Nieuwe SEAT Leon

Status
Niet open voor verdere reacties.

leon-cupra

Forumguru
Altijd grote fan geweest van de Leon (eerste tweede generatie gehad en bijna een Cupra, waar ik nog steeds spijt van heb :banghead:).
Vind deze een zeer knap design hebben. Buiten dan de materialen, hebben ze voor mij qua design serieuze stappen vooruit gezet. Zeker het interieur.
Wat zou de keuze zijn wanneer het een ST had geweest? Octavia combi, leon st of golf variant?
Heb nu al een paar keer de octavia combi zien rijden , die achterkant ... kan er niet aan wennen. Te aziatisch. Golf, is en blijft een golf uiteraard. En de Leon, voor mij qua design de "leukste". En als je dan hoort dat het sportievere karakter erin blijft zitten in de genen.
Gezien naar budget, design, rijeigenschappen .. dan staat voor mij de Leon voorop :jaja:
 

elcocheSKODA

Actief lid
Kan me goed vinden in jouw verhaal.
Het scherm is ff wennen, maar dat is dan ook alles.
Je geeft aan dat je diep in het menu moet gaan om naar de rijmodus keuze te komen. Jammer dat je hierin de Autoweek volgt.
Met twee keer drukken op het scherm, ben je er. Rechts onder op het autosymbool, dan links boven op drive profile en je bent er.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Met twee keer drukken op het scherm, ben je er. Rechts onder op het autosymbool, dan links boven op drive profile en je bent er.

Zoiets moet je met één duw op een knop, liefst op het stuur, kunnen bedienen. Dat draagt bij aan de veiligheid en aan het sportieve gevoel. Nu moet je één, wegkijken, toetsen, nog eens toetsen, en je hebt wat je wil. Een auto met sportieve ambities moet met één simpele druk op één simpele knop op het stuur, van alledaagse auto naar sportiever transformeren, anders is het brol.
 

leon-cupra

Forumguru
Ach , wanneer we zelfrijdende wagens hebben, zal je tijd genoeg hebben om de prutsen in de menu's.
Ik vind het eigenlijk eigenaardig. Iedereen vindt het vervelend, slecht, uiteruitgang, ... dat je twee of meer kliks moet doen opdat je de rijeigenschappen zou kunnen aanpassen. Iedereen vindt het normaal dat je dit moet kunnen aanpassen TIJDENS het rijden. Iedereen vindt het niet kunnen, asociaal, gevaarlijk ,... dat je een berichtje met je smartphone naar jouw vrouw stuurt.
Dan vraag ik mij af, waar ligt het verschil?
 

Okki

Donateur
Grappige discussie...in principe met een nieuw reisdoel invoeren in de navigatie, of traffic kijken voor allen je route enz enz. is er ook meer dan 1 handeling nodig op de "oude" systemen.
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Tuurlijk moet je dit eenvoudig kunnen aanpassen tijdens het rijden, of ga je de auto even aan de kant zetten wanneer er een mogelijkheid is tot sportiever rijden? Dat is net de hele beleving, voelen dat met één druk van een knop op het stuur, zoals het hoort, de auto strakker en sneller word. Er is een groot verschil tussen al rijdend een bericht sturen naar iemand, en op de tast een knop op je stuur induwen zodat de auto anders reageert, totaal niet te vergelijken! En daar gaat het net om in deze review, ze maken zulke simpele zaken onnodig omslachtig, waardoor de veiligheid in het gedrang komt, wat met één knop aanpasbaar hoort te zijn, zowel voor de veiligheid als de beleving, maken ze onveilig door alles in meerdere stappen te laten gaan, op een scherm dat nota bene je ogen wegtrekt van de weg.
 

JeSko

Forumguru
@Okki

Ik weet zonder mijn ogen van de weg te houden perfect waar de fysieke knoppen in mijn auto staan, een reisdoel ingeven doe je VOOR je vertrekt, een reisdoel wijzigen doe je nooit al rijdend of met voice command.
 

EdK

Forumguru
of met voice command.
wel dat moeten ze er meteen uitslopen !!
Dat is een levensgevaarlijke optie !
Heb zowel stilstaand als rijdend nog nooit een adres kunnen invoeren met dat systeem.
Alleen maar grote ergenis ervan...
 

elcocheSKODA

Actief lid
Zoiets moet je met één duw op een knop, liefst op het stuur, kunnen bedienen. Dat draagt bij aan de veiligheid en aan het sportieve gevoel. Nu moet je één, wegkijken, toetsen, nog eens toetsen, en je hebt wat je wil. Een auto met sportieve ambities moet met één simpele druk op één simpele knop op het stuur, van alledaagse auto naar sportiever transformeren, anders is het brol.

