Nieuwe vierseizoensbanden Octavia Combi 2016 1.4 TSI

Octavi4nus

Nieuw lid
Beste forumleden,

Mijn Octavia Combi 2016 1.4 TSI heb ik laten afleveren op Michelin Crossclimate vierseizoensbanden. Ik heb na 3 jaar 105.000 km op de teller. Ik ben heel tevereden van de banden op het puntje na dat hij graag stenen oppikt en vast houdt.

Ik ben een normale vlotte tot rustige chauffeur, rij niet sportief. Ik ga meerdere keren per jaar naar de Vogezen (af en toe sneeuw) en 1 keer per jaar naar het zuiden. Voor de rest het wisselvallige en soms winterige weer in België en soms wat forser winterweer in de Ardennen.

Na 105.000 km ben ik voor en achter bijna aan de slijtage indicatoren dus vervangen is nu wel aan de orde. Ik denk dat dit enorm slijtvaste banden zijn gezien de enorme afstand die ik ermee gereden heb. Hoewel ze erg slijtvast zijn, vind ik de grip ook super voor mijn rijgedrag.

Mijn eerste gedacht is om terug Michelin Crossclimate te nemen maar dan de plus versie, Crossclimate+. Net omdat ik zo tevreden ben.

Mijn schoonbroer heeft onlangs de Continental AllSeasoncontacts laten monteren en is voorlopig tevreden, de band heeft echter nog geen winterweer gezien. Er is ook nog niet veel gekend over de slijtvastheid. Maar volgens tests zouden deze minstens even kwalitatief moeten zijn als de Michelins.

1. Toch weer Michelins of eens Continental proberen?
2. Indien Michelin, de crossclimate of crossclimate+?
3. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen de gewone versie en de + versie?

Iemand ervaringen of tips?
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb sinds afgelopen de Conti AllSeasons onder de Fabia, grip is in de winter dik in orde, onder echte zomerse omstandigheden merk ik soms dat ik net even minder grip heb, dan ik vroeger van mijn zomerbanden gewend was. Slijtage is nog moeilijk te zeggen, maar lijkt niet super slijtvast te zijn, maar ook niet dramatisch slecht. Volgens de cijfers zou de Conti beter scoren op brandstofverbruik in vergelijking met de Michelin, dus dat kan maken dat de Conti per gereden mogelijk een vergelijkbare prijs heeft als de slijtvaste Michelin (minder km's van de Conti versus hogere brandstofkosten bij de Michelin).

Ik weet niet hoe het zit bij Michelin, maar de Conti heeft een voorgeschreven draairichting, en dat vind ik wel een nadeel. (In het verleden ooit bij 4 gecupte banden alles kruislings gewisseld, en zo nog 30k km zonder al te veel kabaal kunnen rijden op hetzelfde setje, bij voorgeschreven draairichting is dit truc niet mogelijk, en ook als reserveband is een band met voorgeschreven draairichting nogal onhandig)
 

Johnnyvr6

Forumguru
Conti’s staan er om bekend dat ze kunnen cuppen . Juiste banden spanning en wisselen van voor naar achter gaat dit meestal wel tegen. Ik zweer bij Michelin banden als je een Michelin vast hebt zijn de wangen altijd veel soepeler dan de wangen van vergelijkbare andere merken wat dus inhoud dat je meer comfort hebt.
 

EdZ

Donateur
Zelf dacht ik aan Bridgestone wheater control A005, die scoorden volgens mij nog beter dan de Michelin en Continental. Alleen ook een draairichting zo te zien. En als ik foto's bekijk van de Michelins dan hebben die ook een draairichting. Geen ontkomen aan lijkt het.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba kruislings wisselen is op zich wel te doen, alleen heb je daar dan montagekosten en balanceren bij. Voor 30k km is daar nog wel overheen te komen, denk ik - afgezet tegen vroegtijdige vervanging.

Los daarvan ben ik ook groot (ervarings)fan van Michelin. De CrossClimates hebben inderdaad een voorgeschreven draairichting, maar ik heb dat nog niet als probleem ervaren omdat ik nooit kruislings wissel. Als de voorbanden aan vervanging toe zijn, dan gaan simpelweg de achterwielen naar voren en komen er 2 nieuwe achter te liggen. Als reservewiel heb ik een volwaardige (niet richtinggevoelige) band in dezelfde maat op stalen velg. Dat is alleen maar een noodoplossing die er zo snel mogelijk weer onder vandaan gaat, geen band die mee moet draaien in het slijtage- & vervangingsproces.
 

