Nieuwe Superb

Psioneer

Actief lid
Nieuwe Superb (type I)

Gisteren mijn nieuwe Superb afgehaald bij de (fijne) dealer. Fantastische auto, zeer tevreden tot nu toe (350km).

Superb 1.9TDI (115pk) Ambiente
Cappucino beige
Duo Alcantara/ Leder Onyx
Navi

Pluspunten:
- Ruimte
- Afwerking
- Rijcomfort
- Mooie binnenverlichting
- Goed zitcomfort
- Wetcase (creatief idee kan ik zeer waarderen)

Minpunten:
- Conventionele richtingaanwijzer (in tegenstelling tot de 3x knipper van Opel)
- VAG cruisecontrol

De wagen heeft in deze kleurstelling (binnen en buiten) een echte executive uitstraling die heel goed past tussen Audi, BMW en andere "premium brands". Hij rijdt ook gewoon echt als een Duitse auto. Gisteren een heel stuk Ardennen gereden in slecht weer, veel onverlichte wegen met onverlichte en vooral ook onverwachte (België) bochten. Heerlijk.

Met de richtingaanwijzer is natuurlijk niets mis. Maar als je het mechaniekje van Opel gewend bent is dat wel een gemis. Kwestie van weer even wennen.
De cruisecontrol werkt prima maar in de bediening mis ik een handige cancel knop. Hij is er wel maar niet handig met één vinger op de knop te gebruiken. Helaas ook geen lampje dat aangeeft of het ding aan staat.

Ik had een Columbus verwacht maar ik vrees dat het een Nexus is. Volgens de dealer is het een oudere versie Columbus maar ik neem haar het gebrek aan kennis niet echt kwalijk. Geen HD dus, geen touch screen, wel een CD wisselaar die ik niet besteld had.
Helaas kan een onboard navi nog steeds niet tippen aan een TomTom ondanks het enorme prijsverschil. Alles is net wat minder en dan denk ik vooral aan de auto-zoom van TT en de overzichtelijkere weergave van de kaart (snelheidsafhankelijk).
Radio en CD klinkt aardig maar zeker niet indrukwekkend. Wellicht omdat ik aftermarket gewend ben. Ik twijfel nog of ik mijn versterkers en dergelijk ga inbouwen of niet. Uiteindeindelijk kan daar geen enkele af-fabriek audio tegenop. De afweging is de investering tegen de kwaliteitsverbetering. Wanneer ik besluit in te bouwen is dat niet alleen de audio maar ook een Clifford G4 full option alarm. Vandaar de investering (ga ik niet zelf doen).

De verstelling van de buitenspiegels komt vreemd over wanneer je het voor het eerst doet: eerst links instellen en dan pas rechts. Wanneer je rechts instelt draait de linker spiegel mee (of was het nu andersom??).
Maar goed, het idee daarachter kan ik dan wel weer begrijpen; een andere bestuurder kan in één keer beide spiegels lager of hoger zetten.

Tot 2500km mag ik niet boven de 3000rpm rijden maar ik heb gisteren al gemerkt dat dat ook niet echt nodig is. De wagen nodigt niet uit tot overdreven sportief rijden en ik houd zowiezo meer van lage toeren. Past ook goed bij deze auto en in de juiste versnelling gaat ie net zo hard.
Bij 15000km wordt hij gechipt. Nadere details volgen tegen die tijd wel want die heb ik zelf nog niet. De chip is er niet voor de prestaties maar wel voor de dynamiek. De dealer heeft een huis-tuner waarmee de garantie behouden blijft.

Ik ga geen foto's posten: de auto ziet er uit zoals in de brochure van Skoda en mooiere foto's kan ik zelf niet maken.

Groeten,

Psioneer

Goeie keuze! Bij de O2 is de comfortstand (zo heet dat) van de clignoteurs via de maxi-dot in te stellen. Of dat bij de Superb mogelijk is weet ik niet. Wellicht heeft de dealer hier een oplossing voor.
Het is een overbodige opmerking, maar ik zeg het toch; Veel plezier!!

cvegreen

Forumguru
Mooie uiteenzetting van je nieuwe SuperB .
Dat de foto's uit de brochure's het mooist zijn is waar , maar van je eigen wagen is toch nog net iets anders vind ik. Nu ja is je eigen keuze om geen foto's van je prachtmachine te maken.
Je zult er ongetwijfeld nog heel vee plezier aan beleven aan je SuperB

Psioneer

Actief lid
4 Dagen en 1400km later...

