Superb 3 Niveausensor benzinetank

Bart81

Forumguru
had gisteren iets zeer raar aan de hand.
Mijn wagen stond op reserve... Actieradius +- 60km aangezien we redelijk tripje voor de boeg hadden en na 50km een tankstation zouden passeren waar de benzine aan serieuze actieprijs geprijsd stond, had ik vlak bij mij in de geburen maar 10 liter getankt zodat ik er zeker zou geraken.

Na het tanken van die 10 liter, blijf mijn boord computer echter nog altijd steeds dezelfde actieradius weergeven alsook was de niveaumeter van de tank niks gestegen. Ook na meermaals contact volledig uit te schakelen en terug in...
Dus uiteindelijk gewoon doorgereden maar ook tijdens het rijden is er niks verandert, best raar toch?
Uiteindelijk na 20 km aan een volgend tankstation terug gestopt omdat mijn actieradius maar bleef minderen...
Opnieuw een tankbeurt gedaan van ongeveer 10 liter met zelfde resultaat.
Ondertussen dus 20 liter getankt en actieradius bleef op 40 km staan alsook niveaumeter stond nog steeds in het rood.

Uiteindelijk daar aan zelfde tankstation opnieuw tankbeurt begonnen en tank deze keer dus maar volledig gevuld... Toen ik daarna starte veranderde de actieradius en tankvolume meter pas naar volle tank.

Heeft iemand dit toevallig ook al gemerkt? Of is het normaal als men maar 10 of in mijn geval 2 keer 10 liter tank, dat sensor dit niet waarneemt?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Simon1984

Senior Member
Dit zou niet mogen natuurlijk, als jij er 10L bij doet moet hij dit weergeven.

Ik heb zelf ook eenmaal een kleine hoeveelheid getankt bij mij telde dit gewoon op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

VolvoFox

Senior Member
Dit lijkt niet ok. Heb in het buitenland recent ook 2x 10-15 liter getankt en dat geeft hij gewoon aan.
 

s_janssen

Actief lid
Heb ik ook ooit met mijn huidige Passat. Dat was toen ik contact aan liet staan tijdens het tanken.Geen draaiende motor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

MrEdge_

Forumguru
Ik heb recent nog getankt met contact aan om eens te zien hoe accuraat die meter eigenlijk is, maar al na 2 liter begon de analoge meter te bewegen. Ik zou dus verwachten dat je met 10 tot 20 liter wel degelijk verschil zou moeten zien.
 

Bart81

Forumguru
Tja hij staat bijna terug op reserve! Vliegt er nogal door:nailbiting::greedy::deuk:

Ik ga het toch nog eens opnieuw chechen met een kleine hoeveelheid. Ik wil het weten...
 

Bart81

Forumguru
Nu daarnet nog eens de test gedaan omdat ik curieus was...
Wagen staat terug op reserve met actieradius 50 km en niveaumeter duidelijk in de rode zone.
Tankbeurt gedaan van ongeveer 10l -> wagen met motor uit en contact ook zeker uit.

Na tankbeurt contact terug aan en starten en wagen merkt geen verschil!!
Nog steeds actieradius 50km en niveaumeter duidelijk in rode zone...

Raar hoor!!

Wat is er mis??
 

Bart81

Forumguru
Vandaag is mijn wagen dan op onderhoud geweest op de garage. Om terug te komen op mijn tankprobleem dat ik eerder al aanhaalde, is de garage nu met een uitleg gekomen.

Blijkbaar zou bij de 4x4 versie de brandstoftank bestaan uit 2 verschillende tanken? Omdat hier volgens hun het 4x4 gedeelte passeert.
De reden van het niet detecteren van kleine hoeveelheden brandstof ( bv 10 of 15 liter tanken als wagen reeds op reserve staat ) zou te maken hebben dat er dan nog niet voldoende brandstof in de tank gegaan is zodanig dat de overloop naar de 2e tank nog niet werkt, waardoor vlotter nog niks detecteerd.

Zou dit inderdaad de reden kunnen zijn dan?? Ik stel mij dan wel de vraag hoe je die 10 of 15 liter kunt oprijden, als deze niet in de 2e brandstoftank geraakt?

Kan iemand bevestigen of bij de 4x4 types dan brandstoftank inderdaad uit 2 stukken bestaat?
Of iemand miss ondertussen al hetzelfde probleem heeft vastgesteld als mij?

Gr
 

Rallye

Forumguru
Of hij trekt benzine uit beide (delen van) de tank(s) via twee leidingen. Dan heeft hij geen last van niveauverschillen. @Bart81 : Misschien kun je proefondervindelijk vaststellen vanaf hoeveel liter je van de ene tank of het ene deel van de tank in de ander komt?
 
Een tank uit twee delen is wel gebruikelijk bij 4x4 auto's. Er moet idd altijd een manier zijn om de brandstof uit beide delen naar de motor te krijgen. Daarvoor wordt nogal eens een aparte pomp ingezet die de brandstof van de ene naar de andere kant pompt. Weet niet of Skoda dit ook zo doet.

Maar het verhaal van de garage gaat hoe dan ook niet op. De vlotter voor brandstofhoeveelheid zit in één unit met de opvoerpomp. Dus als de brandstofhoeveelheid niet gemeten kan worden kan deze ook niet worden opgepompt. Bovendien zou dit wel van een ontwerpfout blijk geven
 
Bovenaan Onderaan