Nieuwe Skoda Citigo: private leasekanon in wording

bert44

Senior Member
De pikorde in de Volkswagengroep is helder: eerst kernmerk VW, dan de rest. Om deze reden kreeg de up! al een jaar geleden een facelift en volgt de Skoda Citigo nu pas.

De markt voor driecilinder koekblikjes met plaats voor anderhalve Ma Stoop is enorm. Daarom wilde Volkswagen, ondanks schrale marges, een stuk van de taart. Sinds de vroege jaren '10 biedt het daarom een piepklein stadswagentje aan, dat over de 3 volumemerken wordt uitgesmeerd: als VW up, Seat Mii en Skoda Citigo. Waar de up al is strakgetrokken ploegden de andere twee merken nog een jaartje door met hun originele modellen. Vervelend voor de patriottistische Tsjechen die koste wat kost een Skoda-badge op de motorkap willen, die moesten nog even wachten op nieuws.

03928e5828_170209-SKODA-CITIGO-06.jpg


In Genève a.s. maart is het dan zover: hier staat een Citigo met 'comprehensive upgrades' aan het exterieur. We noemen een bijgewerkte motorkap, grille, bumpers en mistpitten die optioneel meedraaien in de bochten. Niet slecht, in het laagste segment. Ook wordt de kekke groene rakker tegen meerprijs op 15" lichtmetaal gezet. In het interieur vinden we with een nieuw instrumentencluster in een two-tone dashboard, een met leer bekleed multifunctioneel stuurwiel en stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Het wagentje komt nog steeds uit de Slowaakse fabriek in de buurt van Bratislava rollen. Hiermee komt het populairste A-segment blik in zijn geheel uit voormalig Tsjechoslowakije: de Toyota Aygo en zijn Franse aanverwanten worden in Tsjechië gemaakt.


Geen turbo
De nieuwe Citigo komt er als atmosferische 60 of 75 pk-variant. De 90 pk-versie (of hoger) blijft aan de up voorbehouden. Met hun lichte blokjes doen de Citigo's de 0-100 in respectievelijk 14,4 en 13,5 seconden. Maar het zijn stadsauto's, dus who cares? Daarnaast komt er een 1.0 driecilinder op aardgas. Met zijn 68 pk-motor doet deze Skoda er een tergend lange 16,3 tellen over om de 100 te bereiken. Vooral kopen wanneer u geen haast heeft dus.

f0a3bf5932_170209-SKODA-CITIGO-05.jpg


Dankzij het feit dat je voor een lage prijs toch al een vrij complete auto hebt zijn deze bakkies bij ons ongekend populair, vooral in de private lease. Als je weinig kilometers draait en geen winterbanden of opties nodig hebt ben je voor 200 eurootjes de maand (excl. benzine) helemaal het mannetje (m/v). En dat zonder dat je eerst 10 mille moet sparen voor de aanschaf.

6eece7ccf9_170209-SKODA-CITIGO-04.jpg


https://www.autobahn.eu/3050/nieuwe-skoda-citigo-private-leasekanon-in-wording/

Geen turbo motor :facepalm:
Geen DSG :facepalm:
Ik rij gewoon door dus :yeehaa:
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad. Dat is ook wat ik dacht toen ik het bericht op Autoweek las. Maar gelukkig is er een nieuwe kandidaat om onze Twingo op te volgen: De nieuwe Seat Ibiza. Dit komt dit jaar uit met de 1.5 TSI. Ik hoop dat die motor ook verkrijgbaar wordt in combinatie met een normale uitvoering (standaard onderstel en standaard bandenmaat) ipv met alleen in een of andere veel te hard geveerde FR versie. Dat lijkt me wel een leuke combi.
 

Bakkertje

Forumguru
@andrehj de 1.5 TSI wordt de generieke opvolger van de 1.4 heb ik gelezen en ik vermoed dat we die straks overal terug gaan vinden.

Verder een geinig ding, maar mijn vrouwlief houdt het dan toch liever bij haar 2.0 beetle .. ook al rijdt deze in de stad 1 op 10 ..
 

andrehj

Forumguru
Dat die 1.5 TSI de 1.4 opvolgt weet ik. Het probleem is alleen dat die potentere motor alleen geleverd wordt in de veel te "sportieve" FR uitvoering, terwijl ik graag de Style uitvoering zou willen kopen.
 

Noord26

Forumguru
Dat die 1.5 TSI de 1.4 opvolgt weet ik. Het probleem is alleen dat die potentere motor alleen geleverd wordt in de veel te "sportieve" FR uitvoering, terwijl ik graag de Style uitvoering zou willen kopen.
Je weet als geen ander om het zoals gewenst uit DE te halen.
 

andrehj

Forumguru
Dat zal ik dan (als we hebben besloten dat we die uitvoering willen) ook zeker niet laten, maar voor de huidige Ibiza geldt dat de 1.4 TSI motor ook in Duitsland alleen met de FR uitvoering leverbaar was. Eerlijk gezegd denk ik dat daar bij de nieuwe niet veel verbetering in komt.
 

Noord26

Forumguru
Geen 1.0tsi voor de Citigo is een doodsteek. De up krijgt hem wel en Kia heeft al aangegeven dat de kakelverse Picanto ook de 1.0 turbo krijgt (uit oa de Rio). Dat gecombineerd met het volwassen rijgedrag en door velen als beste A-segmenter gekozen uit tests..

Zelf gaan we er ook mee rijden. Ruimte schijnt opvallend goed te zijn van binnen. B segment waarsig. Praktijkverbruik van de turbo uit de up laat goede waardes zien tov de ongeblazen versie.

Citigo komt hiermee voor ons geen eens op de shortlist als toekomstige aanschaf.
 

Gerjo

Senior Member
Zal de prijs van de citigo in de private lease dan ook niet lager zijn? Of wordt dat geleveld met de opties?

Heb zelf ook interesse in de picanto. Ziet er toch net wat ruimer uit en dan kan een turbo ook nog eens doorslaggevend zijn.
 
Bovenaan Onderaan