Inmiddels staat de teller op 1750km. Natuurlijk bij een aantal mensen even gaan showen en de reacties zijn alleen maar positief: mooie auto, sjiek, deftig en de vraag of ik directeur was geworden :crazy:.
De auto rijdt werkelijk als een zonnetje en ook na een ritje van een uur of 7 stap ik nog frisjes uit.
De afgelopen dagen heb ik veel verschillende wegen gereden van autoweg tot bergweg in de Ardennen, van Oost naar West en van Noord naar Zuid. Ondanks het gewicht van 1540kg en het relatief kleine vermogen (115pk) zit er voldoende pit in de motor en gaat ie meer dan lekker vooruit ondanks dat ik maar 3000 toeren heb gebruikt. De Ardense bergweggetjes met hier en daar wat steile hellingen gaan hem gemakkelijk af. Het is niet nodig om voor elk heuveltje of bochtje een versnelling terug te gaan of nog erger twee. Beetje meer gas geven en hij blijft gewoon lekker gaan. Desondanks wordt hij wel nog getuned omdat de verbetering in de dynamiek het schakellui rijden nog prettiger maakt.
Op de autoweg is het een heerlijke reismobiel, stil en comfortabel. De climatcontrol houdt de temperatuur mooi constant en is een verademing ten opzichte van conventionele verwarming waar ik toch regelmatig eens aan moest draaien in het verleden.

Volgens de trip computer is het verbruik 5,8L/100km. Daarstraks heb ik 55 liter getankt na zo'n 900km te hebben gereden. Als ik me niet vergis is dat ongeveer 6,1l/100km. Niet geheel accuraat dus maar wel beter dan ik gewend ben. En ook hier ben ik tevreden mee, zware auto, diverse omstandigheden (snelweg, stadsverkeer en buitenweg). De diesel hoef ik niet te betalen maar zuinig rijden is ook een uitdaging hoewel ik niet zo ver ga als mensen schrijven in het zuining rijden topic.

De pluspunten uit m'n eerste post staan nog steeds als een huis. Maar na een paar dagen en kilometers gaan er natuurlijk ook wat meer minpunten opvallen.
Hoewel ik prima zit zijn de stappen waarin de stoel naar voor en achteren te verstellen is redelijk groot. Dit is te compenseren door het stuur wat dichterbij te zetten maar toch zit ik ofwel met m'n knie tegen de contactsleutel ofwel kom ik net niet prettig genoeg aan de vijfde versnelling. De laatste optie is het geworden. Mijn rijstijl is erg schakellui dus zo vaak zit ik niet aan de pook. Daarnaast valt het me ook op dat er relatief veel motortrillingen aan de pook worden doorgegeven. Wanneer ik een tijdje mijn hand te rusten leg op de knop gaat dat vervelen. Gelukkig is er de relaxte armsteun.
De automatisch dimmende binnenspiegel werkt fantastisch. Echter ook hier een maar: de middelste hoofdsteun achter werpt precies een schaduw op de sensor in de spiegel waardoor hij niet altijd even snel activeert.
De grootste (kleine) irritatie blijft echter de cruisecontrol. Omdat ik erg anticiperend rijd laat ik altijd ruim op tijd het gas los voor een inhaal maneuvre waarbij er eerst nog wat auto's voorbij moeten. Dan is het telkens even hand van het stuur om het ding uit te schakelen. Ik weiger om te remmen op 100 of meer meter afstand van mijn voorligger.
Wat verder opvalt is de ontvangst kwaliteit van de radio: magertjes. Er zitten altijd wel kraakjes in ook al is de zender goed (3FM, Radio1, QMusic). Er is mee te leven maar van Blaupunkt had ik meer verwacht.
De regensensor doet z'n werk prima. Alleen de eerste keer moet ik hem even helpen door één keer handmatig te wissen. Ik heb lange tijd gewacht nadat ik in de regen ben vertrokken maar er gebeurde niks. De handleiding heb ik nog niet gelezen. Zou kunnen dat dit zo hoort.

Wat is er nog meer opgevallen: na de eerste tankbeurt gisteren heb ik even met de knopjes van de tripcomputer zitten spelen en verscheen er een menu in de dot matrix met een aantal items waaronder info (heb de rest niet onthouden). Uiteraard geklikt (linker muisknop :smirk:) en vervolgens verscheen er "Status OK" in het display. Fijn om te weten natuurlijk maar ik kon er met geen mogelijkheid meer uitkomen. Oplossing was opnieuw starten. Daarna heb ik dat menu niet meer gevonden hoe veel ik nog met de knopjes gespeeld heb. Zoals gezegd, ik heb de handleiding niet gelezen.

De Navi: ondanks mijn eerdere scepsis moet ik zeggen dat de zwoele Belgische dame het prima doet. Nee, de grafische capaciteit van TomTom is het niet, het "rijden" over de kaart ziet er niet zo gelikt uit en ook de manier van weergeven komt niet in de buurt. Toch werkt het prima en brengt zij mij waar ik zijn wil met de goede aanwijzingen precies op het goede moment. En vooral dat laatste vind ik dan weer wat beter dan TomTom. Dit in combinatie met de aanduidingen in de dot matrix recht voor m'n neus werkt uitstekend. Elk nadeel heb z'n voordeel.

