nog 2 maand dan garantie bij kopen of niet?

bobby45

Actief lid
Wat zal ik doen??? Bij kopen van garantie of is de skoda tsi 1.4 zo goed dat het niet hoeft.
kost zo,n 500 euro voor 1 jaar.

Ik kan best veel zelf.
Lpg valt moeilijk bij pon .
Nog geen problemen :xyxthumbs:
Er zit al en nw ecu in na 14000km
er staat nu 70000 op

Wat zal jullie doen???
 

Noord26

Forumguru
Dat topic gaat over een Fabia II Wanderer, bobby heeft een OII met een motor die geen eens in een F2 te koop is. En daarnaast is LPG weer een andere issue..

€500,- voor 1 jaar is wel bedroevend veel. Hoe lang denk je nog met de auto te gaan rijden? Want ik neem aan dat je niets voor niets dan voor LPG hebt gekozen?
 

wanderer

Senior Member
garantie bijkopen is garantie bijkopen, alleen het bedrag voor de verschillende typen auto's is anders......het gaat over de vraag wel of niet bijkopen...
 

Noord26

Forumguru
Wanderer, dat jij graag alles algemeen ziet, onafhankelijk van het type auto is uw perceptie; echter is dat niet de perceptie van iedereen. Garantie bij kopen staat onlosmakelijk verbonden met het welke auto, motor en overige opties aanwezig zijn. Alsmede de staat, kilometerstand en reeds vervangen onderdelen. De 1.4 TSI en LPG zijn niet altijd uitblinkers geweest qua betrouwbaarheid tov een 1.2 70pk HTP.

Zou ik het doen met deze auto? Nee, niet voor dat bedrag. Dan moet er wel opeens heel iets duurs kapot gaan.

Op aanraden van Marco percentages en leeftijden verwijderd..
 

MarcoO2

Forumguru
Dat ben ik niet met je eens Noord. Juist als het over het al dan niet bijkopen van garantie gaat, doet het autotype er niet zoveel toe. De afwegingen om dat wel of niet te doen meestal niet auto-gerelateerd, maar hebben veel meer te maken met een juridische inschatting en een kosten/ batenanalyse.

Daarnaast zeg je "Je hebt wettelijk gezien grofweg recht op 75% coulance op alle onderdelen als ze 2 jaar oud zijn.". Dat is sowieso niet waar (de wet regelt niets over percentages en leeftijden), en daarnaast een wel heel stellige uitspraak, die in de praktijk lang niet in alle situaties opgaat. Wees voorzichtig met wat je zegt... want mensen ontlenen waarde aan dat soort uitspraken en dat kan ze duur komen te staan.
 

Noord26

Forumguru
De wet schrijft helaas niets voor wat btreft verwachte levensduur van bepaalde producten. Echter wel dat je uit mag gaan wat een normale levensduur is van een product en dat je recht hebt op een tegemoedkoming als die levensduur niet wordt gehaald. Nogal tegenstrijdig. Garantie bij kopen, is in mijn optiek, daarom niets anders als een manier om jezelf te ontdoen van deze onduidelijke kwestie.

Heb overigens de percentages en leeftijden verwijderd.
 

Skoody Boo

Actief lid
Nogal tegenstrijdig.

Nee, niet tegenstrijdig, maar te beoordelen door de rechter. Je moet dus proberen in te schatten wat een redelijke verwachting van een levensduur is, en dan niet alleen wat jouw mening daarover is, maar ook wat een rechter daarvan zal vinden. Een rechter kan natuurlijk enigszins afwijken van jouw ideeen hieromtrent, maar het is ook weer niet zo dat er hiermee niets over te zeggen valt, alsof het door die afwijking compleet onvoorspelbaar zou worden. Als van een drie jaar oude auto het motorblok de geest heeft gegeven lijkt het mij onwaarschijnlijk dat een rechter dit als normaal voor bij die levensduur zal zien.
 

Noord26

Forumguru
Daarom nogmaals, is het bijkopen van garantie meer om meteen duidelijkheid te hebben over de afhandeling ervan. Zonder eerst je recht te moeten halen via een rechter?

Zit er overigens een maximum kilomerstand en verplichte onderhouds historie aan vast als je garantie wilt verlengen?
 

Chatslet

Forumguru
Toch vind ik 500 euro per jaar veel geld. Als er dan 2 jaar bijgekocht wordt gaat het al om 1000 euro. Als je dat zelf op zij zet dan kun je voor dat bedrag aardig wat laten sleutelen aan een auto. Doe je de auto vervolgens bij een universele garage in onderhoud dan spaar je ook nog flink wat uit.
 

