Nieuwe Octavia Combi besteld

Oktober 1999 ruilde ik mijn Mercedes in tegen een 1 jaar oude Skoda Octavia 1.9 TDI GLX. Het was een gok. Wie kende de nieuwe uitgave van de Skoda? Vrienden en kennis vonden het maar merkwaardig, een Mercedes ruilen voor een Skoda!?
Nu 12 jaar en 310.000 kilometer verder heb ik er geen minuut spijt van gehad. Tuurlijk heeft ie wat kleine mankementen gehad. Helaas liet de deurcomputer het vorig jaar afweten en moest vervangen worden. Dat was tot dan toe de duurste reparatie. De eerste uitlaat ligt er nog onder en hij kwam de afgelopen keer probleemloos door de keuring. Verbruik ligt gemiddeld op 5,5 liter op 100km en wat olieverbruik is weet ie niet.
Helaas stelde ik hem vorig jaar te zwaar op de proef. Met bijna 300.000 kilometer liet ik hem een 1100 kilo zware caravan 7500 kilometer door Spanje zeulen en dat was een te zware opgave voor zijn toch al krasse aandrijfassen. Die bleken bij thuiskomst dan ook volledig de geest gegeven te hebben. Ik heb ze laten vervangen evenals de koppeling en het vliegwiel, maar de versnellingsbak heeft door het klapperen van de aandrijfassen toch kennelijk ook een tik gekregen en maakt nu bij 2000 toeren een vreemd bijgeluid. Al met al voor ons genoeg om de Skoda zijn welverdiende pensioen te geven. Nee hij gaat de deur niet uit, maar sinds kort bestaat zijn dagelijks leven uit het op en neer brengen van mijn vrouw naar het werk ik Venlo.
Voor de grote klussen hebben we op 4 februari 2011 een nieuwe Octavia Combi Elegance 1.4 TSI met DSG besteld. Helaas is de afleveringsperiode ongeveer 10 weken dus moeten we al nagelbijtend afwachten. Maar als de nieuwe ons net zo zal dienen als onze rooie is het beslist het afwachten waard.

Grts
Math

Skoda Italie.jpg
 
Bovenaan Onderaan