus de 'officiele' manier en nog goedkoper dan de meeste andere middelen ook.

Dank voor alle input, Tees is nu weer een tevreden sleutelaar! :jaja:
 

Ted

Forumguru
Super dat je dit meldt! Het draait veelal om de details en zie maar in jouw geval. Mooi dat je doorgezet hebt en nu heb je eer van je werk met een bevredigend resultaat, dat is de spirit. Ik herken dit bij mezelf ook dat het niet altijd van een leien dakje gaat maar als dan de onderste steen boven is en het gelukt is, dan mag je trots zijn en dat zijn wij ook!!!!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ha, ja, wel eer van m'n werk nu inderdaad, maar toen de Faab niet harder meer wilde dan 10 km/u was ik wel ff in de stress.
Maar goed, uiteindelijk is t gefixt, ik heb weer wat van m'n sleutel-zelfvertrouwen terug, en geleerd om niet aan de auto te gaan sleutelen als we 'm op korte termijn nodig hebben (was gelukkig nu ook niet zo). En mensen hier hebben ook wat geleerd, zo hoort het op een forum :jaja:
 

EdK

Forumguru
Overigens heb ik t gasklephuis nog wat beter schoongekregen met aceton

En dan in een badje met ultra sonoor reiniging zou helemaal mooi zijn dan voor reinigen.

De rubberen pakking onder het gasklephuis bleek de boosdoener. Die was (op het oog) een mm dunner dan de nieuwe en sloot dus niet meer goed af.
Zo blijkt maar weer waarom er soms bij een onderhoudsplan een pakkings / O ring set word geadviseerd .
Zal niet eerste keer zijn dat het er op oog goed uitziet maar dat ze toch al een minimale vervorming hebben en bij terug plaatsen net even anders terug geplaatst worden en problemen geven.....

Dus tjsa de kosten zijn het vaak niet en heb dan zelf zoiets van , meteen maar mee bestellen... :koffie:
 

Tees

Donateur
Dat was ook al in eerste instantie de bedoeling @EdK, maar ik had de verkeerde pakking besteld :pardon:
Ben t helemaal met je eens dat dat soort dingen beter preventief vervangen kunnen worden. Onderhoud is behoud hè.

Ik zou dat gasklephuis zelf niet zo snel in een ultrasoonbad gooien, d'r zit namelijk ook nog een stuk electronica aan vast, weet niet wat dat in het ultrasoonbad doet...
 

EdK

Forumguru
weet niet wat dat in het ultrasoonbad doet...
Afhankelijk van de vloeistof die er in zit.
Heb vele jaren op KLM gewerkt via buitenfirma en daar heeft men een afdeling voor de elektronica (incl cleanrooms )
En daar gingen complete onderdelen in incl de printen.
Ik reinigde daar vaak me horloge met de titanium band.
Ging in zijn geheel erin en kwam er als nieuw uit !
 
Bovenaan Onderaan