Noodloop Fabia 2000

Hallo Allemaal, ik heb een Fabia uit 2000 gekocht die een storing heeft gekregen. Hij is in noodloop gegaan en hierdoor totaal geen vermogen meer, heb hem uitgelezen en daar komt melding p0638 tevoorschijn.. Ik heb inmiddels begrepen dat de oorzaak bij//aan verschillende dingen kan liggen. Het Gasklephuis is niet aangeraakt, verder heb ik alleen de bougies, kabels, olie en filter vervangen.

De Fabia reageert extreeml langzaam op gasgeven en komt niet boven de 2000 toeren uit. Verder blijft het blok lopen als een zonnetje. Totaal geen schokje te zien of te voelen. Starten is als nieuw, gelijk anspringen en zuiver lopen.
Ik ben langzaam ten einde raad.

Alvast heel erg bedankt voor de tips en mogelijke oorzaken dan wel oplossingen.

Ik woon trouwens in Oostenrijk, jullie mogenmgraag voorbij komen, maar zelf niet echt in staat voor het moment om met de Fabia naar Nederland te komen ;)
 

Hakar

Donateur
In noodloop voordat je aan vervangen van onderdelen bent begonnen, of er na?

Voorstellen kun je overigens doen in de rubriek meet en greet, en geeft je tevens de mogelijkheid op extra's van dit forum die anders voor je verborgen blijven.
Bijvoorbeeld in de kennisbank.
 

Cordoba

Forumguru
@Kevin1987 Behalve de zinvolle bijdragen van Hakar en verhulstr, is het ook handig om de gegevens van je auto ook te vermelden (of dit standaard in je handtekening op te nemen).
Welke motor ligt er in? (eventueel motorcode) en als je een 1.4 16V hebt, zal het waarschijnlijk de 100 pk versie zijn, bij latere bouwjaren is dan ook nog de vraag of je de 75pk of de 100 pk variant hebt. Gezien het feit dat je bougies vervangen hebt, gok ik dat het een benzineversie is (en dat je niet de gloeibougies van een diesel bedoelt).
 

turboturbo

Forumguru
Heel mooi dat het opgelost is @Kevin1987 . Wel ben ik ook nog benieuwd (maar dat kan je in de toekomst altijd nog posten wanneer je opnieuw een probleem hebt) welke motor er nu precies in je Fabia ligt. Zo is van elk motorblok na zoveel jaren de zwakke punten wel bekend en kunnen vaak storingen daarnaar terug gerelateerd worden... Tot slot ben ik benieuwd hoe je tot deze oplossing bent gekomen, had een garage die diagnose gesteld of jij zelf?

Verder vind ik het wel opmerkelijk dat de bovenstaande oplossing/oorzaak niet vermeld wordt op de site van Gerrit Speek; zou dat aangevuld kunnen worden bijvoorbeeld Gerrit @speek?
 

verhulstr

Forumguru
@turboturbo ...Zo te lezen in zijn “meet en greet” heeft ie het over een motor van 74kw (101pk) ...ik kan maar 1 motortype verzinnen die dat heeft...das de 1.4 16v ....of je moet de specifieke motorcode willen weten? :arghh:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Gezien de tekst in je voorsteltopic
Het is een Skoda Fabia, 1,4 liter benzine met 74kw uit 2000.

gok ik dat het motorcode AUB is. De AUA is 75 pk en komt bijna niet voor in de Fabia, maar wel in de Seat Ibiza/Cordoba en de Polo uit die bouwjaren. De AUB is de 100 pk (74kW) versie van de AUA, en zal net als BBY/BBZ een iets andere nokkenas hebben voor de extra pk's.
 
Bovenaan Onderaan