Deze week staan nog een ritje Nieuwegein en een ritje Apeldoorn in m'n agenda (vanuit omgeving Maastricht) dus die eerste 2500km gaan snel voorbij en dan mag ik naar de dealer. Ik heb recht op gelijkwaardig vervangend vervoer maar ik verwacht niet dat ik een Superb mee krijg. Zo kan ik waarschijnlijk ook nog eens een ander model Skoda rijden.

Al met al is het een feest om in deze auto te rijden. Ik denk niet dat iemand van jullie mij gespot heeft omdat volgens mij elke Skoda rijder met een brede glimlach achter het stuur zit. Ik in elk geval wel!
Ben zeer tevreden met de keuze die ik gemaakt heb.

Groeten,

Psioneer

cvegreen

Forumguru
Terug een mooie uiteenzetting , minpuntjes ga je altijd hebben hoor. Ik heb ook een paar kleine dingetjes die ik anders had willen zien , maar die wegen niet op tegen de vele en grote voordelen die ik ondervind van mijn F1 . Ik kan me geen leukere wagen voorstellen om naar mijn werk te rijden. Het is me steeds een feest . Ik ben wel vrij fanatiek bezig met mijn verbruik onder controle te houden . Het is een manier van rijden , prettig voor de portomonay en vrij zeker dat ik geen snelheidsovertreding maak.
Als je zelf je tank diesel niet hoeft te betalen , is de kans dat je zuinig rijd wel geringer dan als je het uit eigen zak moet betalen . Kan me ook voorstellen dat het op een traject van een paar uur rijden wel knap lastig zou worden.

Fabia

† In Memoriam
Misschien toch ff de tijd nemen om de handleiding eens goed door te lezen? De cc kan je ook uitzetten door ff het rempedaal aan te tikken. Ik heb mijn cc juist altijd aanstaan.

van inkel

Forumguru
Misschien toch ff de tijd nemen om de handleiding eens goed door te lezen? De cc kan je ook uitzetten door ff het rempedaal aan te tikken. Ik heb mijn cc juist altijd aanstaan.

En je hoeft je rem maar aan te tikken (remlichten gaan nog niet eens branden). Wachten tot de auto's voorbij zijn en dan weer op de resume konp, werkt perfect.

remmie

Lid
Als comfortknipperlichten niet vioa maxidot in zijn te stellen (weet dealer) kun je hem er zelf in zetten, heb ik ook gedaan. Moet je bij de VW dealer een setje kopen voor een Passat/golf IV.

Kost ong. 41 euro.

higgy

Forumguru
Vwb. die Blaupunkt: heeft je garage wel voor fantoomvoeding op de antenne gezorgd? Skoda-autoradio's voorzien daar zelf in, niet-Skoda autoradio's niet. Je antenne wil +12 volt hebben. Is dat niet geregeld, dan is je antenne onversterkt en dat kan precies leiden tot klachten zoals jij die noemt. Veel rijplezier!

@Cvegreen:
is wel de meest creatieve manier van portemonnee spellen die ik tnt. heb gezien... ;)

Psioneer

Actief lid
Zuinig rijden doe ik altijd. Wat ik wilde zeggen is dat ik niet zo ver ga om bijvoorbeeld de airco uit te zetten of iets dergelijks. En over het algemeen trek ik rustig op en schakel ik erg vroeg. Desondanks is een stoplichtsprintje zo nu en dan ook wel eens leuk. Vooral als er een petje naast me staat met een schaap in wolfskleren.
Snelheidsbekeuringen zijn een gecalculeerd risico. Meestal kost het me zo'n 23 euri en het overkomt me een keer of 3-4 per jaar. Daar kan ik nog wel mee leven. Uit een vorig auto-leven heb ik nog een Road Pilot met digitale radar antenne. Fantastisch apparaat maar uit estetische overwegingen ga ik hem niet in de Superb zetten. Het display van de carkit is al meer dan voldoende dashboard vervuiling.

Voor wat betreft de CC: ja, die gaat uit met de rem. Maar ik heb geen idee of mijn remlichten dan wel of niet branden en ik ben te lui om op een dusdanige manier de rem aan te raken. De koppeling is ook zo'n optie maar dat lijkt me dan weer minder voor de techniek. Ik zal er dus gewoon mee moeten leven.

Voor de duidelijkheid over de radio: voor zover mij bekend wordt de Nexus/ Columbus door Blaupunkt gemaakt. Het is dus geen aftermarket radio. Vandaar dat ik verwacht dat alle aansluitingen in orde zijn inclusief fantoomvoeding voor de antenne.
Wel is het zo dat blaupunkt bekend staat om de fantastische radio ontvangst. Vandaar mijn opmerking.