Kan je mening hierin volgen.
Maar ook bij de vorige generatie moest je eerst dan wel een fysieke knop drukken (niet op het stuur aanwezig) en dan zelfs afhankelijk van de modus waarin je stond doorscrollen naar de sportieve modus. Dus meer handelingen dan je nu bij de nieuwe Leon moet doen.

Mijn opmerking gaat dus niet over wat jij vindt en schrijft, wat ik trouwens zelf ook onderschrijf, maar over de inhoud van de tekst waarin geschreven wordt dat je diep in een menu zou moeten gaan om dit te wijzigen,.
 

Okki

Donateur
Want zelfs een vriendin die goois ABN spreekt, krijgt er geen route bij mij in.

Tsja, Haaaarrrrrrrrlem kent het systeem niet.

Maar agoes...zal aan het systeem liggen, zoals gezegd bij m'n broer z'n Navi werkt het ook ruk (zelfs met mijn spraakgebrek)
Maar ik heb dan ook een topwagen, waarbij zelfs de SS perfect werkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

sitechris

Donateur
Bij Porsche en Mercedes kun je de rijmode aanpassen via stuur met draaiknop. Supermakkelijk. Dat wil je.
20200823_131008-500x281.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko , bij de meeste “oude” wagens is het niet met 1 knop. Is het ook nog veel doorscrollen in andere menu’s.
In principe zou je als bestuurder met je fikken van al die knopjes moeten blijven . Je moet bezig zijn met het rijden. Niet met het prutsen aan knopjes. Dat is eigenlijk nu redelijk krom in de wetgeving. Je mag uren scrollen in de menu’s, uren spelen met je rijeigenschappen, uren tokkelen op dat groot scherm maar je mag niet tokkelen op je smartphone.
Een Duitse rechter heeft daar onlangs een precedent neergezet en wss zullen nog veel dergelijke vonnissen volgen.
 

EdK

Forumguru
Binnenkort komen de richtingaanwijzer knoppen ook in het media menu
Naar rechts swipen op scherm is naar links knipperen en naar links swipen uiteraard dan naar rechts knipperen van de lichten....:dankje:
 

Canon-Eye

Forumguru
Je moet bezig zijn met het rijden. Niet met het prutsen aan knopjes.
In zijn algemeenheid klopt dat wel, maar als het gaat over zaken als temperatuurinstelling wijzigen, verwarming omschakelen van voorruitschoonblaasstand naar algemeen of de ventilator iets harder c.q. minder laten blazen: daar ga je toch niet voor stoppen?
Dat moet je m.i. altijd zo goed als "blind" kunnen doen en dat lukt echt alleen met fysieke knoppen, niet met klikken of vegen op en scherm.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , heb eerder het gevoel dat jullie koppig vast willen houden aan jullie knopjes.
Zet dan je multimediascherm gewoon op de functie klimatisering voor je vertrek (wss blijft het systeem je laatste instelling onthouden). Heb je al die knoppen binnen 1 toetsbereik. Temperatuur , blazer , ... instellen is een vaste balk bovenaan waarbij je met het sliden onder het scherm de temp verandert. Dus ook weer een 1 knop methode.
:pieker::pardon:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja @leon-cupra , ik wil graag vasthouden aan die knopjes en dat met een goeie reden: het is gewoon praktischer in de omgang.

Er zijn trouwens veel mensen die hun multimediasysteem onderweg op navigatie hebben staan om de kaart te kunnen blijven zien. Zelfs mij gebeurt dat wel eens, niet zozeer voor mezelf (voor het eigenlijke navigeren gebruik ik mijn tomtom) als wel voor mijn vrouw die het overzicht op de kaart wel kan waarderen: zij zat vroeger graag met de papieren kaart op schoot om bij te houden waar we ons bevonden.
Ik hoop dat mijn Leon het nog héél lang volhoudt, zodat die schermpjeshype weer uit de mode is tegen de tijd dat ik aan een nieuwe toe ben. Zo'n volledig knoploos uitgevoerde auto hoef ik echt niet; dan maar geen VAG...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan