Nieuwe velgen als de winter voorbij is

Giedo555

Nieuw lid
Afgelopen zaterdag onze gekochte Skoda Fabia Combi uit 2006 opgehaald. De auto staat nu op stalen velgen met winterbanden.
Als straks de winter voorbij is mogen er van mij mooie nieuwe velgen met banden komen en ik ben nu alvast aan het kijken.

Gegevens standaard velgmaat auto:
steek: 5x100
Naaf: 57.1
ET-waarde: 43

Nu lijkt me 16 inch het mooist en groter lijkt me qua comfort niet prettig. Nu heb ik de volgende velgen gevonden die ik wel mooi vind:

it-wheels-alice-black-glossy-16-inch-et-38-breedte-65-steek-5-100.jpg

borbet-bs-5-black-polished-16-inch-et-38-breedte-70-steek-5-100.jpg

msw-(oz)-cross-over-black-polished-7-inch-et-35-breedte-70-steek-5-100.jpg
mak-wolf-black-mirror-16-inch-et-35-breedte-65-steek-5-100.jpg


Nu is bij veel velgen de naaflengte niet gelijk (64, 72, etc.). Vormt dit een probleem of bied het aanbrengen van een centreerring de uitkomst? Heb hier namelijk geen ervaring mee!

Verder qua banden zou het dan 195-45 worden denk ik. Dit zou wel moeten passen lijkt me?
 

darkprojectx

Forumguru
Velg breedte : 7 tot 7,5J
Naafgat kun je met een centreerring oplossen, maar liever zonder
Naafgat 57.1
Opletten op steek 5x100
17inch rijdt er ook prima onder
 

Giedo555

Nieuw lid
De meeste leuke velgen die ik tegenkom hebben toch een ander naafgat dan 57.1 wat betekent dat er een grote kans is dat er een centreerring nodig is.
Zelf lijkt me 16 inch wielen comfortabeler rijden dan 17 inch. Heb jij ervaring met dit verschil Darkprojectx?

Bij velgbreedte zie ik ook heel veel 6,5J. Valt de velg dan wat meer de wielkas in oid?
 

Sportline

Senior Member
Onder mijn Fabia combi had ik:

Velg groote: 17inch
Velg breedte : 7,5J
Bandenmaat: 205-45-17

Comfort was prima en de kassen waren netjes gevuld, in combinatie met een verlaging maak je de perfecte look.
 

Bakboord1

Forumguru
Let wel dat comfort héél persoonlijk is. Wat ik bijv. hard vind is voor een ander comfortabel.
Maar dat zit bij mij meestal in de vering en demping en niet in de band.

Een keer proef (mee)rijden zou ideaal zijn. ;)
 

Rallye

Forumguru
Ik heb op mijn Octavia II RS’en 17” winterbanden en 18” zomer gehad. Dat is al een harder geveerde auto dan jouw Fabia en ik heb nooit comfortproblemen ondervonden. Blijft persoonlijk, maar 17” lijkt dus wel te kunnen. Staat beter dan 16”!
 

Bakboord1

Forumguru
Toen ik de keuze had op mijn v50 tussen 16 inch en 17 inch gekozen voor de laatste en altijd blij mee geweest.
 

Roedie76

Senior Member
17 inch op een Octavia is heel wat anders als 17 inch op een Fabia 1.

Op de Octavia heb je met 17 inch nog een redelijk hoge wang, dat gaat bij een Fabia niet lukken.

Ik rij zelf met een Fabia 2 en heb voor de zomer 16 inch met 205/45/R16 en voor de winter 15 inch met 185/60/R15.

En met de winterwielen is de auto net iets comfortabeler als met de zomerwielen.

Hoewel de Fabia vergeleken met de voorgaande 306en nog steeds een heel stuk steviger geveerd is. Zelfs op de 15 inch winterwielen.
Onder de 306 heb ik zelfs met 17 inch gereden en die vond ik daarmee comfortabeler als de Fabia op 15 inch.