Zaterdag heb ik een afspraak om de carkit (Nokia CK-15W) in te bouwen. Ben er nog niet uit waar ik het display ga laten. Ergens onder de stoel wellicht om het dashboard te ontzien? haha.

Groeten,

Psioneer

Fabia

† In Memoriam
Voor wat betreft de CC: ja, die gaat uit met de rem. Maar ik heb geen idee of mijn remlichten dan wel of niet branden en ik ben te lui om op een dusdanige manier de rem aan te raken.

Dat begrijp ik niet, je hoeft maar heel ff je rem aan te tikken en de cc is uitgeschakeld. Als je dat al te veel moeite kost:crazy:

Psioneer

Actief lid
Ik zal er nog es wat mee spelen. Misschien wen ik er ooit wel aan.

Het dot matrix menu heb ik gevonden in de handleiding op pagina 19. De items zijn trip computer, car status, navigation en display off. Niks over richtingaanwijzers helaas.
Het Volkswagen setje zou een optie kunnen zijn maar aangezien het een leaseauto is ga ik daar geen geld aan uitgeven.

Je hoeft de koppeling maar heel even aan te tikken en de cc schakelt uit, je kunt ook het schakelaartje op de cc een beetje aantikken zodat hij niet helemaal naar de andere kant gaat.

cvegreen

Forumguru
Bij mijn Citroën C3 zat er een pauze knop op mijn CC , is dat niet het geval bij skoda ? Bij opel kennen ze dat handige knopje ook niet .

Ja sorry ik kon niet op het woord portemonnee komen vandaar die vervorming die wat op het franse woord zou moeten lijken (als ik het tenminste niet verkeerd voor heb)

Psioneer

Actief lid
Opel heeft een cancel knopje dat gemakkelijk te bedienen is. Komt waarschijnlijk op hetzelfde neer als de C3. De Superb heeft wel iets dergelijks maar is verre van gemakkelijk te bedienen. Daarnaast is de CC niet zo soepeltjes als die van Opel. Maar ik kan er goed mee leven. Die paar minpuntjes wegen in de verste verte niet op tegen de geweldige pluspunten.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Inmiddels een dikke 4000km op de teller. Als ik zo doorga moet ik hem over 2 jaar al inleveren. Zal dus een beetje zuinigjes aan moeten gaan doen met de kilometers. Zo meteen weer een ritje Zoetermeer. Ik ga me netjes aan de maximum snelheid houden zodat ik mooi die 2,5 uur kan genieten. Of gewoon overal 100 rijden (waar dat mag uiteraard)? Geeft weer wat meer tijd...

Tot nog toe een verbruik van 5,5l/100km volgens BC (dit was een tank met voornamelijk snelweg). Tellen we daar de afwijking van ongeveer 0,3 bij kom ik op 5,8. Absoluut niet slecht voor 1540kg.

Auto bevalt nog steeds uitstekend. Maandag wordt ie getuned. Het resultaat zal ik vast wel weer posten.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Zoals gezegd, netjes aan de snelheid gehouden gisteren. Heerlijk ontspannen auto rijden. Jammer dat de mogelijkheden steeds meer beperkt worden door het drukke verkeer en de vele wegmisbruikers.

Vandaag om half 5 uit Zoetermeer vertrokken. 300km File!! Tijd om de navi te vragen of er alternatieven waren. Is toch even puzzelen blijkt; TMC geeft wel aan dat er file staat maar ik heb geen idee hoeveel file er moet staan voordat ie vrijwillig een andere route gaat nemen. In elk geval duurde het mij te lang.
Allereerst gekozen voor een route zonder snelwegen. Resultaat: verwachte afstand 431km en om 1 uur thuis! Dan maar met het knopje file: heel stuk binnendoor, vervolgens een veerpont. Geen zin in dus de settings aangepast: geen veer, geen tol. Ik heb geen idee waar ik allemaal geweest ben, in elk geval waren er weinig tankstations en na 967km wilde hij toch wel weer wat verse diesel hebben. Dus maar weer richting A2 gereden en vervolgens de normale route hervat.
Ritje Zoetermeer - Maastricht: 4:20uur. Maar ach, wat maakt het uit? Ik rijd immers een Skoda!

Km stand: vijfenveertighonderdennogwat.

Groeten,

Psioneer

Psioneer

Actief lid
Ow ja, carkit is ingebouwd: display links op het dashboard naast de A-stijl, microfoon in het midden tegen het dak van de klokkenwinkel (tussen de temperatuurmeter en de benzinemeter), bedieningsknop links van de climatcontrol en geluid via de radio. Ziet er erg netjes uit, geen gaten geboord, werkt fantastisch.

Groeten,

Psioneer

Bovenaan Onderaan