Nieuwe Skoda rijder

Hoi,

Sinds gisteren de eigenaar van een Skoda Rapid Spaceback
De auto is van eind 2017 (facelift) en is een 1.0 TSI 95pk DSG in Racing Blue.

Mijn Renault Megane station 2012 (1.5 dci) gaat komende week de deur uit met 313.500km op de teller.

Iets kleiner rijden dus, maar hopelijk net zo fijn.

Komende week naar VAG Techniek voor stage 1 tuning en DSG aanpassing (want die huidige instelling vind ik echt drama).

Hopelijk vind ik hier op het forum de nodige tips&tricks om mijn Skoda nog wat fijner te maken

Groet,
Jan Lucas
 

hemi24

Forumguru
Welkom Jan Lucas!

Megane Station uit 2012 was zeker niet het slechtste model wat Renault geproduceerd heeft, weet ik uit eigen ervaring...
 
Vanmiddag de mistlampen (corner lights) vervangen door Philips Whitevison Ultra.
Ik hoopte dat deze een stuk witter zouden zijn, en daardoor beter bij de Xenon en DRL zouden passen...

Hmmm ben nog niet overtuigd..
20230303_155835.jpg 20230303_162148.jpg

Volgende "project" is de pookknop...
Het "leer" is beschadigd/versleten en het "chroom" bovenop ook.. nog even bedenken hoe/waarmee ik dit ga vervangen.

20230303_162330.jpg
 
Inmiddels 2 updates verder... vanmiddag de pook vervangen door een 2e hands pook van een automaterialenzaak (65 euro).
Bij de pook zat een ouder/ander frame, waarbij de letters in een soort verdiepte vierkantjes lagen.
Ik vond de huidige strakker, en heb die behouden.
De pook en het chroom zien er iig een stuk beter uit en voelen ook weer veel prettiger.

20230310_171414.jpg
 

Bijlagen

  • 20230310_155809.jpg
    20230310_155809.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 4
Gisteren bij VAG-techniek geweest voor een Stage 1 "tuning" en Stage 2 DSG aanpassing.

Kortom.. van:
95 pk / 160nm naar 135 pk / 225nm.
Daarnaast is de DSG opnieuw afgesteld met betere schakelmomenten e.d.

Ter plekke vriendelijk ontvangen door de baliemedewerkster en na 2 uur vertoeven in de prima wachtruimte (met uitzicht op de werkplaatsen) kon ik de auto weer in ontvangst nemen.
Doordat ik de Rapid pas een week heb, is het lastig oordelen over het "nut" van het extra vermogen, maar mijn ervaring tot nu toe is top!

De DSG schakelt veel fijner. De auto pakt in zijn 1 meteen goed op, en schakelt dan weliswaar vlot door.. maar net iets minder snel dan met de oude (irritante) instelling. Dus nu 60 in zijn 6 en 85 in zijn 7 (ipv bij 55 en 60).
Hij schakelt ook eerder terug, waardoor de toeren altijd zo tussen de 1500/2000 blijven.
Tenzij je echt gas geeft natuurlijk, dan trekt ie lekker vlot door. :)
Het is nu gewoon een soepel rijdende auto bij normaal gebruik, en een stuk vlotter als je wel wil racen.

Het extra vermogen merk je ook bij gas geven, waarbij nu niet altijd meer teruggeschakeld wordt.. omdat het gewoon weg niet meer nodig is.

Met beide aanpassingen dus vooralsnog erg tevreden, waarbij de DSG aanpassing voor mij echt een vereiste was en het extra vermogen vooral "een vakantie dingetje".

De motor-tuning was 399 euro en de DSG aanpassing 199 euro.
 
Bovenaan Onderaan