Nieuwe zomerbanden: conti of michelin?

vulk

Lid
Collega's,

onder mijn 1.0 TSI moeten binnenkort nieuwe zomerbanden komen in de maat 225 45 17.
Ik wil graag premium banden rijden en ik heb enkele offertes opgevraagd voor de volgende types:

Michilin E-premacy
Michelin premacy 4+
Continental ecocontact 6
Continental premiumcontact 7

Ik had gedacht om mij door te prijs te laten leiden, maar het prijsverschil voor 4 banden is hooguit 30euro.
Dus welke zijn nu de beste keuze? Ik rijd 5-6k km per jaar dus slijtvastheid heeft wat een minder prioriteit.

Afrolgeluid & gedrag bij regenweer vind ik dan des te belangrijker...
 

vulk

Lid
Ik ben al een hele tijd aan het lezen, maar een echt sluitend antwoord is niet te vinden eigenlijk.
 

Pindasaus

Forumguru
Bij een bandentest wordt dan weer niet gekeken hoe snel de band veroudert. Dat is waar je de band op weggooit met 5000 km per jaar.

De e.Primacy en EcoContact richten zich op een lage rolweerstand, de Primacy 4+ en PremiumContact zijn meer all-round. Als je grip onder natte omstandigheden belangrijk vindt, zou ik naar de all-rounders neigen.

Als je weinig afrolgeluid wilt, kan je overigens beter smallere banden nemen. Dan zou je je 17" wielen moeten ruilen tegen een setje 16" met 205 / 55 R 16 of zelfs 15" met 195 / 65 R 15. Smallere banden hebben tevens minder snel last van aquaplaning en zijn goedkoper.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
205/50R17 zou ook een optie kunnen zijn, maar volgens mij is de 225/45R17 gangbaarder en daardoor veelal goedkoper…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdZ

Donateur
Mijn garagehouder gaf aan geen fan te zijn van Michelin omdat die snel verouderen. Ik had onder mijn Leon naar volle tevredenheid Michelin Cross Climate + zitten, maar ik moet zeggen dat onder mijn huidige Karoq originele Michelin zitten (nog 2 stuks, de vorige eigenaar heeft 2 nieuwe Vredesteins eronder gezet) en inderdaad: droogtescheurtjes te over bij de Michelins uit 2018.
Ik neig zelf nu naar Good Year all seasons, maar wat betreft duurzaamheid wel goede ervaring met Continental. Alleen cuppen die wat sneller, lijkt het.
 

andrehj

Forumguru
Hier tegenovergestelde ervaringen:
Vorig jaar de Continental AllSeasonContact banden moeten vervangen (5 jaar oud, 50.000 km ervaring en nog 5mm profiel over) vanwege scheurtjes in het loopvlak waardoor (met wat moeite) het karkas zichtbaar was. APK afkeur dus.
Dat heb ik met Michelin nooit gehad (wel op leeftijd ondiepe scheurtjes in de wangen).
Dus ik rij nu op Michelins Cross Climate 2, en die gaan we deze zomer voor de tweede auto ook bestellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

vulk

Lid
Het zijn de Continental premiumcontacts geworden.
Ik kan uiteraard niet vergelijken met de andere banden, maar tegenover mijn Vredestein winterbanden is het een verademing. De auto is een pak stiller en comfortabeler geworden.
 

vulk

Lid
De winterbanden zijn volgens de code op de banden ook nog maar 1 winter oud dus het verschil in leeftijd is eerder beperkt.
 

Captain Hook

Forumguru
Hier tegenovergestelde ervaringen:
Vorig jaar de Continental AllSeasonContact banden moeten vervangen (5 jaar oud, 50.000 km ervaring en nog 5mm profiel over) vanwege scheurtjes in het loopvlak waardoor (met wat moeite) het karkas zichtbaar was. APK afkeur dus.
Klinkt bekend.
Heb ik ook gehad, na een aantal jaren gebruik van een set Vredestein Quatracs. Profiel was nog prima (ruim 5mm), maar wel droogtescheuren. En heel oud waren ze toch echt niet.

Quatrac3-3.jpg Quatrac3-4.jpg


Ma.w. een Nederlands 'kwaliteits'product... :cautious: Niet geschikt voor ons Nederlandse klimaat.
 

gehaktbal

Forumguru
Dit had ik in het verleden met Falken zomerbanden.
Zo met een close-up ziet het er nog waardelozer uit zeg, jeetje.
 

Tees

Donateur
En bovendien zou je dan toch geen scheurtjes in de sleuven verwachten? Dit zijn overduidelijk droogte scheuren, en dat heeft vooral te maken met de rubber samenstelling (los van de weersomstandigheden natuurlijk, maar die verschillen niet zo veel over NL)
 

Eltjo

Forumguru
Wat een rampenfoto’s !
30-35 jaar geleden maakte ze nog goed fietsbanden, maar helaas is dat daarna ook slecht geworden. Geoon erg snel versleten terwijl ik veel minder fietste en minder krachtig wegreed.
15 jaar geleden wel goede ervaringen gehad met winterautobanden van Vredestein. Die kwamen toen ook goed uit de testen.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
De winterbanden zijn volgens de code op de banden ook nog maar 1 winter oud dus het verschil in leeftijd is eerder beperkt.
Ik bedoelde meer dat gesleten banden die door nieuwe vervangen worden comfortabeler rijden. Niet zozeer het verschil zomer/winter. Wel ervaar ik juist dat mijn 8-9 jaar oude Conti winterbanden comfortabeler dan mijn Conti zomerbanden die nieuwer zijn. Ook in dezelfde maat. Behalve aan de DOT is er niets bijzonders aan te zien.
 
Bovenaan Onderaan