Nieuwe Toyota Prius

CharlesTucker

Forumguru
In een topic over de ME3 update voor de Enyaq kwam de nieuwe Toyota Prius ter sprake. Eigenlijk wilde ik daar wel op reageren, maar dat begon wel erg off-topic te raken in dat topic, dus vandaar even een nieuw topic.

2023-toyota-prius-front-1668441365.jpg

Ik weet dat het geheel off-topic is en een Prius echt een vieze klank heeft voor velen maar ik vind de zojuist vrijgegeven afbeeldingen van de nieuwe Prius zeer fraai @CharlesTucker.

Maar goed. Eerst nog 4 jaar Enyaq. Eens kijken hoe die verder gaan verlopen ;)
Ik snap niet waarom die Prius zo'n vieze klank heeft, misschien een beetje hetzelfde als Buckler vroeger. Moest ook niemand iets van hebben, maar dat hele 0.0 gebeuren is uiteindelijk best groot geworden. En ik ken mensen die erg blij zijn met een Prius. Ook heb ik lang geleden eens een jonge Toyota R&D engineer in Japan gesproken die me toevertrouwde aan het sparen te zijn voor een Prius (dat durfde die dan niet hardop te zeggen waar z'n collega's bij waren, want als jongere behoorde je voor een Corolla te gaan)

Maar die nieuwe beelden zien er inderdaad erg goed uit, hoewel de stijl van buiten niet helemaal mijn ding is. Maar het interieur bevalt me zeker wel. Zowiezo heb ik nog wel een beetje een zwak voor Toyota, na een tijdje met ze samengewerkt te hebben en de R&D afdeling in Toyota-Chi bezocht te hebben. Persoonlijk vind ik het jammer dat na de enigszins mislukte laatste generatie Avensis ze niet met een nieuwe gekomen zijn, ik blijf zelf gecharmeerd van een een traditionele stationwagen. Ooit 15 jaar geleden eens een proefrit gemaakt in de toenmalige Avensis, heerlijk rustige luxe reiswagen, maar achteraf helaas toch gekozen voor een 7-zitter (Zafira, die aanmerkelijk groter was dan de Verso).

Maar inderdaad, ik ben ook nog niet aan iets nieuws toe, hoewel ik laatst wel eens een beetje voorzichtig heb rondgekeken naar iets jong tweedehands, en dan een beetje meer premium als de Octavia. iets als een Audi A4, Volvo V60, of iets minder jong, een BMW 5 serie. Maar toch verstand boven gevoel laten spreken, beetje autospaargeld gebruikt om een stukje extra hypotheekaflossing te doen. De Octavia kan eigenlijk nog best erg lang mee, ik heb 'm nu 4.5 jaar en er staat exact 130.000 kilometer op de teller, vanwege COVID aanmerkelijk minder dan gepland, ik was van plan om er 7 jaar mee te doen, en 280.000 kilometer.

En @Japanese Power, succes met de Enyaq, er zal toch wel achter de schermen wel gewerkt worden aan verbeteringen, die je nu met de ME3 update wel OTA binnen kan krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Probleem is als een model eenmaal een bepaalde reputatie heeft, dat er (auto-) generaties overheen gaan voor die reputatie is gewist. Bij het allereerste model Prius (dat lang niet zo bekend was als de 2e generatie), kan ik me dat prima voorstellen. Ik reed destijds een Seat Cordoba van de 1e generatie (ca. 5 jaar oud) en een collega een nagelnieuwe Prius, op een gegeven moment moesten we met een groep collega's naar een congres zo'n 100 km verderop. Beide auto's vertrokken met enkele seconden tussentijd en kwamen in dezelfde volgorde ook met enkele secondes ertussen aan, vanwege het spitsuur was er eigenlijk geen verschil in snelheid of reistijd. De Prius was zowel in zitruimte als in bagageruimte een stukje krapper dan mijn Cordoba, en in brandstofverbruik nauwelijks verschil, ondanks dat de omstandigheden (spitsuur in de randstad) in het voordeel van de Prius waren, de Prius had een verbruik van 5,0 l/100km, de Cordoba 5,1 l/100km. Als je dan ook nog meeneemt dat de eerste generatie Prius regelmatig elektrische/elektronische storingen had, de wegligging en prestaties ook niets bijzonders waren (slechter dan vergelijkbare ICE-auto's), kan ik me wel iets voorstellen bij de reputatie die voortkwam uit een bepaald imago en niet bepaald indrukwekkende prestaties/eigenschappen.

De Prius II was al een heel andere auto, maar voor de reputatie was dat niet meer van belang, net zoals Skoda pas onlangs het imago van ouderwetse Oosteuropese 2-takt auto achter zich heeft gelaten.
 

Japanese Power

Donateur
Klopt, het imago van de Prius is niet best onder veel niet Prius rijders. Toch heeft Toyota het tot de P4 kunnen volhouden, met in NL vooral ook door de gunstige bijtelling van 14%. Maar toen de bijtelling niet interessant meer was voor hybrides (lees gelijk aan een conventionele ICE) en de P4 uitkwam was het game over voor de Prius. Alle andere hybride van Toyota hobbelden lekker door, maar ook veel andere merken kwamen met hybrides en aansluitend ook steeds meer EV's.

Waar de Prius 1-2 nog echte pioniers qua model waren: lees knappe techniek met een afschuwelijk omhulsel, kwam de P3 al een stuk fraaier uit de hoek. Reden voor mij destijds om de combi van gunstige bijtelling en mooie techniek 2 keer voor een P3 / P3+ te kiezen.

Maar goed, alles daarna is voor mij geschiedenis want ik ben bij Skoda beland. Maar ik blijf Toyota nog steeds volgen, het blijft kriebelen. En inderdaad sluit ik niet uit dat er ooit weer een Jap op de oprit staat, no one knows. Ik vind de nieuwe P5 echt wel een fraaie bak (op de afbeeldingen) want live is hij nog nergens te bewonderen. En ik ben vooral benieuwd naar de prijs. Gok op al snel op een vanafprijs van 45K. We gaan het zien.
 
Bovenaan Onderaan