MaxN

Donateur
Hier ook goede ervaringen met de Crossclimate en de nu al 40.000+km met de Crossclimate+. De + zou nog duurzamer en slijtvaster moeten zijn dan de “gewone” Crossclimate. Die van ons zijn ook nog lang niet versleten(en dat met 200+pk op de voorwielen). Voor ons gewoon een goede band voor Nederland. In de Ardennen met sneeuw ook geen problemen ondervonden.
 

Captain Hook

Forumguru
@Octavi4nus Er is natuurlijk nog meer keuze in de bandenwereld dan slechts Michelin of Continental... ;)

Het bijzondere bij vele testen is vaak dat de specifieke maat ook invloed heeft op het testresultaat. Soms scoort merk X in maat Y beter, maar bij weer een andere bandenmaat is ineens merk Z weer beter.
Best wel opmerkelijk.

Bij deze test van 235/55 R 19 banden komt b.v. de
https://www.autobild.de/artikel/ganzjahresreifen-test-2019-235-55-r-19-14754871.html de Vredestein Quatrac 5 als beste naar voren.
Terwijl die band ook al weer een opvolger kent in de vorm van de Vredenstein Quatrac Pro.

En bij de test van 195/65 R15 banden:
https://www.autobild.de/artikel/ganzjahresreifen-test-2018-195-65-r-15-14106041.html
is de Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 weer uitstekend.
(en scoort diezelfde Vredestein Quatrac 5 ineens slechts 'befriedigend'; hoe opmerkelijk?!?)

Kortom; veel keuzes en afwegingen. En... niet altijd is iedere maat leverbaar voor een fatsoenlijke prijs bij de bandengarage van je voorkeur. M.a.w. dat kan ook een rol spelen.

En als je hier e.e.a. leest:
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/allseasonbandentest/2018
dan vind je ook weer andere opmerkingen.
Waarbij je de wat oudere testresultaten misschien eigenlijk niet eens meer zou moeten bekijken, omdat er de afgelopen jaren natuurlijk behoorlijk wat verbeterd/veranderd is.
 
Laatst bewerkt:

SteGo

Donateur
@Octavi4nusEn bij de test van 195/65 R15 banden:
https://www.autobild.de/artikel/ganzjahresreifen-test-2018-195-65-r-15-14106041.html
is de Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 weer uitstekend.
Ik rijd zelf met type GoodYear banden onder m'n Citigo (en ook bij m'n vorige auto), en deze banden bevallen mij persoonlijk erg goed. Maar ze hebben wel dezelfde neiging als waar Octavi4nus ook al over schreef bij de Michelins; ze pakken graag stenen op en houden die ook graag vast.

Ik vond persoonlijk de meerprijs voor Michelins wat te gortig en ik hoorde om me heen bij garagebedrijven waar ik voor m'n werk contacten mee heb niet al te positieve verhalen over de CrossClimate's. Ze zouden nogal snel slijten en waren bovendien duur.
Maar 105.000km tot de slijtindicatoren valt dan eigenlijk toch wel weer reuze mee, al moeten ze voor winters gebruik eigenlijk minimaal 4mm profiel hebben. Dus je zou ook kunnen stellen dat je ze bij 4mm zou moeten vervangen, of oprijden in de zomer en dan bij aanvang van de winter nieuwe monteren.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Elk soort band en elk premium merk is gewoon het beste! Dat is de conclusie wanneer je de meningen en ervaringen van deze en gene zo leest op fora e.d.
Ik rijd momenteel op Michelin Primacy 3, die zaten er op. Ik wil als ze aan vervanging toe zijn, toch weer naar vier seizoenen/all wheather banden. Vredestein Quatrac 5 zijn me in het verleden goed bevallen. Maar deze keer ga ik naar Cross Climates (+), omdat die nadrukkelijk niet als vier seizoenen band worden gepresenteerd, maar als zomerband met winter eigenschappen (of zoiets). Anyway, wat beter passend bij de auto waarin ik nu rijd, denk ik.
 

MaxN

Donateur
Ik denk dat je met Conti, Michelin, Vredenstein of Goodyear de topbanen hebt in dit segment. Hierin kun je geen slechte koop doen. Is een persoonlijke keuze. Toen Goodyear met de Gen2 kwam waren ze heer en meester in het segment. Tot de Crossclimate kwam. De allseason van conti is goed en lees net dat vredenstein een nieuwe heeft dus die zal zich er ook goed mee kunnen meten. Zo hebben alle 4 een nieuwe band die goed zal presteren voor ons klimaat.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb 50k gereden met een setje CrossClimate+ en die waren toen nog bij lange na niet versleten; ik zou zo weer voor de Michelins gaan!
Fijne band!
 