Noord26

Forumguru
Uitsparen door het bij een universele garage te laten doen is niet per definitie goedkoper. De dealer rekent €160,- voor klein en €300,- voor groot onderhoud. Mijn pa moest bij de 15Dkm (universele garage) €169,- aftikken..

@ Wanderer, thnx voor de link! De topicstarter had het over circa €500,- voor 1 jaar. Als ik kijk in de link van Wanderer dan staat er duidelijk 12 maanden, 76kW t/m 110 kW (1.4 TSI = 90kW) €215,- tot 1ton en €265,- tot 1,5ton. Dat is heel iets anders als circa €500,-! Op zich wel te overwegen voor 2 jaar extra fabrieksgarantie voor een GL, €409,- of €469,- afhankelijk van de km-stand. In ieder geval heel iets anders als €500,- per jaar.
 

bobby45

Actief lid
Ik denk dat mijn dealer /pon weet dat ik lpg heb dat zien ze op het kenteken dit zal dus de verhoging met zich mee brengen.
Ik zal min auto zelf onder houden samen met mijn dealer (controle door dealer)
Ik hoop nog veel km te maken met mijn o2.
300.000 km? 8 jaar
De lpg installatie heb ik er nu pas uit.was 3000 euro ( net onder garantie en update gehad nw pomp en aansturing plus software)
Ik kan best veel zelf doen doe de beurten ook zelf dus de garantie is er al af???
Ik vind het best veel geld maar vertrouw de tsi 1,4 toch wel zo dat hij heel blijft.
voor die 500 euro kan ik mijn arco na 4 jaar vullen en na zien ,de lpg pomp gaat maar zo,n 150.000 mee ook zo,n 400 eri.

http://www.conformiteit.nl/wettelijke-garantie.html
noord bedoel je dit?
 

Chatslet

Forumguru
Als je het onderhoud zelf doet voldoe je inderdaad niet aan de garantievoorwaarden.
Airco kun je trouwens ook zelf bij vullen. Is net zo makkelijk als olie bij vullen. Gewoon een onderhoudssetje kopen bij Aircobijvullen.com - Dé specialist in doe-het-zelf producten om uw auto airco in optimale conditie te houden.
Bij vullen doe je dan het beste ieder voorjaar, zo voorkom je dat de airco met te weinig koelmiddel draait waardoor de boel kapot gaat. Verder gewoon normale onderhoudsvoorschiften voor een airco aan houden dus 15 minuten voor aankomst airco uit en minimaal eens per drie maanden even de airco 5 minuten aan. Verders hebben ze daar ook van die reinigingssetjes voor als je airco begint te stinken, is een soort schuim dat je via de aanzuiging achter het interieurfilter naar binnen moet spuiten terwijl de airco draait. Zelf doe ik dat ieder jaar preventief in de herfst als het koud genoeg is dat de airco niet meer nodig is omdat juist in de priode dat je de airco niet gebruikt er schimmel en andere bende op gaat groeien. Op deze manier heb ik eigenlijk nooit dure reparaties aan de airco gehad.
 

Noord26

Forumguru
15 min voor aankomst airco uit zetten? Waar haal je dat vandaan? In een auto met climate-control staat de airco vrijwel altijd aan.. Je zegt ook dat hij in de herfst niet meer nodig is. Maar juist in die natte periode heb je nooit last van aangeslagen ramen aan de binnenzijde. Airco is meteen een luchtontvochtiger. Rijdt al 8 jaar een Swift met climate-control en daarin heeft de airco nog nooit uit gestaan. Het systeem gaat vanzelf uit wanneer het te koud gaat worden om de condensor te laten bevriezen.
 

Chatslet

Forumguru
En je kunt de aico ook vrijwel altijd uit zetten door op het knopje "AC" te drukken als je climate control op auto staat. Het is overigens ook iets wat in de handleiding van je auto wordt geadviseerd.
 

Noord26

Forumguru
Ik ken de handleiding en dat staat er niet in bij de climate control. U heeft de handleiding niet, want u heeft de auto nog geen eens? :smiley29:
 

Chatslet

Forumguru
Handleiding kun je downloaden dus die heb ik jier als pdf. Het staat om precies te zijn op bladzijde 88 alinea links onder. De climatronic module lijkt overigens erg op die van de volkswagen caddy zoals we die op het werk hebben. Heb je eigenlijk zelf wel climatronic in je auto?
 
Bovenaan Onderaan