Nieuwe trend: sensor en cameradiefstal door het dak

Duijzer

Donateur
Bizarre schade na diefstal van de sensor/camera-unit. Gewoon een gat in het dak gemaakt....Geen Skoda overigens. 42237535_1895377080499028_1546015753558294528_n.jpg 42280873_1895377083832361_5410424561093050368_n.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt me een gevalletje 'Total loss'.

Doet me ook denken aan diefstal methode van een jaar of 5 terug, daar werd o.a. bij de Golf met een 'blikopener' een luikje in het portier geknipt, om zo het autoalarm onschadelijk te maken, en vervolgens de auto rustig te ontdoen van bijv. OEM-navigatie.
 

fanSkoda-VW

Donateur
@Cordoba Total loss? Waarom? Niets structureels beschadigd, denk ik.
Lapje er onder en wegwerken? Plus een nieuwe hemel, dat wel.

grtss
 

Japanese Power

Donateur
Pfff. Daar hebben ze geen CarClean producten voor om het even weg te werken. En zo zal het dievengilde altijd weer iets anders blijven verzinnen. Het is helaas de realiteit.
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba Total loss? Waarom? Niets structureels beschadigd, denk ik.
Lapje er onder en wegwerken? Plus een nieuwe hemel, dat wel.

grtss

Dak is een belangrijk structureel onderdeel, om een snelle beoordeling te maken of een auto na een flinke klap krom is of niet, kijkt men vaak naar het dak: is het dak vervormd, dan is er echt een probleem. Als je in je huis een dragende muur verwijderd en het gat opvult met een stukje triplex en het netjes afwerkt, dan ziet het er ook perfect uit, tot er een zware vrachtauto door de straat rijdt en de hele zooi in mekaar zakt. De reden dat bijv. een cabrio veel zwaarder is dan een uitvoering met gewoon dak, is ook omdat er dan geen dak meer is wat voor sterkte en stijfheid zorgt, en dit dus door extra materiaal op andere plaatsen opgevangen moet worden.
 

Duijzer

Donateur
Misschien een domme vraag maar om wat voor sensor/camera gaat het dan? Een dashcam?
Volgens mij is het een BMW, het gaat om de unit met daarin de regensensor/lichtsensor en de camera voor Lane Warning System etc. Duur ding, en blijkbaar gewild bij bepaalde personen die er niet voor terugschrikken om een veelvoud van dat bedrag aan schade te maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dak is een belangrijk structureel onderdeel
De structurele sterkte van het dak zit niet in dat plaatwerk, maar in de "balken" en de vaak aanwezige dwarsribben van de kooiconstructie. Zo'n dakplaatje is op zich vrij slap en veert makkelijk een beetje in Als verwoed detailer zul je dat vast wel eens gemerkt hebben...

Bij een cabrio ontbreken nou juist die kooidelen aan de bovenkant van de portieropeningen en daarom zitten er elders extra versterkingen om het geheel alsnog voldoende stijf en stabiel te maken.
Trouwens, in een dragende muur kun je prima een brievenbus uitzagen zonder angst voor instorting...

Of je in dit geval het beschadigde stuk plaatwerk echt volledig onzichtbaar kunt repareren door er een nieuw stuk in te zetten? Dat lijkt me een uitdaging, eerlijk gezegd. Misschien is montage van een aftermarket schuif-/kanteldak een betere oplossing...
 

EdK

Forumguru
Voor een goede en dan bedoel ik een goede plaatwerker is dat een uitdaging, maar hij zal er een nieuw stuk in kunnen zetten zonder dat jij ziet waar het precies zit ( laswerk en afwerking )
Als piet knoeier het doet kun je het net zo goed zelf doen...
 

Cordoba

Forumguru
De structurele sterkte van het dak zit niet in dat plaatwerk, maar in de "balken" en de vaak aanwezige dwarsribben van de kooiconstructie. Zo'n dakplaatje is op zich vrij slap en veert makkelijk een beetje in Als verwoed detailer zul je dat vast wel eens gemerkt hebben...

Bij een cabrio ontbreken nou juist die kooidelen aan de bovenkant van de portieropeningen en daarom zitten er elders extra versterkingen om het geheel alsnog voldoende stijf en stabiel te maken.
Trouwens, in een dragende muur kun je prima een brievenbus uitzagen zonder angst voor instorting...

Of je in dit geval het beschadigde stuk plaatwerk echt volledig onzichtbaar kunt repareren door er een nieuw stuk in te zetten? Dat lijkt me een uitdaging, eerlijk gezegd. Misschien is montage van een aftermarket schuif-/kanteldak een betere oplossing...

Hier maak je een behoorlijke fout @Canon-Eye : een stuk vlakke plaat is inderdaad slap als je het loodrecht op het vlak belast, maar als je een plaat ín het vlak belast, is de plaat juist heel stijf. Dat is dus ook de uitdaging bij het maken van een goede constructie: zorgen dat plaatdelen zoveel mogelijk in het vlak worden belast. Mijn broer heeft ooit met een Passat met dakraam in kop-staart botsing gezeten: het gat in het dak was gewoon zo'n 20 cm korter geworden, en het plaatwerk ernaast was een mooie harmonica-vouw geworden. Geeft wel aan hoeveel kracht zo'n 'slappe' plaat op kan nemen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hoe dan ook, als het geknipte gat wordt vervangen door een nieuw stuk plaat dat erin wordt gelast (even los van de cosmetische verschillen, afhankelijk van het vakmanschap van de behandelend autoplaatwerker) zal de sterkte van de totale dakplaat in het vlak niet wezenlijk verschillen van de oorspronkelijke toestand. Er is per saldo immers niets weggehaald, alleen wat vervangen.

Als eigenaar van de auto zou ik overigens wel een fotoreportage maken van het gehele herstelproces, al is het maar om t.z.t. bij inruil of verkoop te kunnen aantonen dat een eventueel resterende oneffenheid in het dak niet het resultaat is van een ongeval waarbij de kooiconstructie was beschadigd.
 
Bovenaan Onderaan