EdK

Forumguru
Momenteel de Vredesteins Quatrac 5
Nu bijna een 25K mee gereden en profiel is nog bij lange na niet versleten.
Gister met redelijk wat water op de weg wat uit de hemel was komen vallen gereden en de grip blijft gewoon prima
Afgelopen winter een week met sneeuw en plat gereden en opgevroren sneeuw gereden en met de aangepaste snelheid die ik dan altijd toepas had ik een prima grip.
Dus als deze banden straks versleten zijn dan komen deze Vredesteins of de opvolger er gewoon weer onder.
 

leon-cupra

Forumguru
"Never change a winning team"
Als je tevreden bent van de cross climate, blijft er dan bij (of de +).
Ieder kan hier staan roepen "ik ben tevreden van die band of die band" maar iedereen zijn referentiepunten of criteria zijn anders.

Persoonlijk ben ik zeer te spreken over de cross climate. Spijtig genoeg niet lang mee gereden maar was enorm onder de indruk over de grip bij zeer veel water op de baan.
 

Octavi4nus

Nieuw lid
Bedankt voor de suggesties. Bandenmaat is 205/55 R16 94V. Volgens jullie reacties komt de top 5 van de meeste tests naar boven. Ik heb mijn banden steeds "gewisseld" bij onderhoud. Achter naar voor en omgekeerd. Raden jullie aan om steeds normaal te rijden en bij vervanging de achterste banden naar voor te brengen en de nieuwe banden achteraan te monteren? Of zorgen dat alle banden gelijkmatig slijten? Wat betreft de keuze ben ik er dus nog niet helemaal uit.
 

Canon-Eye

Forumguru
De banden met het meeste profiel wil ik altijd achter hebben. Als het onder moeilijke omstandigheden net iets te hard gaat zullen vrijwel alle voorwielaandrijvers over de voorwielen eerder de buitenbocht opzoeken (onderstuur) dan dat de achterkant uitbreekt, tenzij die achterkant veel minder profiel heeft.

De veiligheidsgrap is dat het onderstuur vanzelf wordt tegengegaan doordat de natuurlijke reactie dan "gas los!" is en daarmee is het probleem uit de wereld. Maar als de achterkant je opeens inhaalt, dan kun je daar veel moeilijker iets tegen doen, of helemaal niet. Elke antislip-instructeur zal je dit aanbevelen.
In chauffeursnascholingen hebben we dit ook met modellen van trekker/oplegger combinaties aanschouwelijk gemaakt: als je de achterwielen van de trekker tot slippen dwingt door ze vast te zetten en je laat het spul een schuine gladde plank van een meter of 2 afrijden, dan schaart de boel binnen enkele decimeters. Maar als je inplaats daarvan de voorwielen van de trekker blokkeert, dan gaat de combinatie kaarsrecht naar beneden. Natuurwetten zijn niet schaalgevoelig, in het klein of in het groot werkt het precies hetzelfde.

Dus, bij normale slijtage op een voorwielaandrijver zullen de voorbanden sneller slijten. Als ze eraf moeten, dan de achterwielen naar voren verplaatsen en achter de nieuwe steken, dat rijdt het veiligst.
 
Laatst bewerkt:

EdZ

Donateur
Iemand toevallig ervaring met de Bridgestones die ik noemde? Na de vakantie gaan de zomerbanden eruit, zitten nu op een mm of 4, dus ik ben ook aan het rondkijken. Zag een filmpje waar ze tegenover Michelins stonden en ik was best verbaasd.
 

andrehj

Forumguru
Ik rij nu al zo'n 20.000 km met de Conti AllSeasonContact. Ervaringen:
+ Net zo zuinig als de Michelin Energy Savers die ik hiervoor had.
+ Prima grip.
- Levensduur ongeveer de helft van Michelin (ik schat zo'n 50 à 60.000 km), maar dat is voor iemand die minder dan 15.000 km per jaar rijdt niet zo'n probleem.
- Pakt (net als andere all seasons) veel stenen in het profiel, wat normaal niet zo'n punt is, maar nu op de camping met veel grindpaden wel irritant.
 

EdK

Forumguru
Pakt (net als andere all seasons) veel stenen in het profiel,
Kan me daar niet zo in vinden met de Vredesteins.
Familie hebben een grindpad van een 40mtr lang en sta daar regelmatig geparkeerd , maar op één keer na eigenlijk nooit last van stenen in het profiel...
 
Bovenaan Onderaan