dirkornee

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Gisteren heb ik een kapotte parkeersensor vervangen in mijn achterbumper. Betreft een Skoda Ocatavia 1.6 MPI uit 2005. Nu is er iets geks aan de hand:

Bij het installeren zat ik tussentijds (voor je het ding definitief vastplakt op de bumper) te testen of de sensor werkte, door de sleutel in het contact te draaien (motor uit) en de pook in z'n achteruit positie te zetten. De sensor leek goed te werken en dus heb ik em volledig geïnstalleerd. Na verven e.d. ook nog steeds in orde, sleutel in het contact, pook in achteruit, rond de auto gelopen en hij piept op dezelfde manieren vanaf dezelfde afstand als de andere sensoren. Top!
Vandaag stap ik in de auto en zet ik de auto aan, in z'n achteruit: rare onregelmatige piepjes terwijl er niks achter me zit. Beetje schoon geblazen met geperste lucht, sleutel in contact en in z'n achteruit: probleem weg. Motor starten, probleem is er weer. Nouja, lang verhaal kort: bij motor uit werken de sensoren naar behoren, bij motor aan piept de sensor zonder reden (geen aanhoudende piep zoals wanneer de sensor stuk is, maar echt normale piepjes zoals wanneer je achteruit rijdt: soms langzaam, dan snel, dan aanhoudend, afwisselend).
Deze sensor heb ik erin gezet: https://www.autodoc.nl/ridex/8120749

Enige dat me opvalt is dat de sensor ietsje dieper in de bumper ligt dan de andere sensoren, voor de rest is me niks opgevallen. Heb zelf dus geen flauw idee wat het kan zijn.

Wie heeft hier ervaring mee en heeft een idee wat het kan zijn?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Dirk.
 

JeSko

Forumguru
Parkeersensoren zijn doorgaans wispelturig, mijne hebben soms ook zulke kuren, vuildeeltjes kunnen ze al van slag brengen, vooral de sensoren aan de zijkant van de mijne reageren soms zonder reden.

Heb wel wat teruggevonden van mensen met een Kia, die gingen ook alleen af met draaiende motor, kwam volgens de dealer door de uitlaatgassen van de auto, deze zouden de sensoren mogelijks kunnen laten afgaan, zeker bij koude, wanneer veel auto's bij het starten wat dikkere dampen produceren.

Mogelijks komt het toch van de te diep zittende sensor, maar dat verklaart niet waarom het enkel met draaiende motor is. Als zo'n sensor te diep zit registreert hij de rand van de houder zelf mogelijks, en dan gaat ie gelijk af.
 

EdK

Forumguru
Op me Fabia werkt het tot nu toe perfect
Daartegen op mijn Caddy word ik er af en toe knijtergek van !
Als ik op een parkeerplaats sta en die is wat te schuin gestraat dan gaat dat ding ook als een gek te keer.
En dan komt het ook wel voor dat als hij een stoeprand ziet dat hij ook tekeer gaat , maar als een struik staat hij die totaal niet ziet...
Nu moet ik er derhalve wel bij zeggen dat ik soms op lokaties ben met onverharde wegen en veel modder.
Dus kan ook goed zijn dat dit ook een oorzaak is van het onnodig gepiep van die sensoren
 
Bovenaan Onderaan