Maar het is net wat je gewend bent en wat je prettig vind.

Ik vind de Fabia er met de 16 inch wielen wel beter uit zien.
 

darkprojectx

Forumguru
De meeste leuke velgen die ik tegenkom hebben toch een ander naafgat dan 57.1 wat betekent dat er een grote kans is dat er een centreerring nodig is.
Zelf lijkt me 16 inch wielen comfortabeler rijden dan 17 inch. Heb jij ervaring met dit verschil Darkprojectx?

Bij velgbreedte zie ik ook heel veel 6,5J. Valt de velg dan wat meer de wielkas in oid?

Ik heb 15 inch winterwielen gehad (de originele velgen) en 17 inch zomerwielen.
16inch nooit mee gereden omdat 17 prima ging.

De j waarde zegt niets over hoe ver het wiel naar binnen of buiten staat. De ET waarde verteld dit.
De j waarde is de breedte van de velg in inches.
De etwaarde bepaald vanaf het midden van de velg hoe diep of naar buiten deze staat.

https://www.etwaarde.nl/wat-is-de-et-waarde.html

et-waarde.jpg
 

Tjin

Lid
Ik zou ook graag nieuwe velgen op mijn Fabia 1 combi willen plaatsen alleen vraag ik mij nu af hoeveel gewicht scheelt het tussen een standaard 15inch stalen velg en 16inch lichtmetaal bvb ?

Dit namelijk omdat ik naast een mooie velg toch ook wel zuinig wil blijven rijden .
 

Cordoba

Forumguru
Gewicht van een velg maakt niet zoveel uit: dit is hooguit een paar kilo verschil. Als je een kratje bier in de kofferbak zet, gaat ie ook niet ineens veel meer verbruiken, dus het brandstofverbruik scheelt niet zoveel. (wel als je praat over 100 kg of meer verschil) Daarnaast is het zo dat een grotere diameter velg misschien meer weegt, maar doordat je dan een lagere band moet monteren, zijn de banden weer wat lichter. Daarnaast zit er nog fors verschil in gewicht van de ene of de andere band (vooral afhankelijk van merk en type band).
 

Stewie

Senior Member
Een kratje bier in de koffer is afgeveerd gewicht. Een velg + band zijn onafgeveerd en hebben meer invloed op prestaties van de wagen...
 

turboturbo

Forumguru
Toch wel, je kunt de aangedreven wielen zo zien: het is als een vliegwiel dat telkens op gang gebracht moet worden tijdens het optrekken.... Daar gaat energie in op/verloren. Dus het gewicht van de wielen zou theoretisch wel uit maken.
 

turboturbo

Forumguru
Eens, de verschillen zullen minimaal zijn (vandaar 'theoretisch') maar desalniettemin klopt de vergelijking met een kratje bier achterin als extra gewicht volgens mij niet.
 

darkprojectx

Forumguru
Lichte velgen boeien echt niet. Oz ultralegera zijn zo'n kilo lichter als doorsnee velgen, echter kosten ze veel meer. Die kosten kun je ook 5 jaar van auto rijden.
Dusja.. 3 cylindertje a 1000cc kopen dan maar ofzo als je zuinig wilt rijden.
 

Stewie

Senior Member
Zoveel zal het idd niet uitmaken, maar het is een verschil.

Ikzelf heb de Mak Wolf gunmetal velg op het oog voor mijn bestelde Arteon R-line.
In maat 19” en dan de Vw dedicated velg, 5x112 en ET42 met naafdiameter 57,1mm zodat er geen centreerringen nodig zijn en de VW naafkap netjes past (zelfs de standaard bouten kunnen gebruikt worden). Velg staat wel 2mm naar binnen maar denk niet dat iemand het ziet op zo een grote auto.
 
Bovenaan Onderaan